Byggahus.se

Danfoss ECL 110 - inställningar vedeldning?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Efter ett strömavbrott har min ecl 110 nollställt sig (?) och jag har inga anteckningar om de ursprungliga inställningarna. Jag lyckades dock starta med "applikation 130" och kör i "komfort"-läge, vilket jag tror jag hade förut. Jag vet att jag har en utegivare i norr, samt har reglerat tempen med "Önskad innetemperatur" på ecl:en. Jag hade efter 2,5 års användande hittat hyggliga nivåer för olika väderlekar och årstider, men nu har det blivit för varmt inne.

Följdaktligen tror jag att det har varit några inställningar gjorda på ecl:ens myriader olika kurvor, tilloppstemperatur m m, vilka jag nu inte har längre. Alla inställningar har ju gått tillbaka till "fabriks". VVS-firman har jag inte heller kontakt med längre och manualen är lite för knapphändig.

Så kan någon rekommendera hyggliga inställningar för vedeldning? Det behövs verkligen inga superekonomiska inställningar, bara hyggligt praktiska och enkla. Jag har dock studerat manualen och kan manövrera mig fram till de olika inställningarna.

Lite fakta:
    Calmarpanna V33
    2 x 500 liter acktank
    laddomat
    dragigt hus (inomhus givare skaffas kanske nästa år)

Danfoss ecl 110 - fabriksinställningar
    -> Utegivare, framledningsgivare

Thermostater på alla element

Redigerat 4 okt 2010 09:46
  2. H
    Medlem Nivå 1
    Om det vart strömabrott mer än 36 Tim så går den tillbaka till fabriks inställning. Kurvlutning från fabrik tror jag va 1.7 men hemma hos mig iaf kör jag 0.5 då ligger till temp på 31 grader vid 3+ då stämmer den ganska bra om man vill ha 20 inne

3. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset! Testade 1,1 som koefficient inatt och det verkar bättre. Om jag tolkat det rätt så ju högre koefficient ju större svängingar i tilloppstempen? Eller har jag fattat fel?

Manualen har ett bra digram på detta men i beskrivningen talas det om "Den dimensionerade ute tempereturen för din ort". Vad hittar man info om detta? För övrigt klagar många på manualen till ECL 110:an.

(Humor; man önskar man kunde ställa in "Önskad utetemperatur"!)