Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dela vp-rör i vägg och sätta Rot-dosa

1. L
    Medlem · 36 inlägg

Lundampere

Medlem
    Tänkte fel vänligen bortse från denna post!

Redigerat 1 mar 2021 22:59
  2. T
    Medlem · Blekinge · 8 565 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Borra runt hål för rot-dosan. Dela VP-röret med tigersåg. korta VP-rörändarna så att dom kommer bara att sticka in 5 mm i ROT-dosan. Förbered hål i ROT-dosan upptill och nedtill. Lirka upp och ned rörändarna, skjut in Rot-dosan och låt ändarna komma tillbaka in i ROTdosan.

3. L
    Medlem · 36 inlägg

Lundampere

Medlem
    Tack för svar! Läste att man inte fick fråga om el-installation om man inte har behörighet, men så klart kommer en elektriker att göra detta :cool:

4. T
    Medlem · Blekinge · 8 565 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det finns massvis med tipps och råd kring elinstallation här. Oftast finns då någon vän av ordning som skriver ramsan med behörighet och så var det sagt.
    Man kan lära sig massor om el här.

5. H
    Moderator · Stockholm · 46 874 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det finns absolut ingen sådan regel här. Däremot är det OK, och tom. lämpligt om någon skriver i ETT inlägg om att något kräver behörighet, i sådana trådar. Vi vill inte att trådar fylls med massor av inlägg som pekar på det. Men ETT inlägg är lämpligt, om frågeställaren eller andra som läser tråden inte har koll på reglerna för installation.

Sedan finns det trådar där vi ser på nivån på frågan att en medlem frågar om något som i förhållande till den uppenbara kunskapsnivån skulle kunna bli väldigt farligt om personen tänker hempula. Där det inte går att i ett forum ge rimlig kunskap för det någon vill göra.

Vi tror att ökad kunskap som förmedlas på forumet är bra för elsäkerheten. Antingen genom att en frågeställare inser sin begränsning och kallar på elektriker. Eller om någon väljer att hempula, gör det med mer kunskap, som minskar risken.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · 36 inlägg

Lundampere

Medlem
    Okej, då förstod jag fel, men då postar jag min fråga igen ifall någon annan har samma problem, fick ett fint svar här innan.

Har ett eluttag som sitter nära golv på nedanvåningen som sedan går upp via vp-rör till ett uttag på ovanvåningen. Nu behöver jag ett uttag nära taket i nedanvåningen. Min tanke är då att ta upp ett hål i väggen, dela på vp-röret, dra nya kablar antingen upp eller ned och koppla samman allt i det nya uttaget i tex. en Rotdosa. Men hur ska jag få in vp-rören i rot-dosan utan att göra världens största hål.

7. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 2 044 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Med lite tur och skicklighet kan du dela på vp-röret och såga av en liten bit av röret i väggen genom hålet som du har tagit upp för rot-dosan. Jag har själv gjort det att par gånger med denna dosan: https://www.jula.se/catalog/el-och-...ationsmateriel/apparatdosor/multidosa-412067/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.