Byggahus.se

Dela upp gammal trefas perilex till separat häll och TVÅ ugnar går det?

1. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 9 023 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Det kan vara jättebra gjort, enligt konstens alla (svenska) regler, men det är inte lyckat att man inte kan kommunicera med dem.

Det kan vara så att man dragit fram två faser till ett uttag där en fas används till ena brunnen och en annan till den andra?! Hur ser det ut i proppskåpet? Finns det två säkringar till ugn? Kanske inte är uppmärkt iofs...

Om du har beställt att kunna köra med två ugnar så får dem väl dra en extra fasledning i befintligt rör om det saknas.

• Laddar…
  2. C
    Medlem · Stockholm · 43 inlägg

craig_karr

Medlem

Detta med faser: är en fast helt enkelt en extra ledare? Så om jag tittar vad som kommer in till det där dubbeluttaget och bara hittar en ledare som båda uttagen går på så vet jag att det inte kommer att funka med två ugnar? Eller måste det även vara två neutral som kommer in för att det ska vara rätt?

Jag har kollat i skåpet men det är inte uppmärkt tyvärr. Jag hoppas att det ska få plats en till i röret om det är för få trådar i det.

3. Fairlane

Medlem
    Ja, om du har en fas då ska du ha en gulgrön jord, en blå nolla och en brun fas (andra färger kan förekomma på fas).
    Om du har två faser så har du också en gulgrön, en blå, men sen har du en brun och en svart (fasledare), med reservation för att de valt andra färger på fas, men blå och gulgrön ska de valt för nolla respektive fas i en nyinstallation.

4. Fairlane

Medlem
    Värt att notera är att om de valt ett dubbeluttag där man har en fas på vardera brunn så måste de också sätta en tvåpolig säkring. Missar man det så är risken stor att man slår av en säkring, mäter att det är strömlöst i ena brunnen och helt missar att den andra brunnen är aktiv.

Det är väldigt bra (nödvändigt) att de talar om vilken säkring som går till vad om de utökat/förändrat.

5. C

craig_karr

Medlem

Hmm jag tror då att detta är nästan rätt. Jag har kollat upp i kopplingsdosan på den väggen som ska ha ugnarna och där är det tydligt en brun och en svart grov ledare som kommer in. Sedan bakom uttaget ser det ut så här:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5332.jpg

Så tydligt två separata ledare bakom, dock fel färg på ena. Grå? Extra konstigt eftersom det är en svart och en brun uppe i kopplingsdosan

I vilket fall, det känns som att man borde kunna brassa på med två ugnar då utan problem. Kanske ska testa med kaffekokare och lite annat först och försöka maxa för att se att det håller

6. C

craig_karr

Medlem

Jo håller med tvåpolig säkring hade varit bra. Lämpligt kanske tom, men nu förstår jag varför man gjort så här

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5334.jpg

7. Fairlane

Medlem
    Om jag förstår dig rätt så kommer det en brun, en svart, en blå och en gulgrön till en kopplingsdosa. Sen kopplar man det vidare till uttaget, men den bruna har man nu bytt färg på till en grå?

Kanske var en bruna kabeln slut och man hade bara en grå, men jag förstår inte direkt vitsen med kopplingsdosan om allt vidarekopplas till ett uttag.

Svårt att se på bilden, men det skulle kunna vara ett uttag där brunnarna är separerade. Då ska det fungera. Personligen är jag inte förtjust i den typen av uttag då jag tycker det skapar en onödig framtida risk när folk tror att de stängt av strömmen, men inte gjort det. Jag föredrar två enkeluttag, men jag har ju också gamla porslinssäkringar så ingen tvåpolig säkring. Du bör dock kolla att du har en 2-polig säkring och sen notera vad som går var.

Notera dock att jag inte är elektriker.

8. Fairlane

Medlem
    Är de klara??

Det där hade inte jag accepterat. Om några år är tejpen borta...

9. C

craig_karr

Medlem
    Nej det är en kopplingsdosa som innehåller allt som sitter på den väggen. Utöver dubbeluttaget till ugnar så finns det kopplingar till kylskåp, belysning i taket, eluttag etc, men det enda med den grovleken är ugnarna, så därför känner jag mig rätt säker på att det är två ledare som är dragna hela vägen från skåpet. De har också utnyttjat säkringar som var reserv förut och tejpat ihop dem istället för tvåpolig säkring som du föreslog vilket onekligen hade varit snyggare

10. H
    Medlem · 594 inlägg

halj

Medlem
    Man kan ana att märkning för fasingångarna har en pil som pekar på respektive ingång vilket betyder att uttaget har separata brunnar.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · 77 inlägg

happy_sloth

Medlem
    Tejpen sitter väll där för att ingen ska få för sig att trycka upp säkringarna... tror knappast dom sitter där för att man ska uppnå en trepolig brytning :crysmile:

12. Fairlane

Medlem
    Med andra ord inte klara, men som jag tolkade TS så är de klara?!

• Laddar…
  13. H
    Medlem · 77 inlägg

happy_sloth

Medlem
    Verkar som att det är krav på 2polig brytning när man använder elkos vägguttag med separat brunn... kanske får ta tillbaka mitt uttalande om att det inte är krav, någon annan med bättre koll kanske får svara på det :cool:

• Laddar…
  14. H
    Medlem · 77 inlägg

happy_sloth

Medlem

• Laddar…
  15. T
    Medlem · 96 inlägg

Tareson

Medlem
    Nej nej nej och jag kan se fel men på bilden så ser det inte ut som ett perilex uttag för tre eller tvåfas utan som ett normalt jordat uttag med dubbla separerade brunnar som är godkänt för 16a men en fas per brunn det där känns inte rätt någon stans om man ser på bilden. Jag skulle definitivt satt ett perilex till varje förbrukare i ett kök för säkerhet och att man definierar att det är 400volt samt att service blir enklare.
    Om det är kopplat 400 i ett nomalutag så är det förbjudet och livsfarligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.