Byggahus.se
Martin_B
Har ett ställe där det sitter en gammal försänkt kopplingsdosa i metall, där jag blev tvungen att bygga på med ca. 30mm trä utanpå.
Dosan gick inte att ta bort med lätthet tyvärr, så den fick sitta (det hade dragit med sig extremt mycket arbete annars!)

Nu har jag borrat ett hål med dosborr i ca. 30mm tjock bräda som spikades ovanpå detta så hålen hamnar exakt över/under varandra.

Detta innebär att 30mm av den yttersta delen av dosan utgörs av ren trä.

Är detta en brandfara? Får det vara så här?

Om inte, hur löser jag det på bästa sätt? Klä det invändigt med delar av en plastdosa eller?

Kan inte se att detta skulle vara någon problem. Du ska inte få några temp.höjningar som kan nå flampunkten för trä i en kopplingsdosa. Den och kopplingarna är inte konstruerade som ett värmeelement.

Martin_B
Naturligtvis inte under normala omständigheter, men om det skulle uppstå gnistbildning exempelvis? Glappande skarvar eller något?

Det ska inte förekomma. Det ska mycket till för att en dålig skarv, genom förhöjt övergångsmotstånd, ska antända närliggande trä. Det vill till att det går ordentligt med ström genom ledare och skarven för att få upp temperaturen.
Erfarna elektriker får gärna komma med input här.

En film på hur det ser ut vid extrem överlast (120 A)
https://www.youtube.com/watch?v=eg6VPucscxI

• Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Ett enkelt sätt att få det korrekt är att sätta dit förhöjningsringar mellan dosan och den nya ytnivån.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Tack för samtlig input här.

Tyvärr är den gamla plåtdosan som sitter där nu utan skruvar eller något sådant där. Inte ens samma diameter som de man använder idag.

Så jag får väl såga av botten på en plastdosa så den bara bygger ca. 30mm och peta dit den bara. Lite smältlim på utsidan så den sitter fast eller något. Då har jag gjort något i alla fall för att få det någorlunda riktigt.

Och då blir den ungefär som denna, fast "egentillverkad":

147025-43-PMR410_28mm_YAWnpj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det kanske funkar med en senildosa som du sågar ur botten på?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.