Dammsugare för betongdamm

1k läst  24 svar

1. J
    Husägare Nivå 8
    Ska borra ett antal hål för rördragning i källaren i både betong, betonghålsten och lättbetong.
    Gjorde ett hål i helgen och fyllde hela rummet med betongdamm! Hålen är 30mm i diameter, och betongen jag ska igenom är mellan 10-14cm, så det blir väldigt mycket damm!
    Täcka över allt eller flytta ut allt från samtliga rum jag ska borra i är inget alternativ.
    Om jag ska sätta en dammsugare till hålet när jag borrar, vilken fungerar då?
    Duger denna? https://bolist.se/produkt/vatgrovdammsugare-th-vc1820s-einhell-20l/

Finns ett antal trådar om att det bara är dammsugare för 2000:- och uppåt som fungerar till slipdamm, men jag har svårt att motivera behovet av en sån dyr dammsugare efter håltagningen.

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Hyr en maskin?

3. Byurn
    Nybyggare · Nivå 5
    För de där pengarna kan du hyra en riktigt bra dammsugare en helg. Det skulle jag göra. Hyrde en dammsugare i helgen när jag slipade betonggolv. Var riktigt skönt och fick inte ut en massa betongdamm i luften.

• Laddar…
  4. J
    Husägare Nivå 8
    Det är reservplanen, att hyra. Men som ni säger, det är samma pengar. Duger den som jag länkade till så har jag ju ändå en dammsugare som jag sen kan till garaget eller nåt.
    Närmsta uthyrare ligger en bit bort, och det är ganska så precis att jag hinner dit innan stängning, så det är ju främst av bekvämlighetsskäl jag inte vill behöva hyra.

5. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Skulle nog säga att den är för dålig men visst rengör man filtret var femte minut så går den nog

6. S
    Medlem Nivå 4
    Jag har köpt en Pullman S1300 på blocket. Lite väl stor för 3 hål.....
    Men jag skulle nog hyra en, för den tar bort all damm (Hepa 13 filter)
    (Hyr även en luftrenare....typ Pullman A1000!!!)

7. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 17
    Den dammsugare kommer fungera, det kan gå åt några påsar så köp extra.
    Slangen ser dock lite kort ut så det kanske ställer till det om det blir svårt att komma åt. Sen är det ofta en god ide att inte ha dammsugaren med sin utblås nära där dammet är för då tenderar det att spridas runt extra mycket.
    Det effektivaste är att fånga dammet direkt där det skapas. Om du kan bygga ett eget specialmunstycke till dammsugaren för borrning så får du bättre dammupptagning än om du bara håller röret under hålet. De finns att köpa men det är rätt lätt att göra en själv av tex en mindre grund plastburk. Munstycket(plastburken) fixerar du mot väggen över stället där du ska borra. Den ska ha ett hål som är lite större än borret och ett hål du kopplar dammsugarslangen till.
    Typ så här:
    https://www.bauhaus.se/dammutsug-tebo-for-haltagning.html

Redigerat 14 jan 16:37
  8. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 15
    Och ännu bättre blir det om du når att ställa dammsugaren utomhus..

9. J
    Husägare Nivå 8
    Det där med ett eget munstycke var en bra ide, så ett sådant kommer snart att tillverkas.

Min bättre hälft har fått tag i en grovdammsugare som vi kan låna, men enligt ägaren klarar den inte betongdamm, då filtret sätts igen på ett par minuter. Så dom har kommit fram till att det ska fungera ihop med en grovavskiljare typ "grovis". Jag är dock skeptisk till det...

Började fundera på vad jag har för kommande renoveringar ett par år framåt, och till vilka arbete jag kommer behöva dammsugaren. Kostar 199:- per dygn att hyra, och jag räknar med att kommande år behöva den en kväll och tre helger.
    Samma pengar som en kärcher wd6, eller 4st einhell

Så just nu pågår det förhandling med hushållets regering vilket som är bästa lösningen.

• Laddar…
  10. Bart
    Medlem · Nivå 8
    En tanke jag haft några gånger men aldrig förverkligat är att testa med en dammsugare som inte har nåt värde och använda den som en transport av damm. T ex att ta bort alla filter och påsar och koppla utblåset till en slang och dra det utomhus eller till en separat extern säck. Vet inte om det skulle fungera, men jag har aldrig testat heller.

Sen måste jag säga att grovdammsugaren här hemma antagligen är den mest använda maskinen. Så jag tror att det är en väl placerad investering.

11. J
    Husägare Nivå 8
    Används inte luften man dammsugar upp som kylning till motorn på en vanlig dammsugare. Dvs. tar du bort påse och filter kommer all skit att gå genom motorn. Eller har jag fel för mig?
    Har en släkting som skulle slipa väggarna i en källare för några år sen. Han satte en stor fläkt, typ stallfläkt, i ett fönster. Blev inte så mycket damm i huset som det skulle kunna varit, men jäklar vad det så ut på gårdsplanen innan regnet sköljde bort det.

12. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Haha, ja det gäller att tänka efter före :)

Vet faktiskt inte hur kylningen är. Kan säkert vara som du säger. Därav att testa på en gammal skruttig först. Kanske ha en brandsläckare nära ...

13. M
    Medlem · Nivå 5
    Det är 3 relativt små hål du ska borra.
    Vilken byggdammsugare som helst funkar

14. S
    Medlem Nivå 1
    Angående "grovis" så stjäl den iaf mycket effekt. Vår förra dammsugare tyckte jag hade väldigt bra sug, men en grovis påkopplad så var den supersvag plötsligt. Blev ju lång slang förstås....

15. L
    Husägare · Nivå 14
    Är det en våtdammsugare så fixa en tunn vattenstråle i borrhålet och inget damm kommer ut. Kylan gör att borret vararar längre.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: