Hej! jag skriver här och hoppas att någon kan komma med lite tips och idéer.
Vi har ett gammalt kök i oljad ek som jag skulle vilja piffa upp. Jag tycker inte om nyansen på trät och det behöver oljas på nytt nu också, alltså både luckor och bänkskivor. Jag är inte erfaren alls men jag är lite inne på att slipa och behandla det med något pigmenterat för att få färgen åt mer ljusgrått/kallare naturfärgat. Är det ens något som skulle kunna gå? Hur går man enklast till väga för bäst resultat i sådana fall? Det finns en uppsjö av hårdvaxolja, dekorvax, bets och oljor på marknaden har jag sett, vad är isåfall bäst för ändamålet?
Ursäkta dumma frågor kanske, som sagt är jag inte speciellt erfaren
se bilder hur utgångsläget är.
Vi har ett gammalt kök i oljad ek som jag skulle vilja piffa upp. Jag tycker inte om nyansen på trät och det behöver oljas på nytt nu också, alltså både luckor och bänkskivor. Jag är inte erfaren alls men jag är lite inne på att slipa och behandla det med något pigmenterat för att få färgen åt mer ljusgrått/kallare naturfärgat. Är det ens något som skulle kunna gå? Hur går man enklast till väga för bäst resultat i sådana fall? Det finns en uppsjö av hårdvaxolja, dekorvax, bets och oljor på marknaden har jag sett, vad är isåfall bäst för ändamålet?
Ursäkta dumma frågor kanske, som sagt är jag inte speciellt erfaren
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Skulle efter slipning rekommendera Osmo Top Oil 3068 Natural. Då behåller man träets naturliga, ljusa färg mest. Den vanligare variant 3058 Matt ger en värmare, mörkare färgton, men det är kanske inte vad du är ut efter. Har tidigare beställd 3068 för vår matbord i ek hos Amazon:
https://www.amazon.de/gp/product/B008ATD94M/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.de/gp/product/B008ATD94M/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Tack för tips! Jag såg att deras top oil finns i lite andra nyanser också. Har du någon bild på bordet?R Robert Kooijman skrev:
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Uppdatering: var inne på colorama idag och han förstod nog inte riktigt vad jag menade med pigmenterad hårdvaxolja, han tyckte istället att jag skulle betsa och sedan stryka över ofärgad hårdvaxolja. Detta låter lite omständigt enligt mig när Osmo har sin top oil hårdvaxolja med pigment redan. Eller finns det någon anledning till att inte använda deras pigmenterade top oil och istället göra som han föreslog?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför släpper bordet färg? Bets + hårdvaxolja.
Möbelsnickeri -
Slipat furubord: olja, betsa, hårdvaxolja?
Möbelsnickeri -
Arbetsskiva av ek. Lackbets, oljebets eller hårdvaxolja?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan man lacka på Osmo dekorvax eller oljebets?
Möbelsnickeri -
Vilse i djungeln: Lut, oljebets, dekorvaxolja, hårdvaxolja, underhållsvaxolja?
Golv