Detta har tydligen varit uppe på tapeten tidigare men jag finner inget via sökfunktionen.

Jag letar efter en vettig dammsugartillsats kopplat till plåtbehållare och som klarar glödpartiklar. De behållare jag funnit i handeln är egentligen grovdammsugartillsats och passar inte för min lilla pelletskamin som måste rengöras ett par ggr/veckan.

Nån som har tips?

Det här ser inte roligt ut. Man rekommenderar att inte använda samma dammsugare som man använder dagligen. Problemet för mig är att huset är litet, förrådsmöjligheterna minimala och jag har helt enkelt inte plats för två separata dammsugare. Pelletskaminen står i vardagsrummet - vad jag förstår blir effekten hos kaminen bättre om jag dammsuger den riktigt ofta.

Din egenhändiga lösning, Andreas, ser jättefin ut men det funkar alltså inte för mig som har 60 kvm bostadsyta att leka med ;) ...

Fler förslag tack!

yonna skrev:
Pelletskaminen står i vardagsrummet - vad jag förstår blir effekten hos kaminen bättre om jag dammsuger den riktigt ofta.
Fler förslag tack!
Om jag minns rätt så har jag sett en utställningsbil från Janfire ( som säljer pelletsbrännare) och där hade dom en askfälla = en liten plasthink som man fylde med lite vatten och som kopplades till en dammsugare. Det såg nästan för enkelt ut :-/. Vatten var för att glöden skulle släckas utan att bränna plasthinken.
Vi köpte vårt askfälla av ca 5 liter plåtburk på Bauhaus ( ca 500kr) och kopplar den till en vanlig (men gammal) dammsugare. Om man har risk för glödd så kan man slå i litet vatten i sådan också, tror jag, men den kommer att rosta sönder snabbt så vi askar vår panna när den är kall ;).
Fråga Janfire om du är intreserad av en enkel och bilig askfälla av plast.
gaia

Tack gaia! Ska testa Janfire också. Var idag inne i Malmö på "stora byggvaruhuset" och diskuterade problemet. Inte ens Kärchner har vettig lösning. Varken slang, koppling eller annat får ju vara i plast/brännbart material. Jag är förvånad över att det inte verkar finnas ngn vettig modell på marknaden. Jag får väl huttra i 6-7 timmar i vinter då kaminen kyls ner, förmodar jag.

yonna skrev:
Jag får väl huttra i 6-7 timmar i vinter då kaminen kyls ner, förmodar jag.
hittar du ingen lösning så kan du komma långt med en nödlösning - en plåthink med lock och en liten spade med lång skaft ... och du slipper "frysvänta" ;). Askar man ur långsamt och försiktigt så virvlar det inte så mycket i luften :)
gaia

Nää, gaia, det funkar inte med att 'borsta ur' - kräver dammsugarmunstycke eftersom pelletskaminen har trångt utrymme 'där nere' och dit kommer man inte utan någon form av sug.

Finns det inga flexibla stålslangar som man kan använda till askfällan?

/Andreas

Använd ALDRIG dammsugare med de vanliga Ash-pots som säljs i byggmarknader -
Inte om det finns risk för kvarvarande glöd -
inte ens med vatten i botten - det är VERKLIGT FARLIGT.

Jag använde en gammal dammsugare och råkade suga innan glöden falnat i kakelugnen. Det tog eld i dammsugarpåsen - rök som f-n - och dammsugaren blev skrot.

MEN DET KUNDE GÅTT MYCKET VÄRRE.

Vatten i botten gör ingen skillnad eftesom du suger uppifrån och askan faller ned uppifrån - glöden kan bara göra en loop i Ash-poten och in i din dammsugare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.