Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Daniel Ns snickeribekymmer och -lösningar. Med parkering.

1. H
    Medlem · Österbotten · 7 005 inlägg

heimlaga

Medlem
    I den där lådan finns det rör för flera tusen kronor..........
    Du tar väl till tillräckligt grovt hoppas jag.

• Laddar…
  2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 404 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    tror det blir grovt nog! 80mm rör

3. H

heimlaga

Medlem
    Vilket ändamål?

4. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Vi ska bygga en centraldammsugare som ska göra allt som våra vanliga dammsugare gör idag, alltså till handmaskiner, dammsugning av golv, extra utsug stationära maskiner och för att dammsuga av stationära maskiner när man är klar med dem.

5. H

heimlaga

Medlem
    Ja då förstår jag de klena rören. Hög lufthastighet och liten luftvolym. Raka motsatsen till en spånsug.

• Laddar…
  6. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    På lördagar är det förbättringar i snickeriet, det är sen gammalt!

Saker som ligger och dräller utan något ordentlig plats gör mig orimligt irriterad. Punkt 247 på listan har varit slipband som inte har haft någon ordentlig plats. Det är svårt att veta vad man har, snabbt hitta rätt grovlek och så löper de såklart risk att skada något annat, eller själv få stryk.

Häromveckan fick banden till långbandsputsen en plats. Idag blev det klart med förvaring till band till kantputs, underputs och vertikalputs. Nu närmar det sig slutdrällt med stora steg!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tempImagezLQZJq.jpg
    tempImageLuke3Y.jpg
    tempImagetzyh5j.jpg

7. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 631 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Hej @Daniel_N, vad kör du för påsar till dina DC55:surprised:r? Har haft problem med att de vanliga transparenta byggsopsäckarna (Biltema) jag använt till de mindre DC-sugarna tyvärr imploderar med denna. Vilket är synd då de varit väldigt prisvärda vs original. Är det bara att bita i äpplet och beställa original?

8. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    kör original, men de behöver inte bytas ofta, dammet hamnar i cyklonen.

9. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 631 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Just ja, det tänkte jag inte på..

10. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Kanske inte så väldigt avancerat, men en vanlig anledning till att limfogar inte blir så väldigt bra som man har tänkt sig är att trycket från tvingarna inte kommer 90 grader mot limytan. Då blir det lätt problem.
    När det är dags att limma har man ofta slitit länge med bearbetning etc och risken finns att man inte riktigt orkar anstränga sig det sista för att få ett jämnt och vinkelrät presstryck. Men jag vill starkt rekommendera att inte ge sig. Att i efterhand (eller i full kalabalik under limningen - hand upp på den som aldrig har gjort det!) justera eller åtgärda en fog som inte riktigt går ihop jämnt innebär mycket mer (och svårare) jobb än att åstadkomma en ordentlig uppspänning från början.

För att få vinkelrät presstryck så ritade jag ut vinkel åt båda hållen (i mitten av fogen) med en liten vinkelhake och sen tejpade jag förlängningen av denna linje, för att se lättare och för att rita så lite som möjligt på det som redan är putsat. Sen är det bara att hyvla till spillbitar (se till att de är samma tjocklek som ditt ämne), såga till lämpliga vinklar och spänna fast i ämnet.

Har du problem med att biten glider (kan hända även om ovanligt) så använd ett fint slippapper (typ P400 eller så) mellan ämne och spillbit. Obs att du inte bara kan lägga in en bit papper, den skall vara dubbelvikt och med ryggen limmad mot sig själv. Går fint med trälim eller spraylim. Jag brukar undvika att limma slipppappret direkt på spillbiten.

Se till att ytan som tvingen skall trycka på är lite bredare än vad som behövs. På så vis kan du flytta tvingen höger/vänster om det skulle visa sig att det behövs mer tryck i ena eller andra sidan av fogen.
    IMG_2082.jpeg

11. P
    Medlem · Hallands län · 2 615 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Oj vilken tydlig och lättfattlig demonstrationsbild och beskrivning — du får det att skenbart verka enkelt. Sådan pedagogik gillar jag, då känns det som något man kan fixa själv! :)

Bara nyfiken: är det ett trappräcke du gör — runt ett hörn och upp-eller nerför en trappa? Eftersom det är limning av ändträ antar jag att det sitter några dominobrickor i fogarna också?

Tack för bra tips!
    //Ronnie

12. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    En överliggare till en disk: https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-173#post-4312119

13. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Snickaren, mekanikern, elektrikern, inköparen, svetsaren...

För det allra mesta är vi snickare. Vi hyvlar, sågar, fanerar, putsar, funderar, gör om, svär och skrattar.

Men på det lilla snickeriet blir man ofta också annat. Igår slutade rikthyveln att fungera. Då blir snickaren plötsligt mekaniker och börjar skruva. Ett snabbt byte till elektriker för att försöka hitta elfelet (men här blev det stopp, fick kalla in proffs, tack @phl!, en spole till den elektromekaniska bromsen hade gett upp). Då blir man inköpare och får försöka hitta en ny spole, eller någon som kan linda om den gamla (vi hittade hjälp hos Motor och Bilelektra i Kävlinge).

Idag var det dags för pannan. En gammal Passat vedeledad varmluftspanna från 70-talet. Den fungerar bra men alla årens eldning har gjort att det finns sprickor i godset i eldkammaren. Det gör att rök letar sig över till luften som ska värmas upp, vilket såklart inte är så lyckat.

Det är högst begränsat med reparatörer av 45 år gamla pannor så snickaren förvandlades till svetsare istället. Pannan har tidigare varit lappad och lagad i många omgångar. Nu blir det en rejälare lagning. Alla lagningar, sprickor och bucklig plåt sågas bort och så läggs en stor rundvalsad plåt över och svetsas fast. Att valsa så stora plåtar reder vi dock inte ut så det får smeden göra.

För att vara panna är den stor. För att krypa in i tillsammans med vinkelslip, lampa, mask, hörselskydd är den aningen liten. Men nu var det denna tiden som fanns över till att lösa detta och då är det bara att få det gjort. Förhoppningsvis kommer plåten imorgon och då kan vi svetsa igen ena sidan och sen ta upp hål i andra sidan och svetsa den med.

Vad vi förvandlas till imorgon? Ingen aning, ska bli spännande att se!

IMG_2406.jpeg
    IMG_2407.jpeg
    IMG_2408.jpeg

14. P
    Medlem · Hallands län · 2 615 inlägg

Pysslarn

Medlem
    "Sliparebacken Got Talent!" ;)

Imponerande mångsidighet, själv är jag mest felkapare och städare tror jag...
    Keep up the good work!
    //Ronnie

15. Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Limtest, del 1

Häromdagen fick vi in en äldre stol som skulle limmas. Oklart vad den har varit limmad med från början, men den var i vilket fall sprucken i limfogen. Har fortfarande lite olika tankar om hur den ska lagas. Diskuterade saken med andra snickare och då uppkom frågan om hur bra det går att limma ovanpå det befintliga, torkade limmet.

Att vitlim fäster mycket sämre i vitlim än i trä är välkänt. Men så kom det förslag om att fisklim skulle kunna fästa i gammalt vitlim. En annan tanke var att vitlim förvisso fäster dåligt i gammalt vitlim - men kanske är det ändå tillräckligt bra för att hålla?

Sen funderade jag vidare kring limtyp. Jag vet ju inte ens om den helt säkert är limmad med vitlim. Ett förslag var karbamidhartslim.

Fortfarande förvirrad, fast på en högre nivå. Lösningen blir att själv göra test för att se vad som funkar. Det blir relativt enkelt och ovetenskapligt, jag ska bara övertyga mig själv. Överbliven limfog i ek hyvlades till 25mm tjocklek (träslag och tjocklek är valt för att vara så likt stolssitsen som möjligt).
    Helst skulle man såklart gjort 1000-tals testbitar. Jag gjorde för 7 limfogar, för det var så mycket limfog jag hade:) På samma sätt blir det lite blandning i kärnvirke och ytved. Men jag hoppas att testet ska kunna säga något ändå.

Tanken är helt enkelt att jag limmar ihop 7 bitar och sen knäcker dem och mäter hur mycket kraft som krävdes för att knäcka dem.

Använda lim är följande:
    Vitlim - Titebond original inomhus vitlim
    Fisklim - Ernst P fisklim
    Karbamidhartslim - Cascamite (jag vet inte hur likt det är äldre tiders karbamidhartslim för industribruk med värme för att torka, men det är ett karbamidhartslim även om det torkar kallt).

Limningen sker på nyhyvlad, ordentligt renblåst yta. Rejält presstyck med 2 tvingar. Bitarna ligger på 12mm MDF för att tvingarna automatiskt ska få presstrycket precis i mitten av biten. Lim applicerat enligt tillverkarens rekommendationer.

Prover:
    A = referensbit vitlim, dvs en helt vanlig standard limning
    B = Referensbit karbamidlim
    C = Referensbit fisklim
    D = Fog som limmats med vitlim, brustit i fogen och limmas om med vitlim igen
    E = Fog som limmats med vitlim, brustit i fogen och limmas om med fisklim
    F = Fog som limmats med karbamidlim, brustit i fogen och limmas om med fisklim
    G = Fog som limmats med fisklim, brustit i fogen och limmas om med fisklim

A, B och C är enkelt och rättframt.

D och E är alltså vitlimsfogar som brustit i limfogen. Detta kan jag inte enkelt återskapa - om jag i efterhand knäcker biten så kommer träet att brytas innan limfogen. Därför limmade jag som vanligt, med press av tvingarna. Efter 3 minuter släppte jag trycket och delade bitarna och torkade av ev överflödigt lim. Det gick inte att dela dem (bitarna är ca 100mm breda/styck), de satt så hårt. Istället fick jag ta med båda händerna och upprepat och hårt slå limfogen mot kanten på arbetsbordet för att efter ca 5 slag få fogen att brista. Även på den korta tiden så delade sig lite träfibrer också, men huvudsakliga brottet är helt klart i limfogen. En parantes är att det är otroligt så snabbt vitlimmet hugger.

F karbamidlimsfog som spruckit. Detta kommer jag att återskapa genom att dela fogen efter 1h. (den är på tork just nu, ska bli intressant att se hur det går).

G fisklimsfog som brustit. Detta kommer jag att återskapa genom att, efter att fogen har torkat ordentligt, använda vatten och värme för att dela fogen.

Sen ska allting få torka ordentligt ett par dagar och därefter skall jag limma ihop igen. Efter ytterligare några dagars torkning blir det bryttester.

image0.jpeg
    image5.jpeg
    image6.jpeg
    image4.jpeg
    image3.jpeg
    image1.jpeg
    image2.jpeg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.