Jag pratade med en läkare på företagshälsovården om elolyckor. Det verkar som om sjukvårdens definition av strömgenomgång är att man mer eller mindre är medvetslös med brännskador m.m för att strömgenomgång ska anses ha skett. Jag kunde inte vid tillfället påstå något annat. Det jag vill minnas är vad jag lärde mig för länge sedan; om man är fullständigt isolerad kan man hålla i en fasledare utan att egentligen känna något. Det är väl det som gör att fåglarna kan sitta lugnt och fint på luftledningar utan att brinna upp. Om man däremot råkar vidröra fasen och känner starkt obehag så är man utsatt för en strömgenomgång om än ganska liten?
Du känner av spänningen även om du är isolerad. Fåglarna är mindre och längre från jord.
Men visst kan man få strömgenomgång utan att få märkbara skador av det. Det låter lite som ett missförstånd.
Men visst kan man få strömgenomgång utan att få märkbara skador av det. Det låter lite som ett missförstånd.
Man ska se upp lite här...
-Dels kan strömgenomgång påverka hjärtat eftersom de 50 Hz ligger särskilt illa till för att störa ut hjärtats signalsystem.
-Men andra skador kan märkas med lång fördröjning. T ex att fina blodkärl bränns, eller att nervcellmembran skadas (kallas elektroporering). Man kanske tror att man klarade sig men får men i alla fall.
-Dels kan strömgenomgång påverka hjärtat eftersom de 50 Hz ligger särskilt illa till för att störa ut hjärtats signalsystem.
-Men andra skador kan märkas med lång fördröjning. T ex att fina blodkärl bränns, eller att nervcellmembran skadas (kallas elektroporering). Man kanske tror att man klarade sig men får men i alla fall.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det är "graden" av strömgenomgång som är avgörande, hur mycket ström och hur länge, dvs vilken energi vi pratar om. Och det handlar där om betydligt mer ström än vad man tror. Det kan kännas rejält, en kort men riktig smäll, men behöver ändå inte vara farlig, i alla fall inte omedelbart. Om hjärtat slår så kommer det också att fortsätta göra så i 99.9% av fallen. Ring rådgivningen.
Har man suttit fast, krampat, tappar medvetandet, fått kraftig ström genom kroppen (=hjärtat) etc så är det allvarligare. Även högspänning är per automatik allvarlig.
Längre utläggningar finns i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elproblem-i-snickarbod.299316/
Har man suttit fast, krampat, tappar medvetandet, fått kraftig ström genom kroppen (=hjärtat) etc så är det allvarligare. Även högspänning är per automatik allvarlig.
Längre utläggningar finns i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elproblem-i-snickarbod.299316/
Det som mest diskuterades var när man ska uppsöka vård eller inte. Det som i folkmun brukar kallas "stöt", dvs man kommer i kontakt med ledande del och förutsättningarna är ganska goda, exempelvis skor på fötterna och golvet kanske är linoleum, rör det sig om en strömgenomgång eller är det ett exempel på att man bara känner av spänningen som Daniel 109 skrev tidigare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med strömgenomgång. Om man tolkar det i ordets bemärkelse som ström genom kroppen så skulle jag utesluta att ta i en fas i isolerad miljö utan att man känner något, t ex sitta på en luftledning. Det bör åtminstone kittla lite för att det ska kallas ström, då är vi uppe i några tiotals mikroampere. Helt ofarligt.
Om vi går åt andra hållet och pratar om skadlig elchock som kräver akut vård så handlar det ungefär om de saker sjukvården nämnde i #1. Man ska vara kraftigt påverkad.
Däremellan är det svårare att dra en gräns för när man behöver uppsöka sjukvård (inte akut). Det krävs betydligt mer än man tror, obehag är inte ens i närheten utan vi pratar om en riktig smäll och grova svordomar. Tekniskt skulle jag äga 10 mA eller mer under någon sekund.
Om vi går åt andra hållet och pratar om skadlig elchock som kräver akut vård så handlar det ungefär om de saker sjukvården nämnde i #1. Man ska vara kraftigt påverkad.
Däremellan är det svårare att dra en gräns för när man behöver uppsöka sjukvård (inte akut). Det krävs betydligt mer än man tror, obehag är inte ens i närheten utan vi pratar om en riktig smäll och grova svordomar. Tekniskt skulle jag äga 10 mA eller mer under någon sekund.
Jag gissar att det läkaren syftade på var vad dom krävs för att gå diagnoskoden för skador av strömgenomgång.
