Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Daniel Ns snickeribekymmer och -lösningar. Med parkering.

1. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 4 171 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    ...tror inte du sett Daniels fräslåda...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2022-02-07-09-16-24-378.jpg

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 412 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    Kvällsjigg! Vi har några lite speciella sågningar att göra i justersågen framöver. Bland annat kilformade ben. Jag har haft denna enkla skiva i huvudet länge men aldrig behövt den tillräckligt mycket för att göra slag i saken.

Detta är bara en prototyp, blir säkert lite ändringar av diverse och sen en slutlig version. T-track som passar till bland annat Festools tvingar.

Tanken är att man kan spänna fast både stöd som håller ämnet på rätt plats och själva ämnet. På så vis kan man snabbt göra flera likadana bitar.

Högersidan är avsågad i efterhand för att få zero-clearance. Lätt att sikta efter och hindrar urslag. Därför skenorna inte går över hela bredden också.

En eklist med stående årsringar håller jiggen i rätt position. Allt låses fast med 2 st M8 skruv som sitter ner i befintliga gängade hål i justerbordet. ev blir det någon komplettering i bakkant om det behövs.

19+16mm MDF är inte optimalt ur synpunkten såghöjd. Men vi kommer ändå att kunna såga ämnen precis över 100mm vilket jag tror räcker långt.

image0.jpeg
    image1.jpeg
    image3.jpeg
    image4.jpeg

3. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 4 171 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Stiligt. Finns det nån baktanke med att två av skenorna sitter närmre den bredvid eller du va bara trött efter ögonmåttstävlingen o fräste fel?:geek:

4. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Haha, det är en baktanke. Sitter närmare vid 700mm, ungefär där längden på benen till vanliga bord hamnar

5. mattiasp
    Hårklyvare · Täby, Sthlm · 6 693 inlägg

mattiaspPremiumikon: Hand

Hårklyvare
  6. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Fundering!

Ny svarv. Med frågor! Stålhållare mm.

Detta är egentligen inte en metallsvarv utan en Zimmermann sk "patternmakers lathe". Kanske modellsnickarsvarv på svenska? Är från -68 och som jag förstod det så använde man den för att göra mallar för gjutformar i trä.

Den är väl lite av en blandning av en metallsvarv och en träsvarv. Relativt höga varvtal 350-2500rpm med variator. Fram och back, support med tvärslid och dubbla toppslider. Fäste för stål liknande en äldre metallsvarv (jag tror det kallas för engelskt verktygshållare?). Samtidigt finns det också vanligt anhåll för träsvarvning. Det finns ingen matning eller gängningsfunktion. Den är också väldigt mycket klenare än en metallsvarv i motsvarande storlek.

Den har broms och en indexeringsskiva, samt en dubbdocka som är tänkt att kunna justeras i sidled för att svarva koniskt tex. Det finns också ett gap med en bit som kan skruvas loss för att kunna ta större diametrar närmast chucken.

Vår tanke är att dels använda den för vanligt skärsvarvning mot anhåll (träsvarvning alltså). Men också för mer specialjobb. Att snabbt och lätt kunna svarva längre rundstavar mha supporten. Svarva mer avancerade former i trä. Men framförallt att med hjälp av broms och indexeringsskivan kunna fräsa längsgående spår (tänk kolonn) samt borra hål i vinkel in i ett runt ämne.

Till det behöver vi fräs/borrmaskin. Jag vill också ha en mer lättjobbat snabbfäste med stålhållare. Min tanke är att köpa en multifix för 20x20mm stål.

För fräsningen tänker jag mig att köpa en fräskropp med 43mm hals och ER16 hållare för frässtål. Typ en sån här eller liknande: https://www.sorotec.de/shop/Sorotec-SFM-1000-PV-ER.html

Nu tänker jag mig att det borde finnas färdiga stålhållare med 20x20mm skaft där det redan är förberett för att fästa en borrmaskin eller fräs med 43mm hals. Finns det? Någon som vet var? Eller finns det andra bättre sätt att lösa detta?

image4.jpeg
    image2.jpeg
    image1.jpeg
    image0.jpeg

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.