Byggahus.se

Dela monterad regel/syll på längden

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hej på er!

Jag håller på med min badrumsrenovering och har ett litet problem att lösa.

Jag har rivit ut väggar och golv samt golvreglar.
    Badrummet är på övervåningen och mellanbjälklaget är av betong.

Jag har tänkt att ersätta golvreglar och golvspån genom att gjuta upp till rätt nivå med EPS Cement istället.

Nu till själva frågan;
    Längs ytterväggen så ligger halva syllen "i dagen" d.v.s. den är väldigt bred, så att ytterväggen vilar på halva syllen, och den andra halvan låg tidigare golvspånet på.

Nu när jag ska gjuta upp med EPS så vill jag kapa bort den del av syllen som ej längre används, men vad ska jag använda för verktyg som kommer åt att kapa den längs med väggen?

Sticksåg, cirkelsåg m.m kommer ju inte åt att kapa så nära väggen...
    Ska jag använda fogsvans eller finns det ett förträffligt tillfälle att inhandla en ny maskin :)

Mvh. Kim

2. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Multimaster borde väl fixa detta?

3. B
    Medlem Nivå 5

Multimaster

Jesca_i;

Ja kanske, det verkar vara ett intressant litet elverktyg:)
    Men den verkar lite klen? Har du någon erfarenhet av dessa maskiner? Är bladen/tillbehören dyra?

Kan tigersåg vara ett alternativ?

Mvh. Kim

4. M
    Moderator · Nivå 18
    Jag skulle svara med lite äldre verktyg. Yxa och stämjärn

5. B
    Medlem Nivå 5

Rådvill

Jag har nu läst på lite om multimaster och Bosch motsvarighet multi.

Tyvärr fixar inte Bosch sågdjupet på 45mm, klara bara 30 (?), till skillnad från Fein som klarar 60.

Men efter att ha läst inlägget i verktyg och maskiner forumet om multimaster, så verkar det ju bara dumt att köpa Fein när Bosch är så mycket billigare:confused:

Mats_O;

Jag har självklart även tänkt på att jobba "för hand", men det är ju roligare med maskiner:)
    Dessutom blir det väl ett snyggare snitt med maskinbearbetning?

6. B
    Medlem Nivå 8

För det är ju viktigt

Jag det är ju väldigt viktigt med ett rakt och fint snitt där nere i betongen =)

7. B
    Medlem Nivå 5

Hur ska man annars kunna sova om natten?

:D

P.s Är det ingen som tror på tigersåg då?

Ge mig en ursäkt att utöka min maskinpark nu då ;)

8. J
    Medlem Nivå 15
    Tigersåg funkar garanterat inte. Håller helt med Mats, knäck av lite med stämjärn eller liknande.

9. M
    Medlem Nivå 4
    hör efter hos din lokala maskinuthyrare! jag frågade "min" och de hade fein för uthyrning....

10. B
    Medlem Nivå 5

Då blir det

Då blir det lite manuellt arbete i helgen!

Tack för hjälpen!

// Kim

11. B
    Medlem Nivå 5
    Jag kunde inte motstå att köpa en multimaster ändå :)

Tack för era tips Jecca_i, och även Fasting65 som tipsade om prisgarantin på Bauhaus (!)

Köpte en igår för 748 kr!

// Kim

12. J
    Medlem Nivå 15
    Du menar väl Boschens variant, annars låter det ruggigt billigt?

Fast jag tycker fortfarande du ska köra på Mats förslag, det hade jag gjort även om jag äger en sådan maskin.

13. B
    Medlem Nivå 5

Bosch

Oj ursäkta! Självklart menade jag Bosch.

Det blir en kombination tänkte jag, först en skåra med multi´n, sedan stämjärn och hammare :)

// Kim

14. A
    Medlem · Nivå 11
    Brukar också kombinera Fein med vanlig såg/stämjärn etc. Dock låter det som ett alldeles för mastigt jobb för Fein MM (och då ännu mer för Bosch-kopian) att såga 45 mm syll på längden... Då går det snabbare att använda stämjärn o hammare. Använd Boschen till att göra ett antal snitt i vinkel mot träfibrerna var 100: mm, så stämjärnet för att "plocka" dessa bitar.

/A

15. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Jag håller på tiger ändå.... Mycket kompetent maskin. och hyfsat billig oxå.