Byggahus.se

Datummärkning kapskivor

1. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    Flera gånger har jag upptäckt att butiker som Jula, Biltema mm säljer kapskivor där "Bäst-före-datum" gått ut.
    Jo det finns ett sådant datum och är stämplat runt centrumhålet.
    Datummärkningen anger det datum då tillverkarens garanti för tillverkningsfel går ut och fast skivan förmodligen fungerar även efter detta datum, är det onödigt att köpa några sådana.

2. S
    Medlem · Västernorrland · 6 784 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Har aldrig ens reflekterat över detta och det är nog ingenting jag lägger nån vikt på. Gjorde nyligen slut på ett lager Norton 115mm kapskivor jag haft och de var troligen från tidigt 90tal och ja, De fungerade som vanligt. Har aldrig någonsin råkat ut för nå fabrikationsfel på nå skivor oavsett fabrikat. De flesta malörer står man själv för..........

3. thomas33

thomas33

Renoverare
    För det mesta fungerar det, men onödigt att köpa skivor som redan passerat "bäst-före-datum" och sen själv spara dem en massa år.
    Sen är det stor skillnad på olika tillverkares skivor. Jag tror att det är större risk med en "no-name" skiva från prylvaruhus, än en märkesskiva köpt på Swedol.

4. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det där är väll tillverkningsdatym vecka 20 år 17 eller 2017 med ett batch nr/ tillverkningsvecka 04 ?

5. thomas33

thomas33

Renoverare
    År 2017 Vecka 04 är "Bäst-före" för denna exempelskiva.
    Skivan tillverkades 3 år tidigare!

6. Bästa svaret

Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 349 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Nästan rätt V04 betyder inte vecka utan vilket kvartal.
    V01: 1:a kvartalet
    V04: 2:a kvartalet
    V07: 3:e kvartalet
    V10: 4:e kvartalet

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Österbotten · 6 587 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag håller på och använder upp ett restlager slipskivor som jag skulle gissa är minst 20 år gamla. De fungerar. Märket är "Pureva".

Personligen tycker jag att det är mycket viktigare att välja bra kvalitet än att hålla sig inom datummärkningen.
    Jag råkade köpa Mirkas nya billigserie M-Fix i stället för de vanliga välfungerande M-Cut en gång och ärligt talat var M-Fix rena skräpet. En skam för Mirka som ju annars brukar ha ganska bra produkter.
    Jag har också råkat köpa någon helt oanvändbar kinesisk kapskiva någon gång. Järnet blev rödglödande och vinkelslipmaskinen blev varm men skivan skar inte i järnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.