Byggahus.se

De nya väggskivorna

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hej på er!

Jag vet att detta ämne har varit uppe förut, men jag skulle villja ta upp det igen av den anledningen att det har hunnit gå ett tag, och nu har folk fått nya och fler erfarenheter. (Hoppas jag ;))

Villka skivor av t.ex. Minerit VT, Masterboard, Aquaboard, Fibergips (?) m.fl. fungerar bäst att;

* Arbeta med
    * Har bäst hållfasthet (Kan man skruva upp något i skivan utan OSB under?)
    * Pris
    * Bästa underlag för de nya gummibaserade tätdukarna

Fyll gärna på om ni kommer på något mer!

Mvh. Kim

2. W
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    har använt "Glasroc Hydro", dvs gips med glasfiberytskikt. Inte kaklat ännu men det jag märkt är att dessa är dyra (320 kr för en skiva på 2400*900*12 mm).
    Är lättarbetade, väger som vanligt gips, "stickiga". Ömtåligare än vanlig gips-kanterna bryts lätt. Även hört rykten om att dessa är lite kinkigare att limma tätskiktsduk på-kan bli luftbubblor.

//WSP

3. ACME
    Medlem Nivå 12
    Så vitt jag vet är Glasroc:en det billigaste alternativet, och det som är näst bäst att bearbeta. LUX-skivorna är bekvämare att hantera eftersom dom är lätta, kliar inte, har ett behändigt format och är lätta att skära. Dom är dock ganska dyra, iaf om man ser till att man gör arbetet själv. Cementbaserade skivor är dyra, tunga och svårare att bearbeta.

Du bör inte skruva upp något tyngre i enbart skivorna, oavsett skiva, och du får inte ha OSB bakom. Bara reglar eller kortlingar.

Är man bara noggrann vid monteringen av tätskiktet och använder rätt mängd lim, så är luftbubblor inget problem på Glasroc-skivorna. En stark lampa som ger ett schyst släpljus på väggen kan vara ett tips.
    Upptäcker man blåsor i efterhand så får man bara lägga ett litet snitt i blåsan, trycka till, och klistra över en bit av den självhäftande remsan.

Bilderna nedan visar den numera obligatoriska klädseln vid montering av Glasroc; Engångsoverall, munskydd och handskar. Det blir ganska varmt, men jag lägger gärna ut ett par hundralappar för att slippa klådan.

4. B
    Medlem Nivå 5
    Usch, Glasroc-skivorna verkar ju inte vara något vidare att arbeta med!
    Acme: har du någon uppfattning hur stor prisskillnaden är "mot de andra" skivorna? Är det inte värt att lägga ut lite mer pengar i den änden, och slippa overallen?

// Kim

5. M
    Medlem Nivå 4
    masterboard använder jag...... anses som lite mer svårbearbetat men jag tyckte att de är rätt okej att jobba med faktiskt. men de väger blyyyy...och kostar ungefär som en äkta picasso... men eftersom jag inte gillar bling-bling i form av dyra smycken så köper jag bling-bling till mina väggar istället. :)

6. J
    Medlem Nivå 15
    Jag använder också Masterboard eller någon av de andra fibercementskivorna. Jag har inte testat Glasrocen ännu, och ACMEs bilder gör mig inte mer sugen på att göra det heller..

Men så länge reglerna tillåter det kan du lugnt sätta vanlig kartonggips i de delar av badrummet som inte utsätts för vattenbegjutning, och köra fuktokänslig skiva i dusch-/badzonen. Det är fullständigt riskfritt att göra så. Använd då en skiva som ligger nära gipsen i tjocklek, till exempel 12 mm Masterboard.

7. S
    Medlem Nivå 4
    Aquapanel är både tunga ch dyra men de har den fördelen att de är godkännda för cc60 om mna monterar dem liggande. Bra om man inte vill bygga för mycket.

8. ACME
    Medlem Nivå 12
    Nej, dom är riktigt kli-iga. Fibrerna överlever iaf en vända i tvättmaskinen, och tar sig igenom tunnare handskar -dom montagevantarna som användes på bilden var inte tillräckliga.
    Utstyrseln är i princip vad Gyproc rekommenderar;

"Glasroc GHI Hydro Våtrumsskiva innehåller glasfiber vilket kan ge upphov till hudirritation. Handskar och täckande klädsel rekommenderas därför vid hantering av skivan. Sörj för god ventilation och minimera bildning av glasfiberdamm genom följande två åtgärder:
    1. Lyft skivorna och låt endast lång- eller kortkanten vila mot undre skivan.
    2. Håll rent på arbetsplatsen och begränsa dammalstring. Dammsugning är att föredra. Undvik torrsopning eller blåsning med tryckluft eftersom damm då virvlar upp och sprids."

Den är några tior billigare än Masterboarden per skiva, men jag _tror_ att det skiljer några hundra mot t.ex. Aquapanelen.

Det blir lite varmt i overallen, men det tar ju inte så många timmar att gipsa ett badrum, så jag tycker det är värt det eftersom gipsen är såå mycket trevligare att hantera och bearbeta.

9. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Jag undrar om det är förenat med några hälsorisker utöver klådan att arbeta med en Glasrockskivan? Mina tankar går till asbestskivor som var vanliga att bekläda hus med på -60 - 70 talet. Kanske har vi grundlagt en framtida miljöproblem den dagen som skivorna ska bort i en helrenovering. Vad tror ni?

Tigersågen

10. J
    Medlem Nivå 15
    Glasfiber inte precis ett nytt material, tror man har ganska bra koll på hälsoriskerna med det nuförtiden. Att det skulle finnas risker i närheten av asbestens tror jag är mycket osannolikt. Men jag använder alltid filtermask när jag hanterar isolering och liknande material, det märks ju att kroppen inte gillar fibrerna.

11. N
    Medlem Nivå 1
    Mitt badrum är cc60 med enkel gips just nu.
    OSB är förbjudet att sätta upp bakom Aquapanel, så i mitt fall är det bästa då att:

Regla om till cc30 eftersom aquapanel är 900mm bredd och lägga reglar och kortlingar bakom där något ska skruvas upp?

12. S
    Medlem Nivå 4

Fast om du monterar Aquapanel liggande samt limmar skarvarna med deras speciallim (silikonaktigt) så är de godkännda för cc60. Sparar ju endel jobb. Finns bra monteringsanvisningar på deras sida.

Jag har monterat Aquapanel och det är klart att de är tunga men är man bara två är det inga problem. De är hyffsat enkla att skära också.

/Sulan

13. U
    Medlem Nivå 4
    Aquapanel finns i 120 cm-skivor också. De är lättare att hantera, går relativt bra ensam. Jag satte delvis upp OSB bakom dessa, jag vet att man inte får göra det men man har ju gjort det i alla tider innan...

14. S
    Medlem Nivå 4
    Fast är det inte skivor som är 90*120, alltså 120 cm långa?

15. U
    Medlem Nivå 4
    Jo, det stämmer ju, de är 90x120.
    Men vad jag egentligen ville säga var att man kan välja Aquaanel som är 240 långa (=ohanterliga) alternativt 120 långa (=hanterliga).