Z Zlatje skrev:
Fast jag får ju klippa det som är inom min tomtgräns utan att prata med grannen då häcken är planterad exakt på tomtgränsen?

Markeringsrören är synliga + detaljplan från lantmäteriet men markeringsrören är det vad jag hittar på internet juridiskt och det första man går efter
https://lawline.se/answers/har-jag-ratt-att-ta-bort-grannens-hack-som-vaxer-in-pa-min-tomt

Man har rätt att ta bort rötter och grenar som växer in på den egna fastigheten om det medför olägenhet. Om borttagandet orsakar betydande skada för grannen så ska grannen först ges tillfälle att själv utföra åtgärden (3:2 första stycket JB). Även om det inte skulle orsaka någon skada så bör grannen av grannelagshänsyn ändå kontaktas innan rötterna eller grenarna tas bort (3:1 JB).

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
[länk]

Man har rätt att ta bort rötter och grenar som växer in på den egna fastigheten om det medför olägenhet. Om borttagandet orsakar betydande skada för grannen så ska grannen först ges tillfälle att själv utföra åtgärden (3:2 första stycket JB). Även om det inte skulle orsaka någon skada så bör grannen av grannelagshänsyn ändå kontaktas innan rötterna eller grenarna tas bort (3:1 JB).
Har läst det stycket men de pratar om grannens häck. Detta gäller gemensam utan servitut där jag borde få sköta mina 50% exakt hur och när jag vill ?

Z Zlatje skrev:
Har läst det stycket men de pratar om grannens häck. Detta gäller gemensam utan servitut där jag borde få sköta mina 50% exakt hur och när jag vill ?
Ja om grannen inte påverkas.
Kapar du halva häcken så är risken stor att grannen påverkas.
Så för att kunna ge rimligare svar så behövs, bilder och vad det är för häck

• Gilla
Johan Liffler
  • Laddar…
Imponerande att vänta så länge.
Klart du ska klippa bort det som är på din sida om det är ett problem för dig.

• Gilla
swagmeikster21 och 3 till
  • Laddar…
Men bara klipp Häcken. Ena halvan är din. Även om Häcken var grannens skulle jag klippa den. Sluta vela nu och ta tag i saken imorgon.

Har grannen åsikter om det så bara lyssna, le och säg att du förstår. Sen gör du som du vill oavsett.

• Gilla
  • Haha
TorbjornEd och 13 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ja om grannen inte påverkas.
Kapar du halva häcken så är risken stor att grannen påverkas.
Det är inget problem att grannen påverkas. Det enda det innebär (om man skulle tolka det dom grannens höck) ör att denne har rätt att själv kapa den innan TS går loss på den.

För egen del skulle jag vara mer orolig för att grannen lät sin halva stå kvar än att deenne påverkas. Då får TS en brun, vissen insida på en thujahäck att titta på.

• Gilla
Svenjohan86 och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Imponerande att vänta så länge.
Klart du ska klippa bort det som är på din sida om det är ett problem för dig.
För grannsämjans skull har jag låtit det vara, även hans träd som hänger över tomtgränsen och det inkluderar över vår uppfart = bilarna. Nu har han valt att vara ett rövhål, så jag känner att nu är det nog med att vara snäll.

Han har en 3m hög tät häck längst med vägen upp till min tomtgräns också. Jag har 90 graders död vinkel och ser inte ifall trafik kommer från hans håll innan 80% av bilen är på vägen. Har inte hittat en enda kommun som inte säger att häcken max får vara 80cm hög 2,5m från min uppfart. Särskilt eftersom det finns risk för personskada, vilket han hade åkt dit på för att misskött det och där finns lagstöd.
Just det mailet skickas till bygg-och miljöförvaltningen på kommunen på måndag.

• Illustration av infart med häckar och garage. Text förklarar hur häckar inte bör överstiga 80 cm i höjd inom 2,5 m från gata för att säkerställa fri sikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TessanDoo och 17 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Z Zlatje skrev:
För grannsämjans skull har jag låtit det vara, även hans träd som hänger över tomtgränsen och det inkluderar över vår uppfart = bilarna. Nu har han valt att vara ett rövhål, så jag känner att nu är det nog med att vara snäll.

Han har en 3m hög tät häck längst med vägen upp till min tomtgräns också. Jag har 90 graders död vinkel och ser inte ifall trafik kommer från hans håll innan 80% av bilen är på vägen. Har inte hittat en enda kommun som inte säger att häcken max får vara 80cm hög 2,5m från min uppfart. Särskilt eftersom det finns risk för personskada, vilket han hade åkt dit på för att misskött det och där finns lagstöd.
Exakt! Jättebra du tar tag i det! Snäll är inte samma sak som dörrmatta! Heja heja!🥳

• Gilla
TessanDoo och 12 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:

med en liten brasklapp att i bildtexten står det DINA växter och BÖR .. inte ALLA växter och SKALL ... men kapa på, jag tar fram popcornen och inväntar ett härligt grannslagsmål... (nej jag är ingen granne på något sätt)

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Att klippa in en thuja ordentligt på din sida kommer nog ge dig en väldigt ful häck på just din sida. Du straffar dig själv tyvärr. Thuja har jättesvårt att växa till om du klipper den hårt "innanför det gröna". Kan hända att du får stirra på ett risigt brunt innanmäte i 15 års tid.

Jag förstår dock att du vill åtgärda detta på något sätt då grannen är jobbig. Bara tänk dig för innan, så du inte straffar dig själv istället. Men du bör klippa in den litegrann varje säsong, annars fortsätter den att bredda sig tills du knappt har någon tomt kvar.

• Gilla
leffeman och 8 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:

Bilden behöver såklart vara på din häck....
Eller ja... er gemensamma..

D Dr.E skrev:
Att klippa in en thuja ordentligt på din sida kommer nog ge dig en väldigt ful häck på just din sida. Du straffar dig själv tyvärr. Thuja har jättesvårt att växa till om du klipper den hårt "innanför det gröna". Kan hända att du får stirra på ett risigt brunt innanmäte i 15 års tid.

Jag förstår dock att du vill åtgärda detta på något sätt då grannen är jobbig. Bara tänk dig för innan, så du inte straffar dig själv istället. Men du bör klippa in den litegrann varje säsong, annars fortsätter den att bredda sig tills du knappt har någon tomt kvar.
Klippa bort allt på sin sida. Sätta dit ett staket med klätterväxt. Går snabbt att fixa till.

• Gilla
pete_rask och 7 till
  • Laddar…
Jag måste dock säga att rädslan för att tuja inte växer tillbaka grönt är lite överdriven. Jag har sett brutalkapningar som heter duga i min omgicning och visst ser det mycket illa ut ett par, tre år. Men det växer också tillbaka grönt i de flesta fall.

• Gilla
TessanDoo och 6 till
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
med en liten brasklapp att i bildtexten står det DINA växter och BÖR .. inte ALLA växter och SKALL ... men kapa på, jag tar fram popcornen och inväntar ett härligt grannslagsmål... (nej jag är ingen granne på något sätt)
Du bör... dvs inte du gör det kommer kommunen till slut ut och gör det och skickar fakturan.

Sikten Skall vara fri 2,5m...
Buskar och häckar skall inte vara högre än 80cm..

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller grannfejden har jag inget att tillföra.
Vad gäller att klippa häcken så är det väl bara att göra så att du blir nöjd.
Har du inte kameror redan så kan det vara värt att sätta upp några ifall grannen vill hämnas på nåt vis.

Var två grannar hos mamma som bråkade lite om en tuja häck i tomtgräns för 10-15 år sen.
Grannen som var trött på häcken klippte den in till stammen på sin sida. Det har kommit obefintligt med nya grenar på denna sida. Däremot är toppen och andre grannens sida frodig och fin.

• Gilla
Helena Lundberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.