Delad ekonomi - bästa sättet?

17k läst  71 svar

Nästa tråd i Övrigt off topic
  1. T
    Medlem Nivå 9
    Jag och sambon önskar något bättre system än vi har idag för att hålla koll på gemensamma utgifter och utlägg åt varandra. Någon som har bra tips?

Har funderat lite på två varianter:

Gemensamt konto, båda sätter in pengar där för gemensamma inköp
    Fördelar:
    Relativt enkelt. Enkel bokföring per automatik i kontohistoriken.
    Nackdelar:
    Betalningar kan endast göras via gemensamt betalkort, ej med kontanter eller andra betalsätt
    Betalningar som inte är gemensamma men som betalas av den ena faller utanför detta

App för delade utgifter
    Fördelar:
    Alla utgifter kan bokföras här, även när de inte är gemensamma eller går via gemensamt betalkort.
    Nackdelar:
    Manuell administration, alla utgifter måste pillas in för hand.

Idag har vi sparat kvitton och haft ambitionen att räkna ihop i slutet på månaden. Det har gått sådär. Går ibland 6 månader och en jättehög med kvitton där ingen till slut minns vad som var vad.

2. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Gemensant konto som båda har kort till. Det är försvinnande få tillfällen det blir stökigt.

3. L
    Medlem Nivå 7
    Samma som nyfniken, det gemensamma kontot går även att betala gemensamma räkningar från.
    Vi sätter in en bestämd summa varje månad på detta konto, plus ett antal andra gemensamma konton (bil, hus, nöjen, etc.).
    Köper man något till t.ex. Bilen för man över den summan från bilkontot till gemensamma betalkontot.
    Det som blir över efter dessa transaktioner förfogar vi själva över som vi vill.
    Delad gemensam ekonomi... Eller nåt...
    Vid föräldraledighet eller liknande sätter den som tjänar mest in mest pengar på kontona.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Vi kör liknande Lostmoose, vi har ett gemensamt konto med kontokort, sen ett gemensamt sparkonto. Sen sätter vi in på gemensamma kontot så vi får ungefär lika mycket kvar på varsitt konto efter utgifter, jag för över mer då jag har ca 5000 mer nettolön.

Anledningen till detta upplägg för oss är att vi ska kunna disponera våra "egna" pengar utan att behöva redovisa för varje liten utgift, vill jag köpa verktyg gör jag det på eget bevåg.

För många funkar det säkert att ha alla pengar gemensamt och ändå kunna ha frihet i ekonomin, men vi har olika sätt att hantera pengar, så det blir mer friktionsfritt såhär.

5. K
    Medlem Nivå 5
    Vi har ett preemkort(1 konto men 2 kort), där får man en faktura på föregående månad, spejsat och klart, vems kort,datum, vilken affär och summan. Bör underlätta för er.
    Ni kan då ha alla gemensamma på detta konto och behöver ni handla något till er själva så använder ni ert vanliga kort

• Laddar…
  6. E
    Medlem Nivå 4
    Ett servicekonto dit vi sätter procentuellt lika mycket av vår lön.
    Därifrån dras el, vatten, avlopp, bredband, försäkringar, överföring till bokontot för lånen dvs alla gemensamma utgifter.
    Sen har vi var sitt kreditkort där vi handlar mat, tankar, köper barnkläder osv. och kreditkortsfakturan betalar vi från servicekontot.
    Mina kläder köper jag för mina pengar.
    Båda sparar samma summa och får ungefär lika mycket russelpengaröver varje månad.

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 9
    Människor har ganska olika förutsättningar så man behöver inte anta att alla trivs med det upplägget du har
    .
    Om en part i förhållandet har en mycket dyrare hobby än den andra är det väl inte rimligt att den andra parten är medfinansiär till den. Därav "enskilda pengar" till skillnad från gemensamma pengar.

Jag och min sambo har olika inkomster. Hon jobbar halvtid av eget val för att ha mer fri tid, vill inte jobba mer trots att kunderna stampar vid dörren. Hon avstår alltså frivilligt från att dra in pengar till hushållet för att själv få mer livskvalitet. Skulle vi dela utgifter efter inkomst, så skulle det blir så att ju mindre hon jobbar, desto mer av mina arbetsdagar går åt att försörja henne. Vi har valt att dela lika på utgifterna här, trots inkomstskillnaden. Hon har trots allt valt själv att avstå från att bidra 100%. Det har fungerat bra hittills.

8. S
    Medlem · Nivå 9
    Vi har exakt samma upplägg förutom att den som tjänar mest inte sätter in mer. Vi sätter in samma summa båda två.

Nu har vi i stort sett identisk lön, tror hon har 400 mer än mig i månadslön. Men jobbar jag övertid så är det jag som får mer pengar, jobbar hon över så är det hon.

9. J
    Medlem Nivå 6
    Vi har ett gemensamt konto där vi lägger en summa var varje månad, procentuellt lika mycket, sedan sparar vi en viss summa gemensamt varje månad. Resten sparar vi själva, samma sak med pensionspengar.

Vi har olika saker vi sparar till och vad gäller långsiktigt sparande är vi också olika, hon är mer utdelningsaktier medan jag är indexfonder. Vi har äktenskapsförord på egen egendom.

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Släpp det där nu. Tråden handlar om hur man har en delad ekonomi på bästa sätt. Inte att alla ska göra som du.

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Som många andra i tråden har jag och min fru delade konton (ett kortkonto och ett räkningskonto). Vi sätter in allt varje månad utom en fast summa som utgör "fickpengar" som man kan spendera utan att prata med den andra. Som tur är går mycket av mina verktygsinköp på det gemensamma kontot.... Hon vill å sin sida att vi ska resa och det går också från det gemensamma.

Vi tjänar ungefär lika mycket i grundlön men hon arbetar bara 80% så det blir lite mindre varje månad. Om ca två månader kommer min lön öka ca 50% så då blir skillnaden tydligare. Vi kommer dock behålla samma upplägg med fickpengar. Kanske kan jag övertala henne till att det ska vara en lite större summa.

• Laddar…
  12. S
    Medlem · Nivå 9

Man får gratulera! :)

• Laddar…
  13. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 8
    Vi (sambos med två barn i hus) har endast ett gemensamt "huskonto" där vi sätter in ett antal tusen var varje månad, cirka en tredjedel av lönen efter skatt. Lite mer eller mindre blir det ju då beroende på aktuell inkomst. Från detta konto betalar vi alla gemensamma räkningar inkl. räntor, försäkringar, el, fiber, tv etc. och det som blir över buffrar vi för högre boendekostnader vid t.ex. höjda räntor. Vi kan även ta pengar härifrån om t.ex. kyl/frys/värmepump etc. går sönder eller till renoveringar.

Sedan har vi i övrigt "separat" ekonomi där vi handlar allt möjligt till oss själva och barnen och huset. Vi ser ingen mening med att hålla på och stämma av våra lönekonton för att någon köpt lite mera en viss månad. Vi köper mat för ungefär lika mycket båda två, min sambo handlar mer barnkläder än vad jag gör medan jag handlar mer till hus och trädgård och står för samtliga kostnader för familjens bil. (stereotypa alltså)

Detta funkar för oss - då vi har hyggligt lika inkomst, liknande syn på ekonomi och båda har pengar kvar ändå och eget sparande.

Full förståelse för att det krävs annorlunda upplägg om en står för allt gemensamt och en köper öl/verktyg/trisslotter/väskor/bilar för sina "egna" pengar i ett gemensamt boende eller i en familj.

• Laddar…
  14. T
    Medlem Nivå 9
    Majoriteten (alla) verkar använda varianter av gemensamt konto som man fyller på med delar eller hela sin inkomst.
    Det verkar vara en tämligen enkel lösning som fungerar hyfsat.

Det jag undrar lite är hur ni som kör gemensamt konto/kort är hur hanterar ni utgifter som faller utanför möjligheterna att betala med kort? Alltså kontantbetalningar, Swish, Paypal och annat liknande?
    Eller ni har så strikt disciplinerade liv så det förekommer inget annat än korttransaktioner?

Det har inte jag.. särskilt sambon är väldigt glad i kontanter även där det inte är nöd tvunget. Men vi går även på loppisar, marknader m.fl. ställen där kort väldigt sällan fungerar. Det är kanske inte de största regelbundna beloppen men i antal transaktioner står nog "icke-kortbetalningar" för en tredjedel.

Var lite rädslan för denna separathantering som gjorde att jag beslöt att vi skulle testa en app där vi registrerar våra utgifter. Så jag ägnade 5-6 timmar av påsken till att mata in senaste 2 årens transaktioner in i appen SplitWise. Det är en ganska enkel tjänst där man anger vem som betalat, man kan välja hur det ska delas, kategorisera transaktionerna och även fotografera kvittot. Appen är superenkel och sambon svalde konceptet direkt.
    Vi var naturligtvis spända på resultatet och det visade sig att jag hade en skuld till henne på ca 4000 kr. Det är väl ändå ganska gott betyg för hushållsekonomins självreglering att vi efter 2 år inte hade mer diff än så :)

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Det beror ju lite på vilken disciplin man har och hur petnoga man är på sista öret. I vårt fall slog det nog någon tusenlapp fel åt både höger och vänster varje månad och det var inte riktigt någon som brydde sig om det.

Men för att svara på frågan så löste vi det så att den som lagt ut egna pengar hade naturligtvis möjligheten att föra över motsvarande belopp från det gemensamma kontot till sitt eget.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: