Byggahus.se

De hotar med tingsrätten. ..

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej tillsammans

Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en grej?

Vi sålde ett hus den 31.augusti 2014 och alt var frid och fröjd.
    Tre dagar sedan har vi fått en faktura av deras vattenföreningen att vi skulle betalla in 3700kr. Det gäller perioden 31.mars 2014 till den 31.mars 2015.

Jag ringe upp och har bett dom att dela upp beloppet så att det blir rättvis men dom kräver hella beloppet av mig. Dom häver att fakturan är skriven på mig och då ska jag betala allt och kräver själv pengarna av dom nya ägarna.

Jag skidade mail till dom nya ägarna men har inte fått något svar heller.

Jag försökte att vara lite tillmötesgående och betalde in rakt av hälften alltså perioden 31.mars 2014 till den 31.september 2014. Ändå hotar dom mig med Kronofogden och Tingsrätten.

Vad tycker ni?

Jag är tacksam för varenda svar.

Mvh

Alexander

Redigerat 4 mar 2015 20:39
  2. L
    Medlem · Nivå 8
    Skicka tillbaka fakturen med texten "BESTRIDES". Du kan ju även skriva att du betalt för den tid du bodde där.

De bara skräms, eller så är de genomkorkade.

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Låter lite väl drastiskt av köparna att hota med Tingsrätt och Kronofogde då du har gått med på att betala, men inte hela fakturan. Enklast vore om Vattenföreningen skickade en ny faktura till dem och enbart på det belopp de skall betala och en faktura till dig med det du skall betala.

4. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Skicka fakturan till vattenföreningen och skriv under att du bestrider den (skriv på fakturan). Om de skickar vidare skulden till kronofogden så visar du bara kopian på fakturan "bestriden" och då kommer inte kronofogden gå vidare med det. När jag köpte mitt hus så reglerades sådana kostnader när vi skrev kontrakt. Jag fick betala halva fastighetsskatten till säljaren utanför huslånet eftersom jag köpte det i maj och det årets fastighetsskatt kommer på säljarens deklaration året efter.

• Laddar…
  5. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Av TS inlägg så tolkar jag att det är vattenföreningen som krånglar, inte köparna

6. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar ;-)

Vattenföreningen påstor att att dom skrev en faktura mars 2014 till mig? Jag dock fått varken en faktura eller påminelse.

Som sagt jag ar bett vattenföreningen att dela upp beloppet men dom vägrar.

Ni tycker att det är lönt att strida?

Tack för era svar.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nja, inte speciellt mycket i alla fall.

Men först och främst måste du kolla upp exakt hur ert avtal ser ut.
    Det kan vara så enkelt att det t.ex. står att den som är ägare av fastigheten vid avgiftsperiodens början ska erlägga avgiften. Då är det du som ska pröjsa helt enkelt.

Så om du öht funderar på att strida det minsta måste du börja med att kolla upp avtalet noga och allt annat som kan ha med detta att göra.
    Drar du igång en stor affär av detta på oriktiga grunder kan det bli jobbigt och dyrt sen.

8. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    . Är de så oprofessionella att de hotar med Tingsrätt och kronofogde för ett så lågt belopp så skall du ge dem lite att fundera på. Skicka tillbaks och bestrid fakturan som sagts tidigare och be dem återkomma med en faktura på beloppet för den tid du ägde fastigheten

9. U
    Medlem · Nivå 7
    Ja, det borde stå i föreningens stadgar vem som är betalningsskyldig. Inte alls ovanligt att det är på det sättet som Mikael_L beskriver.

10. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    För 3700 skulle jag inte strida särskilt mycket. Man får visserligen en väldigt stor påse med godis för de pengarna men börjar man hävda sin "rätt" och låter det gå upp till domstol så går det fort att bli av med en ännu större godispåse.

Börja med att göra som Mikael_L skriver och kolla vem som är betalningsskyldig, oftast är det den som bor i huset ett visst datum som får stå för hela kostnaden.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Som flera här har varit inne på så är det fullt möjligt tom. troligt att du är betalningsskyldig för hela årsavgiften. I så fall så vore det direkt olagligt av föreningen (nu antar jag att det gäller en "riktig" registrerad samfällighetsförening) att dela upp kravet.

Just samfällighetsföreningar och bostadsrättsföreningar har en gräddfil i rättsväsendet. OM de går till kronofogde och tingsrätt så behandlas en skuld till en samfällighet med allra högsta prioritet. Det kan gå på ett par veckor mellan första kravet och en färdig dom från tingsrätten, som fogden sedan utmäter omgående. De har tom högre prioritet än skatteskulder.

Så som sagt läs först ev. avtal, och föreningens stadgar.

12. I
    Medlem · Nivå 13
    Japp, troligtvis bara att betala!

13. J
    Medlem Nivå 8
    Nej, det tycker jag inte.

Rent juridiskt så har vattenföreningen rätt. Denna typ av kostnader skall regleras i vid köp/försäljning på samma sätt som man hanterar fastighetsavgift och andra utgifter som löper årsvis.

Er enda chans är att efter betalning prata med de nya ägarna och hoppas på att de tar en del av kostnaden.

14. I
    Medlem · Nivå 13
    Dessutom har TS som medlem i vattenföreningen en plikt att betala avgiften oavsett om någon räkning skickats ut eller ej.

15. J
    Medlem Nivå 8
    Ja, exakt. Har själv suttit med i styrelsen för en samfällighetsförening och det är debiteringslängden som läggs fram och godkänns på stämman som gäller. Som någon nämnt tidigare i tråden så har en samfällighetsförening hög prioritet vid ersättning från Kronofogden förutsatt att just debiteringslängden är korrekt.