Byggahus.se

Delat avlopp i radhusvägg, servitut?

1. K
    Medlem · 5 inlägg

konne

Medlem
    Hej,

Vi har köpt ett radhus från 50talet där det mesta är orört. Glad i hågen rev vi ut badrummet för att renovera det. Till vår förvåning (min, hantverkaren och rörmokarens) så sitter grannens avlopp på samma stam som oss. Denna stam är original i gjutjärn från '53 och alla jag pratat med är överens om att den ska bytas. Problemet är då att rörmokaren inte tycker sig kunna såga av grenen till grannes och ansluta ett nytt utan risk för sprickor och läckage. Så att byta stammen utan att göra åverkan på grannes badrum, (som renoverades för ca 6 år sedan efter ett kort samtal med grannen) är alltså "omöjligt". Värt att nämna här är att det är ett friköpt radhus utan samfällighetsförening. Jag har begärt ut servituten via riksarkivet, dessa säger följande ang. avlopp:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-6-11_17-41-58.png

Så det jag undrar är följande:

• Vem äger stammen? Jag tolkar det som att det handlar om en del av det "gemensamma ledningsnät" som omnämns. Alltså äger jag och grannen den tillsammans?
    • Om jag vidgar schaktet, pluggar min sida av avloppet och drar ner ett nytt rör, kan jag friskriva mig om det börjar läcka p.g.a grannens användande?
    • Jag tog in en offert på relining som går loss på 48kkr efter rot och moms. Skulle det vara ett alternativ om grannen var med och betalade?
    • Om jag gör en egen kanal så måste jag även renovera köket (hade tänkt göra om ca 2 år men kan lika gärna göra det nu). Det som oroar mig är då den delen av avloppet som idag går i köksgolvet.
    • Kan jag kräva ersättning av grannen ifall jag fixar delar av stammen?
    Ursäkta om det blev svamligt men jag vet inte vart jag ska börja. Jag har pratat med andra grannar och ingen verkar ha bytt rören... Vår granne har varit bortrest men kommer hem nu så skulle gärna ha lite på fötterna innan jag pratade med hen. Ställ frågor som behövs så svarar jag.

Kan beskriva lite mer hur det ser ut nedan...

Avloppet går i ett schakt tillsammans med 2 par separata kall och varmvatten till grann

en och mig. På samma stam så sitter mitt kök. Sen svängen stammen ut från schaktet och ned i köksgolvet och sedan ned i mitt pannrum. I pannrummet så ansluter även grannens kök (tror jag, det är putsat på ett konstig sätt på ett ställe där). Jag bifogar en ritning jag fått tag på via kommunen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-6-11_17-42-44.png

#vvs #servitut #radhus (funkar ens taggar såhär?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.