Byggahus.se
Hallå igen.
Jag har funderat på en sak, när någon kör dammsugaren (som är på ca 2200w maxeffekt) så börjar det flimra kraftigt i alla lågenergilampor på samma fas. Det börjar även flimra ordentligt i lysrören (armaturer från 80-talet:D) ute i verkstaden som ligger på samma fas, verkstaden matas direkt från mätarskåpet. Spänningen sjunker med knappt två volt så det är inte problemet tror jag.

Ibland flimrar det inte alls, ibland gör det. Har märkt att det kanske har att göra med vilken effekt man kör dammsugaren på.

Jag märker det endast på lågenergilampor och vanliga lysrör, inget annat. Kan det vara dammsugaren som skickar ut störningar på nätet? Eller sitter felet hos oss? , Om så är fallet så är det ju i mätarskåpet eller tidigare.

Redigerat:
kanske dammsugaren som har nån knepig varvtalsstyrning som skräpar ner nätet?
när jag kör mitt garage på reservkraft (6kVA elverk) så får jag flimmer i lysrören när jag använder avgasutsugfläkten, som sstyrs med frekvensriktare, och är kopplad till samma fas som ljuset. spänningen sjunker i mitt fall inte heller nämnvärt, har även märkt att om jag justerar varvtalet så jag får 52 eller 48Hz så försvinner flimrandet!

Så är det nog, dammsugaren har ju en typ av varvtalsstyrning. Det roliga är ju att jag bara märker det på just lysrör, inte ens något brus i datorhögtalare eller i radio på samma fas. Ska ta och experimentera lite med detta när tiden tillåter ;)

Om du har effektreglering på sugaren så prova vad rattande på den gör. Prova också om det blir skillnad på lätt/hårt belastad motor (av varvtalet så räknar man ut att det "ointuitivt" är hårdast belastning då sugaren suger fritt, och lindrigast då man håller för slangen (högst motorvarv)).

Jag vet inte om dessa prov ger nåt, men det är ju spännande att undersöka :)

Uppenbarligen ger den mer störningar till elnätet än vad den får - är den ny så lämna tillbaka den!
I en lysrörsarmatur sitter en kondensator parallellt över L-N, så om det är högfrekventa störningar så kommer den att "kortsluta" dessa frekvenser vilket kanske påverkar spänningen över själva lysröret.

Bo.Siltberg skrev:
Uppenbarligen ger den mer störningar till elnätet än vad den får - är den ny så lämna tillbaka den!
I en lysrörsarmatur sitter en kondensator parallellt över L-N, så om det är högfrekventa störningar så kommer den att "kortsluta" dessa frekvenser vilket kanske påverkar spänningen över själva lysröret.
Det är ju inte så bra. Tyvärr är den inte så värst ny, den har ett par år på nacken. Det är mer på senare tid som jag märkt att den orsakar störningarna. Ska titta lite extra noga på det när tiden tillåter.

Om du har effektreglering på sugaren så prova vad rattande på den gör. Prova också om det blir skillnad på lätt/hårt belastad motor (av varvtalet så räknar man ut att det "ointuitivt" är hårdast belastning då sugaren suger fritt, och lindrigast då man håller för slangen (högst motorvarv)).

Jag vet inte om dessa prov ger nåt, men det är ju spännande att undersöka
Experimentera är alltid intressant:) Jag har gjort några mindre test, flimret i lysrören försvinner ju lägre effekt man kör sugaren på. Det stannar oförändrat om man håller för slangen. Det bör betyda att det är effektreglaget som orsakar störningarna, tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.