Byggahus.se

Dammsugare luktar illa. Vad ska man göra?

1. A
    Medlem Nivå 12
    För att klargöra. Det är den utblåsta luften som luktar illa. I 1 år var det inga problem. Har ni några snabba lösningar?
    Påsen och alla filter är utbytta.

Min förra damsugare fick jag dela och rengöra. Sugslangen fick en omgång med högtryck. Men går der att göra på annat sätt kanske?

2. H
    Medlem Nivå 9
    Dammsugarluft luktar väl aldrig rosor. Inte konstigt med tanke på vad som brukar hamna i dammsugaren.

3. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Centraldammsugare, iofs ingen snabbfix direkt.....

4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    För många år sedan spillde jag vaniljsocker på golvet och sög upp det med dammsugaren. Sen luktade det alltid vanilj i huset efter dammsugningen. :)
    Kanske ett enkelt sätt för TS att få behagligare doft, eller köpa doftkulor http://www.dammsugarpasar.nu/se/sv/Städ/Doftkulor/c/f103 och få en annan doft.

• Laddar…
  5. pär h
    Medlem Nivå 12
    Det är som du redan har gjort. Ta i sär

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 12
    Verkar vara det enda 100 % iga sättet. Synd. Ska testa sista grej. Att suga lite bikarnonat utan påse.

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 5
    Vi köpte centraldammsugare i höstas, vilken skillnad på luften vid dammsugning, innan luktade det skunk var gång man dammsugit, nu känner man ingenting i luften efteråt plus att det inte blir lika varmt av dammsugningen längre.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 12
    Bikarbonat hjälpte. Tacka vet jag Internet :)

9. H
    Medlem Nivå 9
    Atom
    Intressant. Hur mycket bikarbonat ska man använda?

10. A
    Medlem Nivå 12
    Jag har tagit en matsked. Körde på lägsta sug. Slängde det sista in medan den stängdes av. Sen efter en timme startade den som vanligt.
    Allt utomhus. Visste inte hur bikarbonat luktar...

11. H
    Medlem Nivå 9
    Tack för tipset!

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Dammsuger du gräsmattan?

13. A
    Medlem Nivå 12
    Hehe. Vad jag menar är att bikarbonaten, om den sugs in utan filter och påse går den rakt ut via dammsugaren. Inget stoff man vill ha hemma. Efter "rengöringen" fick den vara inomhus.

14. raveper
    Hobbysnickare · Nivå 11
    brukar tvätta maskinen i badkaret ibland. filter tas ur och tvättas och rör slang och munstycke får sig en omgång rengöringsmedel. undvik vatten i motorn och eldelen. sen ställer jag ut maskinen helt öppen utanför ytterdörren och kör igång den en stund så att det lilla vattnet som kommit in blåses ut och värms bort. Har gjort det ett flertal gånger och maskinen är nog 15 år gammal.

15. phl
    Medlem · Nivå 14
    Smart men lite udda tips. Har du babyolja i vattnet oxo? :)