83 731 läst ·
21 svar
84k läst
21 svar
Dela antennsignal trådlöst?
Sida 1 av 2
Det borde vara enkelt, men jag hittar fanimej ingen lösning.
Jag vill dela antennsignalen trådlöst till en extra tv i sovrummet. Det är helt enkelt för krångligt att dra in antennsladd.
Finns det någon bra och fungerande lösning? :|
Jag vill dela antennsignalen trådlöst till en extra tv i sovrummet. Det är helt enkelt för krångligt att dra in antennsladd.
Finns det någon bra och fungerande lösning? :|
Jag söker något att dela antennsignalen med. Ser inget om någon antennkontakt, bara 3,5 mm-plugg.cecar33 skrev:
Vet inte vad min antennkontakt heter, men det är den traditionella pluggen som funnits sedan tv:n uppfanns.
För det första är det skitfult, för det andra så funkar det inte här ute på bystan. Har skitsopiga mottagningsförhållanden redan med den värsta takantennen jag kunde hitta, installerad och inriktad av proffs.Nimajneb skrev:
Innan någon börjar hojta om att jag ska meka upp en parabol - nej, det är inte aktuellt just nu!
Eftersom du låst fast dig vid en lösning enbart så är svaret NEJ, det finns inga fungerande trådlösa varianter att sända en antennsignal trådlöst lokalt. Tekniskt sett går det att lösa men du får lagligt sett inte skicka sådana signaler så därför finns inte att köpa. Därför måste du titta på alternativa lösningar.
I så fall blir den alternativa lösningen att borra antennkabel genom hela huset, för bordsantenn funkar verkligen inte.Nimajneb skrev:
Fan, jag hade hoppats slippa det. Det finns liksom ingen smidig väg att dra kabeln.
Hårddiskarna, bredbandet, telefonen, skrivaren, ljudet - många saker i huset är trådlösa, så jag tyckte att det borde finnas en lösning för att göra tv:n trådlös också.
:|
Är det kabeltv eller digitaltv? Det går att lösa men det blir inte bra, jag har provat!
Till kabeltv får man använda sig av en gammal VHS med inbyggd tuner för analog tv, till den kopplar man en trådlös A/V sändare liknande den som blev länkad till innan.
Då kopplar du:
Antennuttag -> vhs -> scart till sändaren ----------------- < mottagare -> scart till tv.
Har du digitalbox så kopplar du:
scart till sändaren ----------------- < mottagare -> scart till tv.
Som sagt, det fungerar och bildkvalitén avgörs av hur bra tuner det är i VHS'en samt vilken trådlös A/V överföring man har. Det säljs två varianter på marknaden.. 2,4 & 5-5,8Ghz, 2,4 är helt värdelöst, antingen så störs signalen ut av ditt trådlösa nätverk, eller som i mitt fall; sändaren slår ut det trådlösa nätverket.
5ghz sändarna fungerar bättre men en vettig sådan kostar runt 1500:-
Slutsats: Det är inte värt det! Jag testade det som ett litet experiment när jag jobbade i butik som säljer elektronikprylar.
Testet gjordes både mellan två våningsplan samt med sändare och mottagare i sammma rum. 5ghz varianten var helt ok och nästan störningsfri, 2,4ghz slog ut "allt".
... är du fortfarande säker på att du inte vill dra en antennkabel?
Till kabeltv får man använda sig av en gammal VHS med inbyggd tuner för analog tv, till den kopplar man en trådlös A/V sändare liknande den som blev länkad till innan.
Då kopplar du:
Antennuttag -> vhs -> scart till sändaren ----------------- < mottagare -> scart till tv.
Har du digitalbox så kopplar du:
scart till sändaren ----------------- < mottagare -> scart till tv.
Som sagt, det fungerar och bildkvalitén avgörs av hur bra tuner det är i VHS'en samt vilken trådlös A/V överföring man har. Det säljs två varianter på marknaden.. 2,4 & 5-5,8Ghz, 2,4 är helt värdelöst, antingen så störs signalen ut av ditt trådlösa nätverk, eller som i mitt fall; sändaren slår ut det trådlösa nätverket.
5ghz sändarna fungerar bättre men en vettig sådan kostar runt 1500:-
Slutsats: Det är inte värt det! Jag testade det som ett litet experiment när jag jobbade i butik som säljer elektronikprylar.
Testet gjordes både mellan två våningsplan samt med sändare och mottagare i sammma rum. 5ghz varianten var helt ok och nästan störningsfri, 2,4ghz slog ut "allt".
... är du fortfarande säker på att du inte vill dra en antennkabel?
Då kommer nästa fråga: På vinden sitter en antennförstärkare. Den har två utgångar. Men jag behöver tre. Kan jag splitta upp ena kabeln längs vägen, eller går det åt helsike då?Punktjacke skrev: