Byggahus.se
Som rubriken. Jag behöver trycka igenom en extra grupp i ett befintligt rör. Har idag ett 20 rör med nolla, fas jord, 2,5mm2. Det går till en ugn. Skall nu byta ut en gammal gashäll till el och måste få dit mer ström. Lägenheten har bara 1 fas in, än så länge.. Så jag har tänkt komplettera en 16A säkring och trycka igenom 1 fas och nolla till. Det är vad jag med nöd och näppe får igenom. Frågan är finns det någon risk i praktiken med att på detta sätt ha en klenare skyddsjord 1x2,5mm2 i kombination med 2x2,5mm i fas/nolla. Tänker att det flyter ju normalt inget här. Om det blir kortis så troligen bara i en åt gången?

Vi kan helt bortse från vad. elsäkerhetsverket och inbitna elektriker som hatar hemmaspelare tycker. Objektet ligger 350mil söder om Elsäkerhetsverkets tillsynsområde, och här gör vi lite som vi vill, även om reglerna är som hemma:)
Bara intresserad att utreda vilken förhöjd risk som kan föreligga.

Kommer framöver troligen dra in en fas till, har idag 1x25A, med maxeffekt 4,6KW, (Här mäter dom max ström, så dom klipper om man upprepat tar ut övereffekt mot vad man betalar abonnemang för).. vilket är lite klent sen A/C mm kommit till. Alternativt höja maxuttaget till vadsäkringen klarar vilket borde bli ca 5,6KW.

E
Det är alltid en risk att frångå gängse praxis. Vad som är praxis i Marocko/Algeriet/Libyen/Egypten har jag dock ingen koll på.

Finns det inga lokala billiga elektriker att anlita?

Jag tror att EN invändning mot en sådan lösningbrukar vara risken att någon vid framtida ombyggnad kopplar bort jord utan att inse att det finns en grupp till som använder den.

H hempularen skrev:
Jag tror att EN invändning mot en sådan lösningbrukar vara risken att någon vid framtida ombyggnad kopplar bort jord utan att inse att det finns en grupp till som använder den.
Detta är i spanien.
De går in i en gemensam kopplingsdosa, där resp grupp märks upp niga. Resp häll/ugn ansluts fast i denna. Inget uttag. Mao ingen risk att frilägga jord av misstag

E Emil_K skrev:
Det är alltid en risk att frångå gängse praxis. Vad som är praxis i Marocko/Algeriet/Libyen/Egypten har jag dock ingen koll på.

Finns det inga lokala billiga elektriker att anlita?
En lokal elektriker har inte lättare att pressa i en extra tråd. Nytt rör är uteslutet innan köket skall totalrenoveras, troligen går det inte då heller.

Jag skulle byta ut ledningen till 4 mm² och säkra gruppen till 20 A, eller 6 mm² och 25 A om du verkligen vill lägga dig på gränsen.

Blir det trångt kan skyddsledaren få vara 1.5 mm². Skyddsledaren ska dimensioneras så att säkringen löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning, och kan man ha en gruppledning med 1.5 mm² så kan man ha en minst lika långt gruppledning med 4 mm² fasledare och 1.5 mm² skyddsledare.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle byta ut ledningen till 4 mm² och säkra gruppen till 20 A, eller 6 mm² och 25 A om du verkligen vill lägga dig på gränsen.

Blir det trångt kan skyddsledaren få vara 1.5 mm². Skyddsledaren ska dimensioneras så att säkringen löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning, och kan man ha en gruppledning med 1.5 mm² så kan man ha en minst lika långt gruppledning med 4 mm² fasledare och 1.5 mm² skyddsledare.
Kanske skulle gå att byta till 4m2. Fick igenom 2st 2,5m2 till nu. egentligen passar det bättre, då jag skall driva en ugn och en häll. Så jag ser ingen riktig vits med att köra en 4mm2, då jag i så fall behöver dela uppd en på två förbrukare i dosan. Min huvudfråga var egentligen risk eller inte med en klenare skyddsledare. I ditt svar så uppfattar jag det som ett mindre problem. Jag har mao nu dragit 2 st 2,5m2 separat avsäkrat, till en dosa, ihop med en 2,5m2 skyddsledare i ett rör. En Säkring ombesörjer Ugn, och lite småförbrukare som fläkt mm. Sen ahr jags att in en ny 16A säkring för den nya 2,5mm2 kabeln, som får mata spishäll. Det ger effekt i underkant, men de hällar jag tittar på har power management, så jag kommer begränsa den till ca 3kw. Klara mig utan full spätta här.

Eventuellt drar jag in en fas till längre fram, och då är redan dragningen förberedd för 2 fas:)
(El i Sverige är billigt även i dessa tider mot Spanien, så man kör inte mer än nödvändigt:)

Så om du inte ser någon vits så finns det ingen vits, eller vad menar du?? Vi har ett antal ganska färska trådar i detta ämne med enfaslägenheter där anledningen till vitsen med en grupp i röret beskrivs.

Så om du inte ser någon vits så finns det ingen vits, eller vad menar du?? Vi har ett antal ganska färska trådar i detta ämne med enfaslägenheter där anledningen till vitsen med en grupp i röret beskrivs.
Jag var mest fundersam på om det fanns nåhon utökad risk ur driftsynpunkt med att grupperna delar skyddsledare. Att det är fel att lägga två gruppe rtt rör är jag medveten om. Men om jag förstått det rätt så är det rädsla för sammanblandning som är främsta orsaken. Det ser jag inte dom ett problem i detta fall. Mitt mål är och har hela tiden varit att få fram två avsäkrade grupper. Men jag har bara ett tillgängligt rör,

Den främsta risken är att skyddsledaren blir bortkopplad av misstag någon matande punkt. Det är ofta en onödig risk.
Om du inte räknar med att få in trefas i lägenheten imorgon så råder jag fortfarande till 3G4 mm². Vad tror du att du uppnår med dubbla gruppledningar med din nuvarande matning?

Den främsta risken är att skyddsledaren blir bortkopplad av misstag någon matande punkt. Det är ofta en onödig risk.
Om du inte räknar med att få in trefas i lägenheten imorgon så råder jag fortfarande till 3G4 mm². Vad tror du att du uppnår med dubbla gruppledningar med din nuvarande matning?
Lite handlar det om att göra det enkelt för mig. Detta är en 35 år gammal spansk lägenhet med ingjutna rör och minst sagt udda förläggning ur svensk synpunkt. Även om det kanske går att säkra om och dra grövre kabel. Så är det inte helt enkelt. Så lite lättja kanske styr.

Från säkringsskåpet, går det 1st 16 rör till en separat kopplingsbox. I detta rör går 2 ledare, De sitter på en 25A säkring, vilket nog egentligen är översäkrat. Både med tanke på att arean nog är gränsfall samt att inkommande säkring till lägenheten är 25. Så denna säkring, som ser ut att vara lika gammal som lägenheten överväger jag att byta ut till en 20A. Dessa kablar är grövre än 2,5mm2, men tror inte de är så grova som 4mm2. Svårt att avgöra då de är enkelledare så man kan lura sig på grovlek. De har helt udda trådar här. Bla går det mycket tunna kablar till takbelysningar <1mm2.

I Kopplingsboxen under så passerar de bara igenom, och då i ett 20 rör, här fylls även skyddsledaren på, som kommer in i denna Box, mao finns inte i utrymmet för säkringar.. Detta går sen vidare till ytterligare en kopplingsbox i köket. Här har man via "sockerbit" fördelat ut på ett par uttag, belysning kyl mm, samt en egen dragning till nuvarande ugn. Detta till nuvarande ugn går med 2,5mm2 ledare i ett 20 rör. JAg ahr nu rätt elelr fel, troligen fel, men funktionellt för mig, dragit igenom 2x 2,5m2 från kopplingsdosan bakom spisplats, där det i kopplingsdosan nu sitter 2 Nollor, som går till samma slutpunkt, jordfelsbrytaren i säkringsskåpet. 2 st 2,5m2 olika färger, en går som tidigare till kopplingsboxen i köket, där den förser diverse, Den andra till egen Säkring 16A i Säkringsskåpet. Denna avsäkrad 16A. Skyddsledaren Går mellan Kopplingsboxen i köket till kopplingsdosan bakom spisen. Den sitter i en 3 vägs WAGO. Att Man av misstag skulle ansluta bort en ledare här är så obefintlig, så jag bedömer risken som precis lika stor om det kom som separat ledare.

