Hej forumet! Jag planerar byta bänkskiva i köket då den gamla i laminat är sliten. I princip alla grejer ska tillbaka exakt som nu efter den nya bänkskivan monterats. Jag har kollat upp de flesta moment men en sak undrar jag om detta forum kan hjälpa mig med: hur demonterar jag avloppet i köket? Bifogar bild nedan. Jag har förstått att man kan dra ut slangen längst ned vid avloppet in i väggen, men i övrigt finns det inte så mycket att skruva på? Vill helst undvika att hela vattenlåset etc följer med upp när jag lyfter bänkskivan... vart ska jag skruva för att koppla loss rören från diskhon bäst? :thinking: tacksam för svar!

• Undersidan av en diskho visar avloppsrör, vattenlås och anslutna flexibla slangar i ett köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm tack! Jag har varit inne där och snurrat men: är tanken att skruva uppifrån bottenventilen? Jag kan inte se något skruvhuvud där... kan se detta i badrummen men inte i köket.

Så här ser det ut i diskhon

• Närbild av en sliten diskhoavlopp med rost och kalkavlagringar.
    Skapa konto
Ja, där ska du lossa.

Tack! Då har jag en till dum fråga :). Spåret är säkert 15mm rakt över - ska man ha nåt specialverktyg för detta? Bredast bitsen jag har är 8mm. Hittar inte så breda bits för vanlig skruvmejsel...

A
Ta vad som passar,ett mynt kanske? skaftet på en gaffel,en kniv osv:)

Bronken
Du har säkert något annat som passar, typ skaftet på en matsked - och hoppas att det inte sitter alltför hårt.

Det finns maffiga skruvmejslar att köpa.

Protte

Lysande! Rotade fram en udda gaffel som passade perfekt :). Vad skulle man göra utan detta forum...(y)

• Gilla
terjevigen
  • Laddar…
Hallonbåten Hallonbåten skrev:
[länk] här kan du läsa.
A Autobot skrev:
Hej forumet! Jag planerar byta bänkskiva i köket då den gamla i laminat är sliten. I princip alla grejer ska tillbaka exakt som nu efter den nya bänkskivan monterats. Jag har kollat upp de flesta moment men en sak undrar jag om detta forum kan hjälpa mig med: hur demonterar jag avloppet i köket? Bifogar bild nedan. Jag har förstått att man kan dra ut slangen längst ned vid avloppet in i väggen, men i övrigt finns det inte så mycket att skruva på? Vill helst undvika att hela vattenlåset etc följer med upp när jag lyfter bänkskivan... vart ska jag skruva för att koppla loss rören från diskhon bäst? :thinking: tacksam för svar!
Är det någon som vet hur man rensar ett sånt här vattenlås? Det är stopp i den högra, vet inte var stoppet sitter. Har försökt skruva loss den undre delen på vattenlåset på klassiskt manér men är osäker på om den faktiskt går att lossa?

Vilket lås har du?

Stefan N Stefan N skrev:
Vilket lås har du?
Det är ett exakt likadant som ursprungspostarens.

• Undersidan av en handfat med rörkopplingar, vattenledningar, och installationsboxar för vatten och elektricitet.
    Skapa konto
Lossa skruven i mitten sen drar du loss varje teleskopdel.

Stefan N Stefan N skrev:
Lossa skruven i mitten sen drar du loss varje teleskopdel.
Vilken skruv? 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.