Hej.
Jag har ett äldre kök där dörrarna har vanliga gångjärn, som inte är självstängande på samma sätt som moderna skåpsgångjärn är. Jag undrar om det finns någon form av skåpsdämpare/dörrdämpare som går att använda på sådana skåp. Vanliga dämpare (t.ex. IKEAs) fungerar ju inte eftersom de förutsätter att det man har självstängande gångjärn.

Paul-Staffanstorp
Kolla på theofil.se t.ex... De har en del andra varianter som man skruvar i stommen istället...

Paul-Staffanstorp
Liknande de man hittar hos Theofil samt en del andra...

Tyckte bara det verkade dyrt hos classe...

pfb skrev:
Classe har dom här från (om jag minns rätt) Blum: [länk]
Skruvas fast i stommen.
Fast de här kräver självstängande gångjärn.

Jag har kollat på Theofils.se men kan inte avgöra om några dämpare fungerar utan självstängande gångjärn. Men det verkar som att Theofils är de som kan beslag, så det är nog enklast att fråga dem.

Paul-Staffanstorp
Jag har inte testat dem på luckor med gamla vanliga gångjärn men tycker det borde fungera...

Kan ju vara värt att testa...

Finns nog ingen annan variant...

Jag har testat med IKEAs dämpare som funkar enligt samma princip (dvs en fjäder som tar emot men ger efter) men problemet är att det måste till en tryckande kraft som drar in dörren, och ett självstängande gångjärn ger en sådan kraft. Det som händer nu är att jag måste skicka igen skåpsdörren med exakt rätt kraft för att få dämpning. Annars skjuts dörren upp igen.

En dämpare för icke självstängande gångjärn skulle behöva ta tag i dörren då den kommer (t.ex. med en magnet) och därefter sakta dra igen den.

Enklast är nog att byta till självstängande gångjärn.

Paul-Staffanstorp
Ok... Då hade jag också bytat gångjärn...

Ja, traditionella dämpare funkaar inte då de trycker ut luckan efter dämpning. Dämplinser kan vata ett alternativ http://www.jula.se/damplinser-319007 de tar bort smällandet men ger inte den där softa stängningen. Om du nu väljer att byta gångjärn så kolla in BLUMs senasre variant med dämparen inbyggd i grytan. Theofils har dessa bl.a.

Dämplinser blir det! Priset var ju inte något hinder heller :).

Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.