2 166 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Deklarationsfråga: Nytt kök - Reparationsarbeten eller NTO(Ny, till, ombyggnad)
Sitter nu med mitt underlag K5/K6 blankett för bostadsförsäljningen föregående år.
Förbättringsåtgärder som har gjorts senaste åren på den var bl.a. totalrenovering av kök. Dvs. blåste ut allt till ett tomt rum och satte in allt nytt från golv till tak. Totalkostnad 85000:- (Kvitto finns att tillgå om frågan skulle komma upp)
Vad tas detta upp som? Färbättrande reparationsarbeten/underhåll eller NTO(Ny, till, ombyggnad)?
Kan det uppstå några frågor på detta som man ska vara beredd på??
Tacksam för svar
Förbättringsåtgärder som har gjorts senaste åren på den var bl.a. totalrenovering av kök. Dvs. blåste ut allt till ett tomt rum och satte in allt nytt från golv till tak. Totalkostnad 85000:- (Kvitto finns att tillgå om frågan skulle komma upp)
Vad tas detta upp som? Färbättrande reparationsarbeten/underhåll eller NTO(Ny, till, ombyggnad)?
Kan det uppstå några frågor på detta som man ska vara beredd på??
Tacksam för svar
Redigerat:
Jo det känns ju lite som det bör hamna där. Frågan är om Skatteverket kommer godta det som ett avdrag? Har en total vinstskatt på 150000kr som jag vill försöka minimera.Odjuret skrev:
Detta plus annat samt mäklararvode på 55000kr borde vara närheten av skatten de vill ha tänkte jag. Vill försöka nolla skatten
Det är väl så att om du skall kunna göra avdrag för ditt kök så måste det väl vara max 5 år gammalt. Samtidigt måste väl övriga förbättringar (ytskikt o.s.v.) samtidigt faktiskt vara förbättringar. D.v.s. har du rivit ut ett parkettgolv och lagt ett nytt så får du ju inte göra avdrag för golvet.
Precis. Det gjorde 2010. Nej det stämmer ang golvet. Den kostnaden var visserligen en väldigt liten del i dessa 85000. Förbättringar som gjordes var ju bl.a. Induktionshäll, inbyggnadsugnar, kaklade väggar samt byte av hela köksstommarna till nya och förbättrade skåp/möbler. Däremot så löser man på olika frågespalter att man kan inte göra avdrag för skåp som är utbytta mot äldre skåp etc?falkn skrev:
Klicka här för att svara