Byggahus.se

Delade säkringsgrupper i samma dosa.

1. A
    Anonym
    Pratade med en bekant. Han hade hört av en annan bekant :p Att det är tillåtet att koppla kablar i samma dosa som är halvavsäkrade. Själv har jag aldrig gjort detta och tänker inte det heller! När jag själv gör kopplingar märker jag alltid upp med en dymoremsa på insidan av locket vilken säkring som bryter dosan. Jag vill att när man stänger av en grupp så ska man kunna jobba med lite säkerhet iaf. jag har alltid min Fluke med. Jag vet att man aldrig ska lita på något med el. :) Vad tror ni om detta??

2. M
    Medlem Nivå 9
    Vad är halvavsäkrade?

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 10
    Att lägga flera grupper i samma dosa tillhör inte god elsäkerhetspraxis.

Däremot kan en grupp bestå av två eller faser som delar på gemensam nolla och skyddsjord. Den lösningen är tillåten att dela upp till 2 , eller 3 enfasgrupper. Lasten skall enbart vara av 230 v typ. Man skall inte blanda mellanfaslaster typ 400 v elradiator med enfaslaster såsom bordslampor och brödrostar. Skall elradiator anslutas till gruppen, då skall den vara av 230 v typ.

• Laddar…
  4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Man får göra det med olika faser som sagt men då måste det märkas i centralen eller använda 2- eller 3-pols säkringar.
    Det är praxis att man bara gör det för apparatur som "hör ihop", tex tvättmaskin, torktumlare eller häll+ugn.

• Laddar…
  5. A
    Anonym
    Tackar för det(y)