Vad som ändå fått mig att tänka lite efter ditt inlägg , är att om jag ändå skulle säkerställa att få fram 4mm2, om nuvarande är mindre. Så kan jag optimera effekten mer mellan ugn och häll. som jag gjort så kan ajg ju inte maximera uttaget på häll, genom lägre uttag ugn etc. Utan jag blir ju beroende av respektive ledares max säkring.

Nu såg jag på kabelstickan att 2,5m2 koppar faktiskt är tillåtet att säkra av 20A också, vilket jag inte visste.
Total kabellängd är ca 9m.
Oavsett har jag bara 25A in i lägenheten, varav mitt abonnemang bara tillåter att 4,6KW kontinuerligt. detta kan jag lätta höja till 5,7KW, då det bara är en abonnemangs fråga.

Ja, precis, att du är begränsad till 4.6 kW eller möjligen 5.7 kW gör att dubbla gruppledningar inte fyller någon funktion, du får inte mer effekt. Det är också en tveksam åtgärd för att förbereda för trefas till lägenheten.

Du har antagligen din mätarsäkring i lägenheten eller? Annars är det också en faktor, man behöver skydda mätarsäkringen ifall den är befinner bakom en låst dörr i källaren, Då är det dumt att utöka antalet grupper som då ökar risken för att bränna mätarsäkringen.

Kunde du dra i två extra 2.5 mm² så måste det gå att byta ut klabbet till 4 mm², om du nu behöver göra något alla. Försök och mät diameter på ledaren med skjutmått så får vi se vad du har. Men gjort är gjort nu, och det finns betydligt mer att anmärka på i denna anläggning. Det må vara spansk standard, men knappast enligt de internationella installatíonsreglerna. Infälld 2.5 mm² ledning kan t.ex inte säkras högre än 16 A, ledarna tål inte mer ström! Utanpåliggande ledning går bra, men på gränsen och troligen under gränsen med temperaturen i Spanien.

Köpte en häll igår.
Av 3 möjliga inkopplingsalternativ, är ett av dom jag i praktiken gjort som bolden, med 2 st 230v med dubbla nollor.

Den ena är dock avsäkrad högre och får även ombesörja ugnen.

• Elanslutningsschema för häll som visar tre inkopplingsalternativ med strömstyrkor och kabelfärger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du flyttat till Nederländerna??
Sedan undrar jag varför du skriver här när du inte tar till dig de svar som ges?

Sommarställe i Spanien. Jo jag tar till mig. Men jag har även fått info/råd som egentligen inte var vad jag frågat. Bara för att man får goda råd, så innebär det inte att man ändrar rintning och följer allt

Jag ville veta om det ur driftssynpunkt var ett problem att använda en skyddsledare till 2 grupper, på samma fas som jag dragit i ett rör. Det ser jag som besvarat både här och hur tillverkaren av hällen även angett som installations förslag.

Att det sen är olämpligt åtminstone enligt Svensk praxis att dra två grupper i ett rör, var jag ganska tydlig med att jag inte brydde mig om. Jag var inne på ditt råd att dra igenom en 4mm2 tråd. Troligen är
Den ena framdragna gruppen 4mm2 till kopplingsboxen. Men det bir ingen större vinst, då hällen vill ha c32 vid singel 230v. Så oavsett så har jag effekbegränsat den till 4,5KW. Det verkar funka bra i praktiken. Den grövre kabeln försörjer nu även ugnen. Behöver testa hur väl vi klarar oss med våra 4,6kw på inkommande. Men inkopplingsmässigt är nöjd, och känner mig skapligt trygg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.