Byggahus.se

Dela upp på flera säkringar?

1. T
    Medlem Nivå 6
    Ska påbörja ett projekt i källaren där jag ska sätta upp några väggar och få till ett arbetsrum. I detta rum ska det bland annat finnas två kompletta arbetsstationer (datorer). Dessa kräver inte så mycket ström, men mycket kontakter till datorer, skärmar, switch, skrivare, bordsbelysning, radio, telefonladdare och allt annat man kan komma på. Minst 8 uttag om man vill slippa skarvdosorna. Till detta rum ska det även finnas takbelysning och värme. Just nu finns det bara ett eluttag i närheten som planen är att bygga vidare på.

Enligt schemat i proppskåpet skulle det vara en propp för belysning och en för vägguttag, men när jag testat att slå av så verkar allt gå på samma. För att inte riskera att överbelasta den säkringen i framtiden, då den även täcker flera andra rum funderar jag på hur man löser det rent praktiskt.

Jag tänker anlita en elektriker som får göra saker enligt konstens alla regler för det slutgiltiga, men innan dess är det ju bra att ha en plan. Vägen från proppskåpet går via golv och väggar så det är ingenting som är lättåtkomligt. Det kommer en sladd som leder till ytterligare eluttag och belysning i andra ändan av mitt nya rum, men eftersom den går på samma säkring så blir det väl inte någon större skillnad? Det är framförallt värmen jag är rädd kommer knäcka det hela, för att värma upp rummet behövs det nog upp mot 1000w och med två datorer som vardera har nätagg på 500w närmar det sig snabbt gränsen för vad 10 ampere fixar.

Går det att dela upp så att man kan få olika delar av rummet på olika säkringar i efterhand utan att riva väggar och golv för att få till det?

Går det att säkra upp till något högre än 10 för att orka mer?

Tacksam för alla tips och idéer.

2. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Har du en för övrigt schysst elinstallation så är det inga problem att sätta i en 13 Ampere smältpropp om du ligger på gränsen, de passar i 10A botten, dock så brukar 13A-säkringar vara lite luriga att hitta. Gå till en riktig elbutik så hittar du nog.

3. tommib
    Husägare · Nivå 24
    Nej, sätt inte i någon 13A säkring utan att kontrollera installationen först.

Det är inte ens säkert att det behövs något extra. Om du nu ska ha två rejäla datorer i rummet kommer du inte behöva något element när de är på, de kommer generera värmen själva. När de inte är på eller belastade så kan elementet gå men då drar i gengäld inte datorerna så mycket ström. Det enda som är ett litet frågetecken är skrivaren. En laserskrivare kan dra väldigt mycket ström när den startar/skriver ut, så den kan om du har otur knäcka säkringen. Jag skulle dock prova först.

För att svara på frågan så går det utmärkt att lägga in fler uttag från en ny grupp, man kan dra utanpåliggande från elcentralen. Det förutsätter att du har lediga säkringar dock, en diazedcentral är inte så lätt att bygga ut.

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 6
    vad tror ni om den säkringen som har ett nummer i elskåpet men inte verkar göra något, kan det vara sån tur att ledningen ändå är dragen men elektrikern tog en genväg på slutet, eller är risken större att den rationaliserats bort helt och hållet?

I övriga rum står bland annat en avfuktare och det kommer vara ytterligare ett rum med dator, skärm och högtalare plus allt annat som hör en tonåring till, så jag tror inte att jag kommer klara mig.

Ett alternativ är att stoppa in ett vattenburet element även i detta rum, men det sitter lite dumt till, blir mycket rördragning för att komma fram, dock skulle det då spara 1000 watt.

Att datorer ger värme är helt klart, men för att ha råd att betala elräkningen så går de ner i sparläge en kvart efter de blivit inaktiva och då försvinner också värmen..

5. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Ta dit en elektriker vetja. Ibland kan man bli förvånad hur enkelt dessa kan dra fram en ny matning då det ibland finns rör i väggar som man itne hade en aning om som kan nyttjas. att den "lediga" gruppen går att nyttja går säkert, men jag tror inte en elektriker vill använda ledningar som de ej vet någonting om, eventuellt kanske de kan använda dessa som dragtråd och lägga i egna om de går till rätt ställe. att sätta i en 13Asäkring är väl inte rätt sätt att göra, jag sade bara att det går ;-) så länge man har rätt kvadrat på schyssta ledningar med mera.

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 6
    Förhoppningsvis går det få tag på samma elektriker som gjorde jobbet från början för tio år sedan, tur att det finns pensionärer som tycker om att jobba vidare...

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag saknar en hel del information.
    Är det infälld installation?
    Då kan det gå att bygga ut med säkring och 2300 nya fräscha watt genom att dra in en tråd extra och göra uppdelad tvåfasgrupp, lite beroende på hur det ser ut.

Är det utanpåliggande installation så kanske det går att byta befintlig ledning till en med fler ledare, sen samma sak som ovan.

Det kanske går att dra en ny gruppledning, ifrån centralen eller något annan lågt belastad grupp som ligger närmare/bättre till.

13A säkring kan också vara ett alternativ, men förutsättningarna för detta bör kontrolleras på plats.

Och sen är det förvisst som tommib skriver, datorerna igång agerar ju själva värmeelement, så effektbehovet kanske redan klaras med befintlig grupp.

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 6
    Osäker på begreppen, vet inte riktigt vad infälld installation innebär, men huset totalrenoverades 2007 och all el drogs då helt nytt och är gömt i väggar, golv och tak. Enligt dokumentationen ska det ju redan vara två säkringar, men så verkar inte fallet vara. Som jag ser det är mina alternativ annars att antingen,
    1. bygga vidare från garaget som har en egen säkring, i det här fallet skulle det behöva läggas en ledning utanpå huset ca 5 meter och sedan finns det fler relativt smidiga vägar dit jag vill
    2. skulle det vara möjligt att bygga vidare från bastuaggregatet? Det sitter bara 2 meter från där jag bygger och har trefas draget dit. Dessutom sitter det redan en friskluftsventil strax brevid så det är redan hål genom stenväggen..
    3. Låta det vara som det är och istället bygga vidare på det vattenburna systemet och göra värmen ordentligt som i resten av huset?

Problemet är främst tidsbrist, en elradiator på väggen tar inte många minuter att sätta dit, medan rördragning till vattenburet element tar ganska mycket längre tid. Hade en tanke om golvvärme först men eftersom plattan är oisolerad och takhöjden är låg gick det bort.

9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Du skulle kunna nyttja bastuledningen om man installerar en liten elcentral vid bastun som får fördela mellan bastu och vägguttag. Det förutsätter att kabeln är en femledare idag till bastun. Men det finns säkert andra alternativ och vägar att dra fram en kabel som är svåra att se, ja vi ser ju inte... Om du kunde kommentera de förslag och frågor du redan fått - varför de inte fungerar - så kanske det blir lättare att hitta en lösning.

10. T
    Medlem Nivå 6
    Jag dömmer inte ut något för tillfället, samlar in alla idéer till elektrikern kommer. Insåg igår kväll att matningen till garaget passerar öppet 20 cm från där jag bygger.

11. T
    Medlem Nivå 6
    Väntar på besked från elektrikern, men kontentan är att det behövs minst två olika säkringar oavsett om det finns ett element eller inte. På sikt kommer det kunna vara 4-5 datorer, belysning, avfuktare, skrivare och kanske någon då slår på dammsugaren eller startar något verktyg i arbetsrummet som också kan tänkas dra lite. Med tanke på att det passerar en slinga till garaget precis, så känns det som plan A just nu.