Dela på gjutjärns muff - avlopp

10k läst  29 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Någon som har en bra ide om hur man lyckas dela på en skarv i ett gjutjärnsavlopp?
    Har rensat på gamal bly mm men röret sitter som berget i den gamla muffen.

2. oavvs
    Medlem Nivå 5
    man brukar kapa aldeles bakom muffen och säta på dem nya delarna med getkopling

3. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Ska du dit med nytt plastavlopp efter skarven sen?
    Går nog som sagt inte dela på utan kapa på nåt sätt och sen skarva på

4. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det går bra att kapa röret precis invid muffen och sedan med oändligt tålamod krafsa/borra/fila/såga bort blyet ur muffen och ta ut den sista lilla rörbiten. Måste du ha en frilagd muff?

5. R
    Medlem Nivå 2
    Såga ett snitt på insidan på rördelen som går ner i muffen på 2 sidor ta sedan en huggmejsel och knacka mellan rörbiten du ska ha bort och muffen brukar gå rätt smärtfritt om man lyckas klyva den..
    Lättare att göra som näms innan om det går kapa och skarva med en jet.

6. R
    Medlem Nivå 1
    skarva med en fernco istället. Antingen på muffen eler på en slätända!

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Metoden som Reliner beskriver fungerar finfint kan jag intyga. Fick göra så när jag skulle frilägga en muff i betongbjälklaget där det var ruskigt tight om plats. Sågade då snitten för hand med ett bågfilsblad, allting går ;)

8. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipsen,
    Jag måste inte nödvändigtvis ha en frilaggd muff men det borde bli en bättre övergång om man skarvar där.
    Gör ett försök annars tar jag av den på slät ända.

9. S
    Medlem Nivå 6
    Jag kastar in en följdfråga: Hur hårdkapat är gjutjärnsrör? Är det busenkelt med tigersågen, eller måste man nöta på?

10. E
    Medlem Nivå 1
    Det går bra men inte snabbt med en tigersåg. Ska det gå snabbt så ta rondellen, och jag har frilagt ett otal gjutjärnsmuffar just genom att med en huggmejsel och hammare klyva det iliggande röret. Jag kapar aldrig av det till slätände om det inte är tvunget!

11. J
    Medlem Nivå 15
    Men ska man skarva så lär man ju kapa lite snyggare. Behöver man bara ha av röret så är det ju gjort på fem sekunder med en slägga.

12. phl
    Medlem · Nivå 14
    Har du vanliga metallblad till tigersågen så bokstavligen ÄTER gjutjärn sågblad, även om det är fina, dyra blad ;(

Finns garanterat speciella blad till gjutjärn men sådana har jag aldrig sett. Kan du så ta rondellen på vinkelslipen.

13. S
    Medlem Nivå 6
    Synd jag "slösade bort" pengar på metallbald i morse då ;-)
    Men rondell går bort, huset är av trä med spånisolering =:-O
    Men slägga låter bra, gäller bara att komma ihåg att täta vid rensbrunnen så inte allt skrot
    hamnar i utgående ....
    Luftningen får jag kolla vad den består av, och ev nöta med tigersåg och bågfil

Tack för svaren!

14. Bastefallarn
    Medlem Nivå 4
    Om du vill såga med tigersåg har Lenox blad för det, dom har inga tänder utan en beläggning med wolframkarbid som klarar gjutjärn. Beteckningen på bladet är 800RG.

15. R
    Medlem Nivå 1
    det går bra med metallblad, 14T eller 18T fungerar bäst tycker jag, men man måste köra väldigt sakta! Då tuggar det på riktigt bra.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: