Byggahus.se

Definition på skärmtak?

1. B
    Medlem · Stockholm · 12 inlägg

byggarebob123

Medlem
    Jag har letat efter en definition på "skärmtak" men utan framgång och undrar om någon kan hjälpa mig med detta? Finns det beskrivet i PBL vad som gäller för konstruktion, utformning, material, ev. max bygghöjd, stolpar/fritt hängande etc (max yta är det jag hittar)? Bakgrunden är att jag idag har en carport på ca 20kvm, där jag tänkt bygga in halva till ett förråd och spara andra halvan som ett tak över cyklar etc. Det jag undrar är om den återstående delen av carportens tak på ca 10kvm skulle kunna klassas som ett skärmtak och inte belasta min väldigt begränsade byggrätt? Konstruktionen på carportens tak är (vad jag tror) den vanligaste, dvs takstolar, tak med tegelpannor, bjälklag mellan takstolarna där glespanel spikats för att ge ett lågt, oisolerat förvaringsutrymme under takstolarna, stolpar i hörnen. Det nya "skärmtaket" (?) skulle få en vägg (mot det nya förrådet), samt ha två stolpar i de återstående hörnen.

/Pelle

2. Anders L
    Medlem · Dalarna · 242 inlägg

Anders L

Medlem
    Ett skärmtak är ett fast tak över en dörr, en entré, en uteplats, en altan, en lastkaj, ett järnvägsspår, en perrong eller liknande.

Skärmtaket har till uppgift att skydda platsen under taket från regn och snö eller som solavskärmning. Ett skärmtak kan utformas på många olika sätt t ex som ett sadeltak, ett pulpettak, ett plantak eller ett välvt tak. På industrianläggningar används ofta stora, långt utkragande skärmtak med stor höjd över marken, så att lastbilar kan köra in under taket.

Skärmtak tillverkas av profilerad akryllackerad stålplåt, glas eller i önskat skivmaterial. Taket monteras med upplag mot vägg med två konsoler och justerbart tryckbeslag mot vägg alternativt stolpe mot altan, räcke eller balkongplatta.

För en- och tvåbostadshus gäller att man får utan bygglov ordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om de lovfria takens sammanlagda yta inte är större än 15,0 kvadratmeter. Ytan de upptar i projektion mot markplanet klassas som fastighets öppenarea. Tidigare anordnade skärmtak på fastigheten inräknas i sammanlagda ytan. Skärmtaken får inte sträcka sig närmare tomtgränser än 4,5 meter. Grannar kan skriftligen medge att skärmtak får sträcka sig närmare tomtgränsen.

Anders

• Laddar…
  3. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Över mig????? :)

• Laddar…
  4. Anders L
    Medlem · Dalarna · 242 inlägg

Anders L

Medlem
    Jomenvisst, trodde du verkligen något annat! :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.