Daniel Ns snickeribekymmer och -lösningar. Med parkering.

10k läst  107 svar

1. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    OK. Long story short (den som utspelar sig över de närmaste 4-5 sidorna). En bra lösning hittades, och har nu testats av drygt 10 opartiska personer som alla tycker att det funkar grymt bra. En partisk person (vi kan kalla hen Alo D) tyckte att det fungerade dåligt.

Därefter blev det off-topic och Sinuslinus kläckte den fina idéen att tråden istället borde heta något i stil med "Allt Daniel_n vill göra i sitt snickeri men inte fattar hur man ska göra". Och så blev det, välkomna!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Ursprungligt inlägg:

Jag har ett stort antal profilstål till TB90 och OMAS kutter (dvs till vertikalfräs). Stålen ser ut såhär: https://www.toolbox.se/sv/webshop/e/0005/tb-systemet/profilstal-hss/9106/profilstal-falsstal-tb90/

Nu vill jag sortera dem snyggt och överskådligt i en stor låda (verktygshurts).

Tanken har varit att tillverka någon sorts botten i tex MDF och sen ett fast rutnät som avgränsar alltihop. Men jag vet inte riktigt hur det ska se ut för att blir bra.

Jag försöker uppnå följande:

1) det skall få plats två stål i varje fack (ett par). De är som mest 5,5mm tjocka.

2) Stålen skall inte kunna kasa över i ett annat fack om man öppnar/stänger för snabbt.

3) Det skall vara lätt att plocka upp stålen.

Finns det några tips? Bara ett rutnät upp och ner i tex 4mm plywood eller furu uppfyller krav 1 och 2, men det blir klurigt med krav 3, svårt att få ner fingrarna. Öppen för alla förslag!

Redigerat 5 mar 20:35
    • Laddar…
  2. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Halvkass bild, men tror att principen framgår:

upload_2019-1-16_1-39-25.png

Går förstås att göra det betydligt elegantare om man vill...

3. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 15
    Rutnät.
    Och så pockar upp den med en magnet fäst på en pinne. :)

4. Jckssn
    Medlem Nivå 8
  5. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Tack för tips! Glömde ett krav: måste ha dem liggande platt så att man ser profil+nummer utan att lyfta upp dem. Så trots din smarta lösning byggabo så funkar inte den.

Magnet var väldigt fiffigt...ska göra lite tester med det!

6. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 15
    Ser framför mig att du knåpar ihop en sån där som finns på liseberg med gripklo. Lägg i 5kr, kör runt och försök fiska upp rätt stål ;)

7. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Om de skall ligga platt borde det funka att utgå från ditt rutnät om man gör öppningar som man kan få ner fingrarna i (med fördel på sidorna där skäret inte är). Gjorde en snabbskiss... det gick undan så strunta i proportionerna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-1-16_11-27-26.png

Botten i lämpligt skivmaterial. Lister höga nog att profilerna ligger tryggt, och breda nog för att få ner fingrarna. Kanske runt 15x15 mm?

8. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    koncept 1. Lutande plan som gör det lätt att plocka dom + det får plats fler än om de ligger platt.

Koncept 2. Platt platta med lite tjockare varannan mellanvägg så man får ner fingret under.

Tror man kan få lite fnatt om man ska plocka 2st med magnet.

conc1.png

conc2.png

edit. koncept 2 är rätt likt byggabos som hann posta medan jag caddade...fast i skala och lite mer elegant....och mitt koncept har genomgående hål så man får ner fingret under stålen när man ska plocka dom:D

Redigerat 16 jan 11:51
    • Laddar…
  9. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Liknar ungefär vad jag spånade på själv! Blir en utmaning att tillverka på rimlig tid:) Men det blir lite mer magnettest först. Med magnet kan jag göra facken mindre och slipper urtaget för fingrarna.

10. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    hmm, lutande platta var ju coolt o outside the box. Får spana på hur mkt utrymme vi har på höjden.

11. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Gör så och snabbcadda sen ihop det o presentera här i tråden;)

Redigerat 16 jan 12:35
  12. O
    Medlem Nivå 7
    Om inte lådorna är för djupa samt fullutdrag kan man tänka sig att man går på din originallösning, men med ett hål i botten. Då kan man trycka upp dem nedifrån så de lyfts i bakkant. Kanske ett spår i undersidan att följa med fingret så man kommer till rätt fack.

Alternativt två nivåer i botten på vart fack så att man kan trycka ner framkant så att bakkant lyfts. Men då tror jag attt sluttande plan är bättre.

• Laddar…
  13. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    haha går nog snabbare att jag bygger det

14. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    trycka underifrån är ju jäkligt listigt! Det är fullutdrag. Men den är väldigt djup, typ 800, svårt att komma in gissar jag....tål att tänkas på

15. O
    Medlem Nivå 7
    Beror ju lite också på lådans bredd. Man kan ju ta dem från sidorna också.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: