Byggahus.se

Del 1- Hur du beställer en säkrare villa (krav och fördjupning)

1. 1
    Medlem Nivå 3
    Vattensystemet verkar ju vara löst på ett smart sätt, bra att koppla till toaletten som du säger.

Då är bara frågan hur man hanterar att det kan bli fel på en givare eller systemet.

Min arbetsplats om jag minns rätt var att en ir och en rök givare var tvungen att lösa ut för att brandlarmet skulle sparka igång. För att skumanläggningen skulle gå igång var det tvunget att en närliggande enhet larmade samtidigt. Dock inträffade ett fel i styrsystemet som gjorde att brandlarmet petade igång och efter en stund sparkade fläktarna igång. När fläktarna startar igång så tar det ca 20 sek innan skummet pumpas upp för blandning med vattnet. Det var där chefen stängde av huvudsystemet.

Vad vill jag ha sagt med denna lilla historia. Inget system är 100% säkert och ju mer avancerat det blir, ju känsligare för störningar. Det är upp till var och en att installera ett sprinklersystem i sin villa. Men personligen skulle jag vara nervös för att en dag komma hem till ett vattenskadat hem. Nåväl om det är vatten i huset efter en släckt brand, för brandkåren använder ju också vatten i sin verksamhet. Men jag skulle bli lite trött om jag kom hem efter två timmar från larmet gick och tvingas ta på mig gummistövlar och en regnrock för att stänga av huvudvattenledningen.

Det finns förmodligen appar som man kan styra huvudkranen med och var och en blir salig på sin tro. Teknik är häftigt men tenderar att bli alldeles för sårbart. Tänk om någon 14-åring får för sig att skoja med ett hightech hus.

Jaja!

Personligen föredrar jag larmbolaget som via kamera kan konstatera om det finns rök i huset. Samtidigt skickar dom ut en kontrollant om dom inte får tag på dig och tittar till huset. Nu har jag turen att larmbolagets huvudcentral finns ca 600 m från min fastighet.

Redigerat 9 jul 10:11
    • Laddar…
  2. Viktorcloetta
    Renoverare Nivå 7
  3. J
    Medlem Nivå 6
    För det första, tack för en fantastisk artikel!

Angående sprinklersystem som man kopplar mellan inkommande och t.ex. toalett/dusch. Hur gör man om man har vattenfelsbrytare? För inte vill man väl att den ska kicka in och stänga av vattnet när det börjar brinna. En annan fundering är hur man fixar så att larmet går ifall någon av sprinklerna har löst ut, d.v.s hur skiljer systemet från det och att någon duschar eller spolar på toaletten?

4. Carl Emilsson
    Nybyggare Nivå 4
    Tack, ligger en del tanke bakom inlägget :)

Angående spinkler och vattenfelsbrytare så handlar det om att göra en prioritering.

- störst skydd mot brand

Koppla på sprinkleranläggningen innan vattenfelsbrytaren.
    På så vis kommer du alltid ha matning, dock innebär det samtidigt att en stor del av vattenanläggningen inte lyder under skydd från vattenfelbrytaren. Kanske inte helt populärt hos försäkringsbolaget. I detta fall fungerar den vattenfelsbrytare jag länkade till Grohe, för cirka 4500kr.

- störst skydd mot vattenskador
    Koppla sprinkleranläggningen efter vattenfelsbrytaren.
    Koppla sedan inbrottslarmet med rökdetektorerna till vattenfelsbrytarens styringång, så att inbrottslarmet i händelse av rökutveckling kan sätta vattenfelsbrytaren i "öppet läge". Rökdetektorerna kommer alltid ha reagerat på brand innan sprinkleranläggningen löser ut, så matningen kommer alltid finnas där när den behövs. På så vis får man skydd både mot vattenläckor och brand, men angående brand så får man förlita sig på att inbrottslarmet fungerar som det ska. Dagens klassade inbrottslarmanläggningar felar extremt sällan och är konstruerade för att sitta uppe i årtionden. För denna lösning skulle jag personligen varit mest bekväm om man körde på en kabelburen styrning av vattenfelsbrytaren, således behöver man gå upp ett steg till en Vatette vattenfelsbrytare. Den kostar cirka 6700kr.

Vi nybyggnation av hus kan man samtidigt välja att köra på ett kabelburet inbrottslarm helt och hållet, vilket är säkrare än ett trådlöst. Installationskostnaden blir något högre, men samtidigt är enheterna mycket billigare än trådlösa och man behöver inte byta batterier med jämna mellanrum. Batterier till en stor anläggning för 15 års förbrukning bli en kostsam historia. Så frågan är om inte totalkostnaden för respektive alternativ blir densamma i slutändan.

Redigerat 10 jul 08:48
  5. 1
    Medlem Nivå 3
    Jag visste inte att den sorten fanns kvar. Det var den typen av sprinkler vi hade på 70-80 talet. Problemet med dessa är att dom åldras och faktiskt sprack lite då och då. Inga stora problem om det skedde dagtid.

Men problemet var tillräckligt stort för att ersätta denna modell med det nya systemet.

Det var längesedan jag ens såg denna modell på ett hotell, att det nu ska användas i villor verkar bli en spännande historia.

Visst kan det framkommit nya material i glasampullen men det borde vara samma problem med att dom går sönder.

Jag eldar med ved och i mitt pannrum finns en golvventil. Det blev några sådan sprinkler huvuden över efter renoveringen och jag tycket det kunde vara en god idé att rädda några till mitt pannrum. En kompis som är byggnadsingenjör avrådde å det bestämdaste för att installera den typen av sprinkler.

Det var i ett rum med cementväggar och betonggolv med en golvbrunn. Det funkar alldeles utmärkt med en släckare utanför dörren.

Förövrigt så kan man inte skydda sig mot allt. Murphys lag säger att om något kan gå åt helvete så kommer det att gå åt helvete. O´Maleys lag å andra sidan säger att Murphy var en optimist.

6. T
    Medlem · Nivå 8
    Som hantverkare är det lite kul och se hur amatörer jobbar med att forcera , försöka bryta upp en dörr eller fönster, metoderna dom använder är från 50 talet .

Nu har dom flesta maskiner med batteridrift , som en tigersåg att bara kapa av karmskruvarna, eller karmen / kapa karmskruvar på yttersidan av karmen) dörren kommer ut även om den är låst och ännu i karmen)) låter knappt något , sedan får glaset eller dörren vara hur hård som helst, den kommer lätt ut, under ca 5 minuter , får det låta/väsnas som dessa 50 tals killar jobbar på så har man även rondell med batterier , sågar lätt igenom vilket lås dom än slängt på dörren. även det på någon minut.

Har även sett hur brandmän jobbar otroligt hårt med vissa säkerhetsdörrar till lägenheter, och blir förbluffad att dom inte fått en utbildad hantverkare som instruerat dessa hur man snabbt kommer igenom dörren, ser att även dom bryter på helt fel ställen. att dom inte får en hantverkare att visa dom vart alla viktiga fästpunkter är, hur man snabbt kapar bort dessa och snabbt tar sig in.

Sedan på denna video när han bryter upp den vanliga ytterdörren , som hantverkare ser man den är felmonterad, där har dom inte skruvat in skruvarna som sitter i låskistan , dom ska dras in mot befintlig vägg stomme som dörren är monterad emot, på videon ser man hur karmen lätt viker sig undan mot befintlig stomme och skapar utrymme för bättre brytkraft .(den har varken kilar eller tätning runt karm, medans säkerhetsdörren har förankrat dessa skruvar. men det är väl så man försöker lura med reklam.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 7
    Ring din lokala brandstationen och erbjud den en genomgång?

8. T
    Medlem · Nivå 8
    Ja jag funderade på detta när jag såg på SOS alarm på tv . där filma dom två brandmän som jobba hårt med o försöka öppna en lägenhetsdörr , dom bytte av varandra och hade 0 i kunskap hur man river ut en dörr på snabbaste tiden och minsta arbetsåtgärd,
    Tänkte dom har det mesta som att kapa av bil tak med hydraliska saxar men inga vanliga byggverktyg för att ta ut en vanlig lägenhetsdörr.
    Vill man inte göra någon större åverkan på själva dörren så kan man lätt borra ut låset, tar lite längre tid, men vet du hur man montera ett lås så vet du oxå vart du ska borra på låset skruvar lossnar utifrån sedan bara är att vrida bort utifrån. denna metod tar lite längre men då har man dörren hel och behöver bara byta låset.

