Hej! jag skriver här och hoppas att någon kan komma med lite tips och idéer.
Vi har ett gammalt kök i oljad ek som jag skulle vilja piffa upp. Jag tycker inte om nyansen på trät och det behöver oljas på nytt nu också, alltså både luckor och bänkskivor. Jag är inte erfaren alls men jag är lite inne på att slipa och behandla det med något pigmenterat för att få färgen åt mer ljusgrått/kallare naturfärgat. Är det ens något som skulle kunna gå? Hur går man enklast till väga för bäst resultat i sådana fall? Det finns en uppsjö av hårdvaxolja, dekorvax, bets och oljor på marknaden har jag sett, vad är isåfall bäst för ändamålet?
Ursäkta dumma frågor kanske, som sagt är jag inte speciellt erfaren :rofl: se bilder hur utgångsläget är.

• Oljade ek köksluckor med traditionella svarta handtag mot en vit vägg som ska renoveras till ljusgrått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två oljade ek köksluckor med mörk träs nyans och svarta handtag på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Snyggt!

R Robert Kooijman skrev:
Skulle efter slipning rekommendera Osmo Top Oil 3068 Natural. Då behåller man träets naturliga, ljusa färg mest. Den vanligare variant 3058 Matt ger en värmare, mörkare färgton, men det är kanske inte vad du är ut efter. Har tidigare beställd 3068 för vår matbord i ek hos Amazon:
[länk]
Tack för tips! Jag såg att deras top oil finns i lite andra nyanser också. Har du någon bild på bordet? :)

T Turbma skrev:
Tack för tips! Jag såg att deras top oil finns i lite andra nyanser också. Har du någon bild på bordet? :)
Inte än tyvärr, just nu hålla vi på med ett köks / vardagsrum makeover och allt är lite i en röra...

BirgitS
På bänkskivor kan det ju vara trevligt att ha någon Osmo-produkt som är livsmedelsgodkänd.

BirgitS BirgitS skrev:
På bänkskivor kan det ju vara trevligt att ha någon Osmo-produkt som är livsmedelsgodkänd.
Det verkar vara deras top oil som gäller då.

Uppdatering: var inne på colorama idag och han förstod nog inte riktigt vad jag menade med pigmenterad hårdvaxolja, han tyckte istället att jag skulle betsa och sedan stryka över ofärgad hårdvaxolja. Detta låter lite omständigt enligt mig när Osmo har sin top oil hårdvaxolja med pigment redan. Eller finns det någon anledning till att inte använda deras pigmenterade top oil och istället göra som han föreslog?

Hej,
Jag undrar samma sak och fått lite olika råd

Bets (vit) + hårdvaxolja (ofärgat) eller
dekorvax (vit) + hårdvaxolja (ofärgat)?

Någon som vet eller vågar göra en kvalificerad gissning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.