R Rolle85 skrev:
Jag och grannen har en privat grusväg in till mitt och grannens hus. Vi äger halva vägen var. Sedan vi flyttade in här för 12 år sedan är det enbart jag som skött om vägen, sopat igen hål och köpt singel för att fylla igen potthål.
Jag har påtalat det för grannen men denne blev bara irriterad och skiter i vilket.

Vad kan man egentligen göra eller vart kan man vända sig? Eller inget att göra...
Vi har alltså servitut på varandras del av vägen.
Starta en vägförening. Se mina tidigare inlägg. Kommunen och Lantmäteriet stöttar. Kontakta dem först. Ambulans osv. måste kunna komma fram.

Din granne pissar på dig. Vägförening skulle du ha fixat direkt när du flyttade in. Inte krattat själv i 12 år.

galento
D DrDengrot skrev:
Det liknar på ett sätt men ändå inte situationen jag har med grannar som velat låna min snöslunga gratis för att skotta av sina trottoarer de gånger det dumpat snö här. Ingen ersättning för bensin etc accepterat och blivit upprörda när jag erbjudit mig att istället skotta av deras trottoarer för 500 spänn per säsong när jag ändå är ute och kör av min del. "Det tar ju dig bara tio minuter extra per gång!!!!" 🙃
Enda åtgärden i sådana här fall är att sänka sin egen ambitionsnivå till ngt som mer liknar omvärldens, du gör den smarta lösningen och sålde maskinen du skött vägen med. 👍
Då skulle det garanterat bli slut med lånet av snöslungan isåfall oavsett vad deras
svar skulle bli.

galento galento skrev:
Då skulle det garanterat bli slut med lånet av snöslungan isåfall oavsett vad deras
svar skulle bli.
Du har Ove som granne. En parasit och tidstjuv.

• Gilla
galento
  • Laddar…
N Niklar skrev:
Att sköta väg och vägunderhåll har jag gjort sedan 2005. Lagt 4-5.000:- (väggrus/diesel/ploga/hyvla/klippa/träd/buskar) varje år plus arbete.
Jag har pratat med grannarna upprepade ggr de senaste 3 åren om ersättning och hjälp med att sköta vägen. När jag nämner att jag från och med förra året (2024) ville ha ersättning med 500:- a 11 hushåll (1 granne betalade) så blir det genast obekvämt och dom säger att "vi har ju inte mycket snö nu för tiden".
Nu har jag tröttnat... igår (31 januari) sålde jag min lastare som jag köpte ny 2021.
Få gångtimmar och välskött så jag fick mer för maskinen än vad jag gav för den ny. 🙂
Nu är det nästan så att jag hoppas på 1 meter snö och tjälgropar/asfaltshåll stora så att man kan bada i dom... 😅
6000 kr/ år (500 x 12) låter väldigt billigt för underhåll, hur lång väg har ni?

Vi har snittat på ca 11 000 / km väg de sista 13 åren, och då tror jag att vi ligger ganska så billigt till. (totalt 5 km grusväg).

Kolla om du kan hitta ett företag som kan åta sig allt underhåll och be om en offert på detta, sen får du presentera detta för dina grannar och fråga hur dom vill göra i framtiden, samtidigt som du meddelar att du helt kommer att sluta med underhåll av vägen.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
P
R Rolle85 skrev:
Vi äger hälftwn var sett från mitten av vägen
Så ni har någon form av 'ömsesidigt servitut', ni får köra på grannens väghalva, och grannen får köra på er väghalva?
Underhåll bara er väghalva och se hur grannen reagerar...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ja

R Rolle85 skrev:
Ja
Har ni lika stor nytta av vägen?

Anta att ni har 100 m väg var, och att ni bor längst in och behöver köra alla 200 m för att komma hem, medans grannen bara behöver köra 10 m på vägen för att komma hem, då kan man förstå grannens ovilja till att vara med och dela lika på vägunderhållet.

S Screed skrev:
I varje nytt villaområde, eller mindre projekt där en fastighetsägare styckar upp tomter och säljer. Så bara i Gbg kommun finns det säkert hundratals av dessa vägar.
skicka en google link det här måste jag se i göteborg ts skrev inte komunen

R Rolle85 skrev:
Jag och grannen har en privat grusväg in till mitt och grannens hus. Vi äger halva vägen var. Sedan vi flyttade in här för 12 år sedan är det enbart jag som skött om vägen, sopat igen hål och köpt singel för att fylla igen potthål.
Jag har påtalat det för grannen men denne blev bara irriterad och skiter i vilket.

Vad kan man egentligen göra eller vart kan man vända sig? Eller inget att göra...
Äntligen en tråd som överträffar Mello!

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
?

Jag har som princip att undvika allt där jag är beroende av servitut eller andra delägarlösningar och eller där jag måste ge andra tillgång via servitut. Servitut är djävulens påfund!

Mitt råd, vad det nu kan vara värt. Låt grannen ha kvar vägen med servitut. Bygg en egen väg precis bredvid och sätt en avgränsning så att grannen inte nyttja den.

Mitt mantra: Goda grannrelationer upprätthålles genom att alla håller sig på sin egen fastighet.

R Rolle85 skrev:

Bart Bart skrev:
Jag har som princip att undvika allt där jag är beroende av servitut eller andra delägarlösningar och eller där jag måste ge andra tillgång via servitut. Servitut är djävulens påfund!

Mitt råd, vad det nu kan vara värt. Låt grannen ha kvar vägen med servitut. Bygg en egen väg precis bredvid och sätt en avgränsning så att grannen inte nyttja den.

Mitt mantra: Goda grannrelationer upprätthålles genom att alla håller sig på sin egen fastighet.
R Rolle85 skrev:
Ja

• Grusväg delad av stängsel omgiven av grönska och träd under klarblå himmel. Gräset och träden är frodiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Fy fan vilken förbannad jävla SKIT!!

J Jontha skrev:
Fy fan vilken förbannad jävla SKIT!!
?

Jag har flera grannar (minst 7) längs väg som knappt existerar (allmänning mellan tomter). Den har genom åren hanterats gemensamt, och det har fungerat i över 80 år. initialt "stig" nu lite asfalt att köra på (i alla fall sommartid), men "grusstig" vid min tomtgräns. Vi har gemensamt gjort tillfälliga projekt när det har gagnat alla med t ex asfaltering av de besvärligaste delarna. Vägförening här nog bra men har sina sidor med administration, formalia och kostnader, samt att vi inte äger marken utan det bara är tillfart till tomter i och med avstyckning för 80 år sedan.

Senaste åren har grannar haft byggprojekt och tyngre transporter som orsakat slitage, där de har fixat reparationer. Den delen som vätter mot mintomt blev också sönderkörd, men jag priorieterade att fixa till min halva (vi hade en generell överenskommelse vid senaste gemensamma projektet om att man anvsvarar för sin "tomtgräns - vägdel".

Det ger nu att den halvan är OK, grannen mitt emot har fixat sin uppfart men en hel del gropar där. Det är fortfarande farbart och vissa små problem har jag halvhjärtat löst på grannens sida, men det är nu tydligt vilken sida som underhålls. Det blir allt mer tydligt att slitaget hanteras olika på olika sidor av vägen, och det kan ju bli arguement inför framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.