Vid snabba ryck ,köra med rondellen , låskolven är oftast monterad från utsidan på själva låscylindern , kör av cylinderringen sedan själva låscylindern , då vrider man upp låset med en mejsel som nyckel , tar bara någon minut då och dörren är helt hel, bara skicka dit en låssmed och skruva dit ett nytt lås sedan. svårare är det inte.

Sedan ska man inte bryta mellan karm och dörr, (detta gjorde brandmännen i filmen på tv också), lägenhetsdörrar är oftast monterade jämt med utsidan, alltså in i trapphuset, dom skulle plockat bort dörrlisterna och bryt ut hela karmen, tar du bort listerna så har du oftast en passmån mellan karm och betongstommen på huset, varierar 1 cm till 2 cm glipa för drevning o tätning för ljud, men tar du tag där med ett rejält brytjärn så har du glipan som behövs för att få ett rejält tag om karmen samt styrkan från betongen i väggen, och du kan ta i för hem och fosterland gärna med en spett med pinchspets , då bryter du ut dom flesta karmar ,eller spräcker hela karmen så dörren går och öppna, detta tar bara minuter.
    Börja bryta mellan karm och dörr det är bara amatörer som gör så, ja så som dom visade på dessa filmer dom lagt ut här .

Eller bort med listerna såga av alla karmskruvarna med en tigersåg , baxa ut dörren så går den o återmontera om man har lite mer tid på sig., så vad du har förr dörr spelar ingen större roll när du använder dessa metoder, säkerhetsdörrar killas lite mer och vid fler ställen, men infästningen är tyvärr liknande en vanlig dörrs infästningsskruvar.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 8
    Tänkte på detta med sprinkler i en vanlig villa för 100 tusen låter billigt, om man tittar på kontor, fik osv, så måste varje sprinkler sitta ca 2 meter i avstånd från varann ,annars gör den så gott som ingen verkan, en mitt i rummet om rummet är 20- 50 kvm , elden tar sig och du kvävs ändå av rökgaser.(sprinklern når helt enkelt inte till elden)
    Vet att Icehotell i Jukkasjärvi fick krav på sprinkler just förd det var ett hotell, dom klara sig utan efter en test och en bedömning/utredning på plats, dom tände på sängen som bestod av renhudar och liggunderlag samt sovsäck , blev ingen större verkan och dom klara sig utan.
    Sprinkler fungerar som sagt dåligt ifall avstånden mellan sprinkler är för långt ifrån varandra och inte täcker hela rummet , sedan har med en service varje år, du ska testa sprinkler larmet, se så den startar klockor , ventiler osv,,, vilket medför kostnader, men dessa kanske är med räknade ?
    Sedan sprinkler har man nästan bara där säkerhetsklassen är hög, som i lokaler där vilt främmande folk kommer som inte vet flyktvägar eller är bekant med byggnaden, mycket besökanden, men sällan i vanliga villor där man hittar och har nära till dörrar och fönster som flyktväg,
    sedan så sätter den igång först vid en viss temperatur, så elden har då börjat ta sig och sprider sin giftiga gas innan den aktiveras, dom nya brandlarmen aktiveras direkt den känner av rök, eller gas, co osv. och som alla vet är tiden den viktigaste aspekten vid brand, kanske bara jag som tycker det låter som overkill ?

• Laddar…
  10. R
    Medlem Nivå 3
    Precis, just därför jag frågade varför denna guide hänvisar till dörr i rc3 istället för dörr uppfyllande ssf200 skyddsklass 2, där ingår även godkänd låsenhet enl ssf 3522. Men jag fick inget svar.

11. J
    Medlem Nivå 4
    Tack @Carl Emilsson för ett fantastiskt bra, inspirerande och genomtänkt inlägg! Ser mycket fram emot del 2!

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 4
    ”vfb”, vad är det förkortning för?

13. Viktorcloetta
    Renoverare Nivå 7
    Vattenfelsbrytare

• Laddar…
  14. J
    Medlem Nivå 4
    Hej @Carl Emilsson -- när planerar du posta andra delen av detta inlägg? (ingen stress, men det första var så intressant att jag gärna läste även nr 2 :)

15. Carl Emilsson
    Nybyggare Nivå 4
    Det är ljuva semestertider nu och fullt upp. Men kanske kan få in något om ca 2 veckor :D(y)