Moderator
· Stockholm
· 51 943 inlägg
Vad menar du med 50 mm takdosor? Om du verkligen har en så liten dosa, lär inte dcl uttaget passa.
Jag satte nyligen en sån här https://www.hornbach.se/p/lamputtag-schneider-electric-exxact-dcl-tak-infallt-vit-1820195/10027643/ i en "äldre" takdosa (vet inte måtten) från -65. Funkade bra platsmässigt, men jag tyckte det var rapplig kvalitet på själva dcl-uttaget trots Schneider.
Det blev mycket riktigt en siffra fel där. Det är ska alltså vara 60mm diameter. Och så 40mm djup som samt mittstolpe för att göra det tydligt.H hempularen skrev:
Men djupet begränsas i praktiken också av alla ankommande ledare till takdosan (ibland i alla fyra väderstreck och ibland dessutom två i samma väderstreck) och det var där jag hoppades att någon kanske hade praktiskt erfarenhet. Jag misstänker att DCL-kontaktens innerdel måste passas in mellan studsarna där inga ankommande ledare är i vägen.
Alternativet är nog att göra som det är idag - täcklock med utlopp och separat DCL-kontakt.
Mitt hus är också från -65. Det är möjligen inte så att du liksom jag har vävspänt tak? Behövde du i så fall skära upp väven för att få plats med DCL-kontakten?B Bassrunner skrev:
Min väv är inte helt uppskuren till dosans diameter. En mardröm är att behöva skära upp den och riskera att hela väven spricker upp. Jag får nog säkra den med epoxy innan i så fall.
Nej, inte vävspänt. Är någon tretex-liknande skiva.Pen skrev:Mitt hus är också från -65. Det är möjligen inte så att du liksom jag har vävspänt tak? Behövde du i så fall skära upp väven för att få plats med DCL-kontakten?
Min väv är inte helt uppskuren till dosans diameter. En mardröm är att behöva skära upp den och riskera att hela väven spricker upp. Jag får nog säkra den med epoxy innan i så fall.
Jag tycker att de utanpåliggande dcl uttagen i stort är rena styggelser.
Ett dcl med mittpost - infällt - borde fungera. Är det riktigt tjockt i dosan så finns förhöjningsringar också..
Allt för att slippa utanpåliggande dcl!
Ett dcl med mittpost - infällt - borde fungera. Är det riktigt tjockt i dosan så finns förhöjningsringar också..
Allt för att slippa utanpåliggande dcl!