Ja alltså att kroppen i detta fallet sluter en krets så att en pytteliten strömgenomgång sker. Det brukar väl kännas som när man slår armbågen mot något fast i större delar av kroppen. Det var många år sedan jag råkade ut för det så jag har nog glömt. Jag vill minnas att det är ganska obehagligt oavsett. Att det är ofarligt är väl bara en bonus i ett sådant fall.Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med strömgenomgång. Om man tolkar det i ordets bemärkelse som ström genom kroppen så skulle jag utesluta att ta i en fas i isolerad miljö utan att man känner något, t ex sitta på en luftledning. Det bör åtminstone kittla lite för att det ska kallas ström, då är vi uppe i några tiotals mikroampere. Helt ofarligt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, det kan hända. Och man kan bli träffad av en meteorit också...M MagHam skrev:
Som tur är så är riskerna för fördröjda eller "tysta" skador vid elolyckor överdrivna. Om du klarar det akuta skeendet bra, och känner dig symptomfri efteråt så är du med allra största sannolikhet inte skadad på något annat sätt som kommer att ge dig framtida problem.
Det här är mest problem/risker vid många upprepade exponeringar (pss som annat upprepat våld), eller svårare skador.
Sannolikheten har jag inga uppgifter på, men fenomenet med fördröjda nervskador beskrevs i elinstallatören förförra hösten.
http://www.elinstallatoren.se/inneh.../darfor-uppstar-skador-langt-efter-elolyckor/
http://www.elinstallatoren.se/inneh.../darfor-uppstar-skador-langt-efter-elolyckor/
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Jag kan tyvärr inte komma åt dem hemifrån. Men vad gäller exv. elektroporering, som är ett välkänt fenomen eftersom det används inom biologin, så krävs det ganska höga fältstyrkor (räknat i V/m) för att denna skall kunna uppstå. Så antingen hög spänning (och då har man typiskt andra problem), eller att ingång/utgång sitter nära varandra (om du exv. biter i en sladd).S Slugge skrev:
I det senare fallet så får man typiskt svårare skador, eftersom högre fältstyrka också typiskt leder till högre ström, och därför mera omfattande brännskador. Som man inte missar. Och notera här att brännskador vid strömgenomgång kan vara interna utan större synliga skador på huden.
MEN, min poäng är att dessa inte är "tysta" skador, som kan ligga och lura för att ta livet av en vid ett senare tillfälle. (Pss som exv. paracetamolförgiftning, där det är för sent när du får symptom.) Hur din kropp känns (efter det mesta akuta skedet) är en bra indikator på hur du faktiskt mår. Om ditt hjärta inte stannade av chocken, strömgenomgången då, så är risken att det skall stanna vid ett senare tillfälle försumbar. Samma sak med nerv eller blodkärlsskador. Om du har kvar/får tillbaka känseln efter smällen, så kommer du med allra största sannolikhet inte att bli av med den.
En liten brasklapp får man lägga in vad gäller brännskador. Dessa kan det ta några dagar/veckor att dö av. Men även dessa märker man. Bränd vävnad är förstörd, så din erfarenhet av att få sekundära skador av en brännskada lär vara; du känner dig ganska ordentligt ofrisk efter smällen, och sedan så blir det värre. Inte heller dessa är så värst tysta. Mao du ligger redan ligga på sjukhus som följd av den akuta skadan. Om läkaren skickar hem dig så löper du liten risk.
Sedan så är det svårt att uttala sig i termer av sannolikhet. Det är så många faktorer som påverkar. Om du kommer i kontakt med en högspänningsledning så blir det en stor skada nästan oavsett var du gör. Om du däremot får en mera vanligt förekommande stöt så spelar det större roll vilken väg genom kroppen den tar. Och spänning/ström/energi spelar större roll, och är svåra att uttala sig om på förhand. (Strömgenomgång genom huvudet har t ex, föga förvånande, större neurologisk påverkan än ström genom handen... Får man en stöt i huvudet så skall man definitivt uppsöka vården. Om man som jag en gång lyckades med; bränna två små hål i fingertoppen pga rent klanteri, så skulle iaf jag strunta i det.)
Så summa summarum. Man skall behandla elskador som man skulle behandlat andra skador vad gäller frågan om man behöver vård eller inte. Känner man att man kom undan med blotta förskräckelsen så gjorde man med mycket stor sannolikhet det. Med brasklappen att man inte skall stirra sig blind på utsidan av kroppen när man gör en brännskadebedömning, det kan leda fel.
Man skall ha respekt för el, men det är samtidigt ganska rättframma problem med strömgenomgång. Det är inte som exv. inandning av salpetersyra där man kan uppleva en stor förbättring efter den initiala exponeringen, eller tom vara mer eller mindre symptomfri, för att dö 24-72 timmar senare i en fördröjd reaktion.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, men notera som sagt att dessa elektriker hade icke-triviala skador redan från början. 23 stycken av 2000 avhörda, så risken är inte jättestor även för yrkesverksamma.M MagHam skrev: