3 035 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Demontera antenn till Elmätare (Aidon 3-fas)
Hej
Jag håller på att byta fasad/panel på garaget och är nu i anslutning till det infällda fasadmätarskåpet. Ram och dörr är i dåligt skick och skall syrabadas för att sedan pulverlackas.
Tyvärr har Göteborgs energi dragit ut en antenn på utsidan dörren. Denna behöver avlägsnas för att få bort dörren. Nu är frågan hur jag bäst får bort antennen. Kan jag koppla loss den ut elmätaren eller går det att öppna antennen? Göteborgs energi har initialt verkat måttligt intresserade av att hjälpa till. Sålunda finns det en risk att det drar ut på tiden samtidigt som jag vill ha bort dörren för att fortsätta renoveringen. Dörren vill jag skicka på lack innan firman stänger för semester.
Misstänker att andra stått inför liknande frågeställning.
Mvh
///Henrik
Jag håller på att byta fasad/panel på garaget och är nu i anslutning till det infällda fasadmätarskåpet. Ram och dörr är i dåligt skick och skall syrabadas för att sedan pulverlackas.
Tyvärr har Göteborgs energi dragit ut en antenn på utsidan dörren. Denna behöver avlägsnas för att få bort dörren. Nu är frågan hur jag bäst får bort antennen. Kan jag koppla loss den ut elmätaren eller går det att öppna antennen? Göteborgs energi har initialt verkat måttligt intresserade av att hjälpa till. Sålunda finns det en risk att det drar ut på tiden samtidigt som jag vill ha bort dörren för att fortsätta renoveringen. Dörren vill jag skicka på lack innan firman stänger för semester.
Misstänker att andra stått inför liknande frågeställning.
Mvh
///Henrik
Tyvärr så brukar anslutningen till antennen sitta under det plomberade locket. Säkert så på din mätare också.
Ta kontakt med dem och säg till den att om de inte är intresserade av att hjälpa dig så klipper du helt enkelt av antenn kabeln.
Ta kontakt med dem och säg till den att om de inte är intresserade av att hjälpa dig så klipper du helt enkelt av antenn kabeln.
Tack Uffe!
Precis, antennen är ansluten i elmätaren under den plomberade kåpan. I andra ändan, dvs antennen, är den ingjuten och går inte att lossa.
Får se om de återkommer men min farhåga är att det kan ta veckor. Hoppas att jag har fel.
Ett sista alternativ är naturligtvis att införskaffa någon form av skarvning men då krävs att jag vet mer om kabeln. Är det tex en ledare med isolering och skärm utanpå?
Gott
///Henrik
Precis, antennen är ansluten i elmätaren under den plomberade kåpan. I andra ändan, dvs antennen, är den ingjuten och går inte att lossa.
Får se om de återkommer men min farhåga är att det kan ta veckor. Hoppas att jag har fel.
Ett sista alternativ är naturligtvis att införskaffa någon form av skarvning men då krävs att jag vet mer om kabeln. Är det tex en ledare med isolering och skärm utanpå?
Gott
///Henrik
Efter lite mer informationsinsamling verkar det som att antennkabeln är en tunn skärmad koaxial med SMB-terminering. Ganska lättskarvad om man har tillgång till lödkolv och krimpverktyg.
Men jag tror knappast att den som äger kabeln ser med blida ögon på någon som klipper och skarvar den. Eftersom mätaren står i kontakt med elleverantörens insamlingssystem är även risken stor att dom upptäcker att dom mist kontakten med mätaren rätt snabbt och kommer för att åtgärda felet. Ser dom då att du klippt och skarvat kabeln är det mycket troligt att du får betala både deras tid och ny antenn. Ring en gång till och se till att få prata med någon som hanterar flytt av mätarskåp.
Dra en liten vit lögn om att dörren på mätarskåpet är skadad och fråga hur de hanterar ett dörrbyte. När de har kläckt ur sig hur det går till kan du säga att dörren inte är skadad än men kommer rosta om du inte fixar till den. Det borde ligga även i deras intresse att lösa detta smidigt.
Fick tillslut tag på en trevlig tjänsteman hos Göteborg Energi. Denne sade åt mig att bryta plomberingen för att kunna koppla loss antennen. Sedan skall jag ringa igen när allt är klart så plombera de elmätaren.
Nästa problem är att godset i dörr och ram är sämre är väntat. Var kan det finnas reservdelar?
Jag är inte speciellt sugen på att byta hela skåpet, vilket skulle bli en ganska stor extrakostnad.
God kväll
Nästa problem är att godset i dörr och ram är sämre är väntat. Var kan det finnas reservdelar?
Jag är inte speciellt sugen på att byta hela skåpet, vilket skulle bli en ganska stor extrakostnad.
God kväll
Märke/modell på skåpet?
Troligen finns reservdelar åtminstone att beställa via de större elgrossisterna om det inte är något väldigt exotiskt skåp, men där är det svårt att handla som privatperson. Om du får tag på ett E-nummer kan du ev be någon av nätbutikerna ta hem det åt dig.
Troligen finns reservdelar åtminstone att beställa via de större elgrossisterna om det inte är något väldigt exotiskt skåp, men där är det svårt att handla som privatperson. Om du får tag på ett E-nummer kan du ev be någon av nätbutikerna ta hem det åt dig.
Det är ett standard Eldon från mitten av 80-talet. Misstänker att det inte längre finns delar även om jag precis hittade nya lås till detta skåp. Nya skåp har dock helt andra mått än detta skåp.
Tack
///Henrik
Tack
///Henrik
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärka signal till inomhusantenn
Teknik -
Hur demonterar man spaljé till trappans fallskydd på ovanvåning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Alternativ till loctite 638 som går att demontera med rimlig värme?
Verktyg & Maskiner -
Demontera äldre element tillfälligt.
Värme allmänt -
Rekommendation på en 5G antenn och router till stugan
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G