Hur demonterar jag dessa ändproppar? Är de pressade på, eller finns det gängor? Det finns inga avfasningar som antyder att man kan använda en skiftnyckel eller liknande för att skruva upp dem.

Två kopparrör med blå tejp på ändarna monterade i en vägg täckt med grönt gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser väl ut som dom här.. och dom har väl hullningar invändigt som griper tag i röret. Har inte använt dom själv men jag vet att det fanns ett specialvertyg för att ta loss den. Har för mig att man tryckte på framkant ( närmast vägg) för att ta loss

• Mässingplugg med en muff för 22mm rör, används för installation och avtagning kräver specialverktyg.
    Skapa konto
Ja, en sån är det. Jag känner igen den bruna plasten. Så det behövs alltså ett specialverktyg? Bara att såga av då.

Krilleman
Det brukar gå bra att lirka bort dom med en skiftnyckel som ”specialverktyg”!

borde rimligen gå med två polygriper eller nåt liknande.Det viktigaste är väl att inte skada röret.

Ok, tack för svaren!
Jag försöker lirka ut dem så att jag har lite mer rörmarginal kvar. Rörläggaren lovade att komma hit och fräsa ner genomföringarna, men jag ger upp nu efter att ha tjatat i två veckor. Jag gör det själv med hjälp av instruktionerna i en annan tråd.

A
Palmis Palmis skrev:
Hur demonterar jag dessa ändproppar? Är de pressade på, eller finns det gängor? Det finns inga avfasningar som antyder att man kan använda en skiftnyckel eller liknande för att skruva upp dem.

[bild]
Hej
De där ser fel ut.
Om de blåa som sticker ut är en bockfixtur för pex rör så är de fel.
Tärningen/ manschetten skall sitta runt skydds röret.

De ser du själv. Kolla springan mellan fixtur o skydds rör. Där är de ej tätt.

Mvh Henke

Krilleman
  • Person applicerar tätning vid Vatettes rörgenomföring i vägg.
    Skapa konto
Tack Krilleman!

Det var superenkelt att få bort dropparna när jag väl kom på knepet. Man ska pressa in den bruna plastringen in i mässingsproppen. Jag kom på det när jag såg en bild på specialverktyget. Det enda som behövs är en skiftnyckel och att klämma ihop med fingrarna.

Hand håller en skiftnyckel som pressar en brun plastring i en mässingspropp under en vattentank.
Skapa konto

• Gilla
1
  • Laddar…
Så här sparar man 1849 kr...
DIY-projekt med hemmagjord skyddsrörsplatta av ihoplimmade masonitbitar för väggrör.
Skapa konto

Skyddsröret i stål bockade jag till av en plåtbit. Jag hittade ingen skiva som var 10mm, så jag limmade ihop 3 masonite bitar.
Resultat:
Handgjord skyddsrör i stål och sammansatt masonitskiva monterad på badrumsvägg.
Skapa konto

• Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Känns igen:D glöm inte att rensa gängan från tätskikt och fix/fog. Detta gör verktyget om man har det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.