905 läst · 6 svar
905 läst
6 svar
Dånar i elementrören?
Hej
Jag har precis rivit stor del av mitt gamla värmesystem och pluggat matningen till de gamla elementen i närheten av värmepumpen.
Det enda som matas av värmesystemet är nu golvvärmens pump och slingor samt ett element i källaren.
Jag fyllde upp systemet, luftade och startade igång värmepumpen igår kväll.
Idag så dånar det väldigt i elementrören och expansionskärlet står och droppar.
Det har inte blivit något vidare varmt i de delar som ska vara igångsatta heller.
När jag vrider ner termostaten som sitter innan golvvärmens cirkulationspump så slutar det att dåna i rören.
Jag upplever också att "dånandet" avtar när värmepumpen sätter igång.
Kan det vara så att jag har för högt tryck i systemet (ca 0,8 bar) nu efter att jag tagit bort så mycket?
Någon som har några idéer om vad som gått snett?
Jag har precis rivit stor del av mitt gamla värmesystem och pluggat matningen till de gamla elementen i närheten av värmepumpen.
Det enda som matas av värmesystemet är nu golvvärmens pump och slingor samt ett element i källaren.
Jag fyllde upp systemet, luftade och startade igång värmepumpen igår kväll.
Idag så dånar det väldigt i elementrören och expansionskärlet står och droppar.
Det har inte blivit något vidare varmt i de delar som ska vara igångsatta heller.
När jag vrider ner termostaten som sitter innan golvvärmens cirkulationspump så slutar det att dåna i rören.
Jag upplever också att "dånandet" avtar när värmepumpen sätter igång.
Kan det vara så att jag har för högt tryck i systemet (ca 0,8 bar) nu efter att jag tagit bort så mycket?
Någon som har några idéer om vad som gått snett?
Ja jag misstänker också att det är så.
Värmepumpen tror jag är på typ 6kW, och den blir ju överdimensionerad i högsta grad nu med mer än halva förbrukarna borttagna.
Kan man minska farten på vattnet?
Och är det skadligt för någon del av systemet att vattnet har för hög fart?
Värmepumpen tror jag är på typ 6kW, och den blir ju överdimensionerad i högsta grad nu med mer än halva förbrukarna borttagna.
Kan man minska farten på vattnet?
Och är det skadligt för någon del av systemet att vattnet har för hög fart?
Skadligt och skadligt rören tål det, Vattnet genom VP:S växlare måste ha en viss fart annars så blir den inte av med värmen och storknar, ta bort allt på GV som reglerar, öppna på max på fördelaren och ställ in VP för GV,( finns kanske inställning för det ) och låt VP sköta om värmetillskottet
Okej
Jag har som sagt en termostat som sitter kopplad innan cirkulationspumpen till GV, ska jag vrida upp den till max
och ska jag även vrida hattarna på fördelaren så de släpper igenom max?
Behöver jag ställa om cirkulationspumpen också?
Jag har som sagt en termostat som sitter kopplad innan cirkulationspumpen till GV, ska jag vrida upp den till max
och ska jag även vrida hattarna på fördelaren så de släpper igenom max?
Behöver jag ställa om cirkulationspumpen också?
Den termostaten är nog en maxtermostat ( ett metallrör som sitter instucket i ett rör ) den behöver du inte röra, står säker på ca 40 C , däremot öppna allt på fördelaren och ställa om VP till Golvvärme eller ställa ner kurvan, pumpen i VP försörjde dina radiator sam GV:s matning så låt den vara ock prova vad det blir, ett flöde över VP måste finnas och öppnar du upp allt så kan det gå
Den termostaten som sitter innan gv pumpen är en sån vredtermostat som sitter på element, så om jag vrider ner den så stänger jag ju så då kanske de är bäst å vrida den till Max?
Ska kolla om det går att ställa om till GV på värmepumpen annars testar jag att modifiera kurvan.
Tack för hjälpen
Ska kolla om det går att ställa om till GV på värmepumpen annars testar jag att modifiera kurvan.
Tack för hjälpen
Klicka här för att svara