Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Deklarera dödsbo

1. Silly Bear
    Verktygstokig · Västerbotten · 405 inlägg

Silly Bear

Verktygstokig
    Hej.

En anhörig till mig gick bort förra året 2017 och nu har deklarationen för dödsboet kommit.

Restskatt på 10.000 ska betalas in .
    Vad jag fattat ska det beloppet fördelas på personerna som har delat på dödsboet.

Men finns det några avdrag man kan göra ?

Om det spelar någon roll så innehöll dödsboet 1 villa 2 sommarstugor och diverse fordon.

2. D
    Allvetare · E · 22 300 inlägg
    Nej, du kan inte göra något avdrag för att du fått ut för mycket i arv. Om det var frågan.

3. Silly Bear

Silly Bear

Verktygstokig
    Det är dödsboet som har restskatt inte jag

4. A
    Husägare · Kalmar Län · 15 650 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Avdragen bör/har ni redan gjort vid deklaration av dödsboet utifrån att kvarskatten beräknas efter gjorda avdrag.
    Vill ni ändra efter beslut om slutlig skatt, dvs det besked ni nu fått, måste ni begära en omprövning för att kunna förändra.

5. D
    Allvetare · E · 22 300 inlägg
    Jag gissar att det inte är slutskattebeskedet utan deklarationen dom TS har.

6. A
    Husägare · Kalmar Län · 15 650 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Då missuppfattade jag då jag inte ser kvarskatten förrän jag gjort alla avdrag och fått dem godkända i slutbeskedet.
    Sedan står det 2017 men tolkar det som en felskrivning även om man kan hålla dödsbon vid liv i ganska många år med lite "trixande".

7. S
    Medlem · Stockholms · 2 209 inlägg

sunqan

Medlem
    Att det är ett dödsbo har ingen betydelse fö deklarationen, det är en helt vanlig normal självdeklaration.
    Försäljningen av fastigheterna deklareras precis som alla andra fastighetsförsäljningar.
    Försäljning av värdepapper deklareras på precis samma sätt som alla andra försäljningar av samma värdepapperstyper.
    Försäljning av fordon samma sak - det är väl bara om det är samlarobjekt man ksn behöva ta med dem öht.

Vid fastighetsförsäljningar är det inköpspriset, försäljningspriset, mäklararvodet, om- och tilllbyggnader samt de senaste fem årens reparationer som tas med (eventuellt även lagfartskostnaden vid köpet).

Glöm inte att samtliga dödsboldelägare ,(alltså alla som står upptagna som dödsbodelägare i bouppteckningen) ska underteckna. Sök vid behov uppskov.
    Vad gäller kvarskatt ska den betalas in av dödsboet, och jag har för mig att dödsbodelägarna har ett solidariskt betalningsansvar, dvs om inte skatten betalas in kommer kronofogden driva in pengarna från den som bedöms vara lättast att få dem från...

• Laddar…
  8. Silly Bear

Silly Bear

Verktygstokig
    Japp det handlar på deklarationen.

Ingen av fastigheterna har sålts

Dödsbodelägarna är min mor och mina 2 halvbröder .

Morsan har tagit över ägandet av hus etc och betalat ut halvbröderna i pengar.

Tänkte mer om det fanns några avdrag man bör tänka på när man gör slutdeklaratkonen

9. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 2 269 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Har ni slutligt hanterat dödsboet och delat tillgångarna genom ett arvskifte? Normalt brukar man inte kunna göra det förrän alla eventuella skulder som skatt till exempel är reglerad. Vem står som ägare till fastigheter och annat . Om dödsboet fortfarande inte är slutligt skiftat får man sälja någon av tillgångarna om dét finns skulder. Om dödsboet är skiftat bör de som fick tillgångar genom skiftet dela på skulden med sina respektive andelar. Troligen kommer Skatteverket och andra eventuella fordringsägare att gå på arvtagarna om ni inte gör det själva.

10. Silly Bear

Silly Bear

Verktygstokig
    Nu var frågan vilka AVDRAG som kan göras på den slutliga deklarationen inget annat

Anledningen till att dödsboet har fått restskatt är förmodligen fastighetsskatten på 2 fastigheter.

Så igen.....utan att blanda in något annat.

Finns det några "standard" avdrag man kan göra på deklarationen för ett dödsbo

11. S
    Medlem · Stockholms · 2 209 inlägg

sunqan

Medlem
    Inga andra än i vilken deklaration som helst. Det finns inga specialregler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.