5 873 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Deklaration vid försäljning av bostadsrätt
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Hejs!
Jag har några frågor ang rubricerat ärende:
Jag köpte en nyproducerad lägenhet vilken jag i princip sålde direkt efter (3 veckor efter inflyttning) pga köp av villa istället. Nu har jag deklarerat för den försäljningen och inköpspriset enligt bostadsrättsföreningen var 2 115 000.
Jag betalade dock 2 295 422 efter tillvalskostnader för lägenheten på 180 000.
Jag sålde lägenheten för 2 480 000.
Enligt bilagan för försäljningen av lägenheten fanns ett förtryckt inköpspris vilket skatteverket erhållit från bostadsrättsföreningen. De uppgifter bostadsrättsföreningen fått är ju inköpspriset 2 115 000 som ingår som underlag för anddelstal i fastigheten. Men då jag har erlagt tillvalskostnader så kommer itne dessa med.
Enligt mäklaren skulle jag ändra inköpspriset till 2 115 000 + 180 422 = 2 295 422:-
Nu har skatteverket hört av sig och vill ha kompletterande uppgifter som motiverar ändrat inköpspris.
Min fråga nu är: Stämmer det som mäklaren uppger?
Läser man på skatteverkets hemsida så är det otydligt när det gäller försäljning av nyproducerade bostadsrätter och tillhörande tillvalskostnader.
Tillvalskostnaderna och köpeskillingen är ställda till byggföretaget.
Mycket tackssam för snabb utläggning om vad som gäller.
/Frida
Jag har några frågor ang rubricerat ärende:
Jag köpte en nyproducerad lägenhet vilken jag i princip sålde direkt efter (3 veckor efter inflyttning) pga köp av villa istället. Nu har jag deklarerat för den försäljningen och inköpspriset enligt bostadsrättsföreningen var 2 115 000.
Jag betalade dock 2 295 422 efter tillvalskostnader för lägenheten på 180 000.
Jag sålde lägenheten för 2 480 000.
Enligt bilagan för försäljningen av lägenheten fanns ett förtryckt inköpspris vilket skatteverket erhållit från bostadsrättsföreningen. De uppgifter bostadsrättsföreningen fått är ju inköpspriset 2 115 000 som ingår som underlag för anddelstal i fastigheten. Men då jag har erlagt tillvalskostnader så kommer itne dessa med.
Enligt mäklaren skulle jag ändra inköpspriset till 2 115 000 + 180 422 = 2 295 422:-
Nu har skatteverket hört av sig och vill ha kompletterande uppgifter som motiverar ändrat inköpspris.
Min fråga nu är: Stämmer det som mäklaren uppger?
Läser man på skatteverkets hemsida så är det otydligt när det gäller försäljning av nyproducerade bostadsrätter och tillhörande tillvalskostnader.
Tillvalskostnaderna och köpeskillingen är ställda till byggföretaget.
Mycket tackssam för snabb utläggning om vad som gäller.
/Frida
Som sagt, skicka dom dokument som styrker att du betalt 2295' för den. Glöm inte heller övriga kostnader så som för mäklaren etc...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Är kostnad för klyvning via lantmäteriet avdragsgill vid försäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Deklarationstips vid husförsäljning sökes
Köpa & Sälja hus -
Energideklaration vid försäljning
Köpa & Sälja hus -
Energideklaration vid nybygge och försäljning
Artikelkommentarer