Mitt altanräcke i glas har nu suttit uppe strax över tre år. I överkant finns tydliga tecken på delaminering i hörn och överkant. Se bifogade bilder
Glasnet tycker inte att det här är skäl för reklamation. Vad tycker forumet?
Själv är jag besviken. "Svensk kvaltetsprodukt" ,njaa inte riktigt
För att förbättra situationen funderar jag på att rotera glasen och skydda den "nya" överkanten med tejp i vinter. Har någon ett bättre förslag? Kan man täta överkanten med epoxi, eller kommer det att skada plastfilmen mellan glasen?
Det finns tillverkare med sju års garanti mot delaminering. Jag har bett dom skicka garantivillkoren men inte fått något.

• Överkanten på ett transparent altanglasräcke som visar tecken på delaminering med en utsikt över en trädgård och en sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delaminerat glasräcke som visar skador i överkant mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B buggarn skrev:
Mitt altanräcke i glas har nu suttit uppe strax över tre år. I överkant finns tydliga tecken på delaminering i hörn och överkant. Se bifogade bilder
Glasnet tycker inte att det här är skäl för reklamation. Vad tycker forumet?
Själv är jag besviken. "Svensk kvaltetsprodukt" ,njaa inte riktigt
För att förbättra situationen funderar jag på att rotera glasen och skydda den "nya" överkanten med tejp i vinter. Har någon ett bättre förslag? Kan man täta överkanten med epoxi, eller kommer det att skada plastfilmen mellan glasen?
Det finns tillverkare med sju års garanti mot delaminering. Jag har bett dom skicka garantivillkoren men inte fått något.
Hur gick det med dina räcken?
Hittade du något sätt att försegla lamineringen?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nej, jag har inte gjort något. Delamineringen har krupit ngn cm till. Får troligen byta glasen om några år.

Till glasräcken utomhus kan man beställa glas med garanti mot delaminering. De är såklart dyrare.
Det du kan prova nu är att göra som du sa, vänd glasen upp och ner och sätt sedan en U-profil i aluminium som täcker överkanten av glasen. Det finns att köpa hos de flesta räckes-leverantörer för alla olika tjocklekar av glas.

Jag har läst garantierna och dom verkar ganska luddiga. Tyvärr finns delamineringen runt om hela glaset. Enligt en "expert" så är det dålig kvalité på folien som ska hålla ihop glasen. Tål inte temperaturskillnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.