Byggahus.se

De som bor som för över 100 år sedan

1. garvin
    Medlem · 427 inlägg

garvin

Medlem
    Vi kanske betalar för mycket skatt.

• Laddar…
  2. Magnus Filip
    Medlem · 302 inlägg
    Alla verkar missförstå eller så uttrycker jag själv mig dåligt.

Det var en annan som sa detta till mig.

Jag håller inte med, eller håller med, vet inte riktigt. Eller mellanting.

Utbildning spelar ingen roll eller typ av arbete eller lön.

Poängen är här att de väljer att jobba mycket lite, ett aktivt val de gjort. Istället för att jobba och betala skatt. Och ändå använda samhällets resurser. Bu eller bä?

3. Magnus Filip
    Medlem · 302 inlägg
    Det är seriöst. Han är väldigt konservativ och rak och gillar inte att sponsra de som inte vill jobba. Han pratar ofta om det. Antagligen för att han själv sliter och strävar mkt.

4. B
    Medlem · 910 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Nu kliar det lite i fingrarna att börja en diskussion om vad man får för skattepengarna, men så roligt ska vi inte ha det...

Rimligtvis måste man i alla fall få ha ett liv med låga inkomster och mycket självhushållning om man vill, lika väl som man får välja att inte utbilda sig eller att "resa runt några år". Men då och då ser man idylliska tidningsreportage om någon familj som bytt till den livsstilen och då saknar jag ett resonemang av den här typen om vad som skulle hända ifall alla skulle bli så "härligt naturliga" och tillbringa dagarna med hönsskötsel och vedhuggning.

5. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 233 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Reglerna är ju lika för alla. Är det av avundsjuka? Det är ju nämligen fritt fram att dra ner på konsumtionen och jobba lite mindre. Bara gört!

6. C
    Medlem · 9 498 inlägg
    Bästa sättet att sluta sponsra de som inte vill jobba är nog att sluta jobba själv faktiskt :thinking:

7. mikethebik
    Medlem · Dalarna · 703 inlägg

mikethebik

Medlem
    Själv har jag jobbat hela livet och betalat skatt, samt att jag nu som nybliven pensionär fortsätter att jobba och betalar ännu mera skatt för att försörja ännu fler som inte vill eller kan eller i undantagsfall inte får jobba.
    Har inga problem med de som väljer att leva snålt och jobbar enbart så att de klarar sig.
    Men jag är, och fortsätter att vara skogstokig på det sätt som våra skattepengar vräks iväg på att försörja kreti och pleti, samtidigt som andra verksamheter går på knäna.

Att denne kund upprörs över det du skriver får mig att tro att personen totalt saknar insikt om hur samhället ser ut idag.
    Utförsbacken blir bara brantare och brantare tyvärr.

8. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Av solidaritet då antar jag, för att dra in så mycket som möjligt till statskassan? :crysmile:

9. Bästa svaret

L
    Medlem · Norrbotten · 2 033 inlägg

Lutte

Medlem
    Blir en kort diskussion. kort men rolig precis som frugan brukar säga.

Angående ämnet så är jag av den åsikten att vill man stå utanför samhället så skall man då inte belasta samhället, vårat samhälle bygger på arbete och skatt.

Men det är en ganska komplex fråga samtidigt, så det finns inga raka svar och många svar skulle rasera vid olika scenarion.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 2 369 inlägg
    Kul land vi lever i. Det är på riktigt såhär.

Driftiga företagare som tjänar mycket pengar och gör rätt för sig är hatade om de köper en fin kåk eller bil.
    Knegare är tudelade och hatar antingen sin chef som är driftig eller älskar driftiga chefer.
    Folk hatar folk som inte bidrar med en enda krona.

Men att hata människor som lever ute i skogen som jobbar endast för att leva men inte mer? Om de inte lyfter bidrag men betalar maten så är de mycket mindre börda än en som bidragsfuskar (räkna bort alla som inte kan jobba som vill)
    Helt rätt så ska inte människor som inte jobbar för att de inte vill få en krona på kontot, men de ska ju för tusan få sjukvård ändå anser jag. Att bli empatilös och låta de dö är över gränsen.

Vi har pengarna till det med tanke på att de drar in mycket vård och annat skit som är nödvändigt =)

11. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Det är nog du som kommit fel.

12. Arnmark
    Medlem · 74 inlägg

Arnmark

Medlem
    Skulle nått av mina påståenden vara felaktiga? Jag håller tillbaka väldigt mycket eftersom det här är ett forum för oss som bygger och renoverar våra hus. Men TS post var det sjukaste jag läst. Hur kan man vara så verklighetsfrånvänd?

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 497 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag tycker TS frågeställning är intressant.

Dels tycker jag att det är upp till var och en att leva sina liv som de önskar och att det faktum att staten tar en ansenlig del av våra pengar och pytsar ut dem för röstköp, beteendestyrning och/eller på moralisk grund inte i sig är ett skäl att tvinga på folk vissa levnadsmönster.

Dels tycker jag att det är djupt förkastligt att ta allt man kan få men att bidra så lite man kan.

För mig är dock det första ett politiskt ställningstagande och det andra ett privatmoraliskt. Jag skulle därför mycket väl kunna agera som din kund och tacka nej till deras pengar och välja att inte ha att göra med människor jag finner moraliskt förkastliga samtidigt som jag tycker att de bör ha rätt att göra som de gör.

• Laddar…
  14. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 863 inlägg

harry73

bra på allt
    Jag vill tillägga en kategori av bullshit jobs och det är arbeten som skadar samhället, t ex alla som jobbar med betting sites, tobaksindustrin, mm.
    Det är samhällsnytta att alla som jobbar med det, sitter hemma med bidrag istället så att man slipper de negativa konsekvenser

15. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 497 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Och antropologer. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.