Dax o skaffa ny släpkärra

3k läst  30 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Har idag en bromsad Fogelsta LS 0750 från 1998 som jag tänkte sälja o skaffa mig en obromsad med tipp men vad ska man köpa?
    Kollat lite på Fogelsta fs1425 men undrar hur kvalitén är på den kärran?
    Nån som har några andra bra tips.:)

• Laddar…
  2. A
    Medlem Nivå 1
    Skaffade en sådan till sommaren och är mycket nöjd. Tittade först på de billigaste på k-rauta och bauhaus skilde typ 3000kr men glad jag inte gjorde så då dom var mycket klenare byggda.

Det enda jag saknar är handbroms, den rullar lätt i väg när den inte sitter på bilen och man lastar eller om det lutar. Men det är juh som en del med att den är obromsad.

Skaffade inte nätgrindar men byggde en halvhög hage runt av några brädor som blev över när jag rev altanen. Kan tipsa om att Biltema har 25x25mm stålrör som passar i hörnen på kärran, både runda och fyrkantiga.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    BF34725D-B100-41CD-845F-E200AE95EBD1.jpeg

3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag har en FS1245 med höga grindar.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-har-blivit-med-slaep.301136/

Visst finns det detaljer som kunde varit bättre, men i helheten tycker jag den duger alla dagar i veckan. (y)

Och för det priset 13,695:- (med höga grindarna) hade jag svårt att tacka nej.

Nu har den rullat ett år. Jag har kompletterat med ny uppsättning kompletta vinterdäck.

Snabb titt hos trailercenter i Uppsala så verkar dom ha någon liknande kampanj detta året med.

4. A
    Medlem · Nivå 6
    Jag kan bara instämma med Krilleman, men jag har haft min i två år. Även jag har de höga grindarna, mycket nöjd.

5. Patrik440
    Medlem Nivå 4
  6. F
    Medlem Nivå 13
    Jag har ett 650U Brenderup släp vilket verkar vara identiskt med Fogelsta? Förutom att mitt är lite mindre i storlek då eftersom det är ett 650U. Det ända jag har att klaga på släpet i alla fall är fästkrokarna där man fäster spännbanden. De är lite för klena för min smak så de bytta jag ut mot öglor istället. Annars är jag nöjd med mitt släp.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 18
    • Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 4
    Tack för alla svar (y)
    Det verkar som att fs1425 är rätt kärra.
    Ska åka o titta lite närmare på den.
    Tack för tipset om stödhjul med broms :D
    Frågan är vad man kan ta för min gamla kärra som är från 1998 men välskött o alltid behandlad med olja under och har sommar o dubbdäck samt Fogelsta kapell.:thinking:
    Har även förstärkt upp balkarna under.

9. E
    Medlem Nivå 4
    Själv tycker jag att skillnaden i kvalitet mellan FS1425 och LO 750U var större än prisskillnaden (betalade 15990 kr för LO 750U med 80 cm nätgrindar). Rejälare på alla sätt och vis. Men den saknar tipp, vilket jag antar gör att den går bort för dig. Men den har 1050 kg axel (tål rejäl överlast), är helsvetsad och varmförzinkad.

Om tipp hade varit viktigt för mig hade det blivit ett Tiki CP250R istället. Även det var väldigt fint tyckte jag.

10. J
    Medlem Nivå 4
    Ja jag funderade på om det var bättre o välja L serien över FS serien men verkar missa tippfunktionen då.

11. A
    Medlem · Nivå 8
    Har en l750u och är helnöjd. Bytte ut lämmarna på kortsidorna till galvade grövre och satte på en löstagbar 13-polig spiralkabel. Ingen tipp men saknar inte det. Betalde 16 500 inkl dessa modifikationer och montering av invändiga lastöglor (=måste) för ca 2 år sen. Tikki verkar mycket bra också, var och kollade på en sådan.
    Höga grindar är en fördel inte minst om man har ett kapell till, men kan vara knepiga att sträcka sig över.
    Som "broms" kör jag med ett par hjulstopp i gummi från Jula.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte ett sånt, 750 kg, i går i Uppsala på kampanjen som länkades till här ovan. Jag valde 50 cm häckarna och är helnöjd!

Har hunnit köra ca 10-15 mil med det och det går som en dröm bakom bilen både med och utan last och även över gupp och hål i vägarna.

Idag var jag och köpte en 600 g press på Rusta som de hade rea på (699 kr för 3x5 meter) samt lite öljetter och gummiband som jag ska tillverka ett kapell av för deras egna var på tok för dyrt!

13. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Kan bara instämma i vad övriga sagt. Köpte en FS1425 750U i våras och använt den i en flytt samt nu för diverse behov. Väl spenderade pengar.
    Jag köpte till lastöglor, men har inte hunnit montera dem ännu.

14. J
    Medlem Nivå 4
    Kom på en fråga.
    Saknar fs1425u lastöglor på undersidan som min gamla vagn har?

15. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Den saknar öglor inuti vagnen, men har fastsvetsade utanpå men är väl mer krokar. De jag köpt extra skall alltså monteras inuti släpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180813_091556.jpg

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: