6 699 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Dämpage till skåp med icke självstängande gångjärn
Hej.
Jag har ett äldre kök där dörrarna har vanliga gångjärn, som inte är självstängande på samma sätt som moderna skåpsgångjärn är. Jag undrar om det finns någon form av skåpsdämpare/dörrdämpare som går att använda på sådana skåp. Vanliga dämpare (t.ex. IKEAs) fungerar ju inte eftersom de förutsätter att det man har självstängande gångjärn.
Jag har ett äldre kök där dörrarna har vanliga gångjärn, som inte är självstängande på samma sätt som moderna skåpsgångjärn är. Jag undrar om det finns någon form av skåpsdämpare/dörrdämpare som går att använda på sådana skåp. Vanliga dämpare (t.ex. IKEAs) fungerar ju inte eftersom de förutsätter att det man har självstängande gångjärn.
Fast de här kräver självstängande gångjärn.pfb skrev:
Jag har kollat på Theofils.se men kan inte avgöra om några dämpare fungerar utan självstängande gångjärn. Men det verkar som att Theofils är de som kan beslag, så det är nog enklast att fråga dem.
Jag har testat med IKEAs dämpare som funkar enligt samma princip (dvs en fjäder som tar emot men ger efter) men problemet är att det måste till en tryckande kraft som drar in dörren, och ett självstängande gångjärn ger en sådan kraft. Det som händer nu är att jag måste skicka igen skåpsdörren med exakt rätt kraft för att få dämpning. Annars skjuts dörren upp igen.
En dämpare för icke självstängande gångjärn skulle behöva ta tag i dörren då den kommer (t.ex. med en magnet) och därefter sakta dra igen den.
Enklast är nog att byta till självstängande gångjärn.
En dämpare för icke självstängande gångjärn skulle behöva ta tag i dörren då den kommer (t.ex. med en magnet) och därefter sakta dra igen den.
Enklast är nog att byta till självstängande gångjärn.
Ja, traditionella dämpare funkaar inte då de trycker ut luckan efter dämpning. Dämplinser kan vata ett alternativ http://www.jula.se/damplinser-319007 de tar bort smällandet men ger inte den där softa stängningen. Om du nu väljer att byta gångjärn så kolla in BLUMs senasre variant med dämparen inbyggd i grytan. Theofils har dessa bl.a.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Materialval till platsbyggt förvaringsskåp
Möbelsnickeri -
Wifi till elskåpet och lastbalanseraren
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Ska öppen visning skapas om 20 anmälts till privat husvisning?
Köpa & Sälja hus -
Vilka leverantörer av skåpsluckor passar till Vedum från ca. 2011
Kök -
Var hittar jag låsmekanism till gammal elmätarskåp?
El