Hej,
Håller på att planera för köksrenovering och tittar på hur elen ska ska dras.
Till spisen är det idag framdraget 3-fas med 2,5mm ledning.
Nu kommer jag byta ut mot ugn och häll som bara ska kopplas på 1-fas.
Såg i en tidigare tråd att det går utmärkt att koppla samma nolla och jord till ugn och häll när dessa använder varsin inkommande fas.
Går det lika bra att använda den sista fasen och samma gemensamma nolla och jord för t.ex. fläkten eller kanske kyl-frys (side-by-side)?

Bästa svaret

BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Kolla noga att hällen verkligen bara ska anslutas till en fas eftersom de flesta hällar fungerar bäst om de kopplas till två faser, om inte så brukar man få lägre värme i zonerna när man använder flera samtidigt.

Men det finns en princip om att alla tre samhörande faserna ska användas till saker som på något sätt hör ihop, se https://www.byggahus.se/forum/threads/trefasgrupp-16a-till-ugn-mikro-och-vaegguttag-i-koek.331302/ inlägg 8, åtminstone kylskåpet hör ju inte ihop med häll och ugn.

• Gilla
RoHa72 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack så mycket.:D
Fick installationsmanualen mailad till mig nu, precis som du skriver, den ska kopplas på 2 faser.
Möjlighet finns att koppla på en fas, men då måste jag säkra upp rejält.
Så det blir att den ena fasen drar jag vidare till ugnen, de andra 2 till hällen

• Tabell över tekniska specifikationer för installation av elektrisk utrustning med anslutningar och ledare för olika länder.
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.