9 859 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
Dela upp 3 fas för häll resp. ugn
Sida 1 av 3
Hej,
Ska installera ny häll och ugn. Hällen vill ha 2 faser och ugn 1.
Funderar om det är godkänt att använda det befintliga perilexuttaget för hällen (2 faser) och dra vidare den kvarvarande fasen direkt till ett separat vanligt uttag för ugnen?
Eller måste jag ev. sätta en kopplingsdosa mellan perilexuttaget och det vanliga uttaget?
Kanske är det "säkrare" att sätta en dosa emellan men vore ju smidigast att bara koppla direkt vidare från perilexen....
Tack
Ska installera ny häll och ugn. Hällen vill ha 2 faser och ugn 1.
Funderar om det är godkänt att använda det befintliga perilexuttaget för hällen (2 faser) och dra vidare den kvarvarande fasen direkt till ett separat vanligt uttag för ugnen?
Eller måste jag ev. sätta en kopplingsdosa mellan perilexuttaget och det vanliga uttaget?
Kanske är det "säkrare" att sätta en dosa emellan men vore ju smidigast att bara koppla direkt vidare från perilexen....
Tack
Såhärdå,
Sitter det perilex ska det vara fullkopplat, dvs alla tre faser, jord och nolla.
Detta ger oss att en tvåfasanslutning antingen får vara fast, eller till ett fullkopplat perilex. "Tvåfasningen" sker då i stickproppen. Kontaktdon för tvåfas finns inte.
Enfasanslutningen sker med ett vanligt vägguttag, eller fast, eller till ett likaledes fullkopplat perilexuttag med bara en fas ansluten i stickproppen.
Grena i en kopplingsdosa.
Perilexuttaget får alla tre faser, jord och nolla, och används till hällen.
Om du sedan väljer ett vanlig uttag eller ytterligare ett perilex till ugnen får du bestämma dig för själv.
Vilken fas som används till vad får du hålla reda på i perilexstickproppen, så att ingen fas blir "dubbelbokad".
Jag hade nog satt två perilex.
Sitter det perilex ska det vara fullkopplat, dvs alla tre faser, jord och nolla.
Detta ger oss att en tvåfasanslutning antingen får vara fast, eller till ett fullkopplat perilex. "Tvåfasningen" sker då i stickproppen. Kontaktdon för tvåfas finns inte.
Enfasanslutningen sker med ett vanligt vägguttag, eller fast, eller till ett likaledes fullkopplat perilexuttag med bara en fas ansluten i stickproppen.
Om du sedan väljer ett vanlig uttag eller ytterligare ett perilex till ugnen får du bestämma dig för själv.
Vilken fas som används till vad får du hålla reda på i perilexstickproppen, så att ingen fas blir "dubbelbokad".
Tackar. Jo, självfallet måste ju rätt fas/faser nyttjas för resp. förbrukareFotografen skrev:
Såhärdå,
Tänkte mest att det av någon anledning kanske inte är godkänt att fördela vidare direkt från perilexen, utan att det behöver gå via kopplingsdosa, dvs för att undvika ev. fel från framtida husägare men det är kanske långsökt
Tänker att det är ju ingen vanlig parallellkoppling och att det skulle gå att koppla fel i framtiden, men sådan hänsyn kanske inte behöver tas?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det brukar väl förespråkas att uppdelningen skall ske i en kopplingsdosa, inte direkt på perilexuttaget. Går det att ansluta två trådar på kontaktklämmorna i uttaget på ett bra sätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Perilexuttag erbjuder i praktiken ingen plats för vidarekoppling, det blir inte bra. Välj i så fall en sockeldosa med perilexuttag i om det underlättar, eller en färdig lösning:

https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-rotuttag-for-hall/ugn-230/400v?category_id=722
https://www.elbutik.se/product.html/sockeldosa-perilex

https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-rotuttag-for-hall/ugn-230/400v?category_id=722
https://www.elbutik.se/product.html/sockeldosa-perilex
Tack så mycket!Bo.Siltberg skrev:
Måste säga att jag känner ett litet tvivel om dessa installationer så jag tror tyvärr det blir bäst att jag anlitar en elektriker
Har ni någon uppfattning om vad kalaset kan kosta totalt inkl. material? Vad är en skälig totalkostnad?
Tack
Vilket kalas? Någon tusenlapp kanske,är väl minimum bara för att elektrikern ska visa sig.E EGE skrev:
Tror även du hade kunnat klara det själv, såvida du inte har näven mitt i tummen, men håller med om att ditt val är det rätta om du är osäker.
Allt detta med behörighet är borttaget sedan länge, numera gäller det att inneha auktorisation för att lagligt utföra jobben som kräver mer än "tillräckliga kunskaper". Du har säkert själv bytt en glödlampa eller propp någon gång, då är det detta minimikrav som gäller.K karkka skrev:
Hej, vet inte vem du är eller vad du kan, men nu gäller frågan vad du får. Men hade du behörighet sedan tidigare ska den automatiskt omvandlats till auktorisation.TomasJor skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/an...tor/vad-ar-auktorisation/auktorisationstyper/