Hej,

Först lite bakgrund: vi bor sedan två år i en nybyggd villa på landet. I området så finns det sju fastigheter varav sex består av nybuggda kåkar likt våran och ett äldre hus som är en del av den tidigare stamfastigheten från vilken våran och de andra tomterna är avstyckade. Det sista huset i området blev precis färdigt och alla husen i området är nu bebodda.All tung trafik relaterat till husbyggen är nu alltså över.

I köpekonraktet för tomten på vilken vårat hus är byggd så står det att det ingår anslutning till väg. Vägen som kontraktet syftar till är en ca 200-250m lång "väg" som anlades av säljaren av tomterna i samband med att husbyggena startade.- Den löper mellan fastigheterna och ansluter till kommunens väg genom byn.

Personen som sålt tomterna har varit väldigt tydlig med att om vi(köparna) vill ha det bättre(eller i godkänt skick som jag ser det) så får vi bekosta det själva. Eftersom han jobbar som projektledare på Obos som desstuom sålt alla husen i området, dock via Myresjöhus, så gissar jag att han har koll på sina skyldigheter även om det ligger en hög med anmälningar på personen hos kommun, polis och civilrättsligt gällande andra saker.

Min fråga är om och i så fall vad man kan ställa för krav som köpare gällande en sådan väg? Det är en gemensamhetsanläggning idag uppdelad på åtta delar där den tidigare stamfastigheten äger två andelar och vi övriga en var. Det går enligt mitt synsätt inte att kalla det en väg idag då ett i princip är en markduk utrullad på en åker och sen lite grus på. Det finns inga diken, ingen dränering, ingen möjlighet till möte o.s.v. o.s.v.

Förmedlingen av både hus och tomt har skötts via Myresjöhus säljare om det är relevant information.

Går det att ställa några krav eller är det bara att gilla läget ?

E EnPlatsPåLandet skrev: