Byggahus.se

Dammsuga väggar och tak efter slipning?

1. C
    Medlem · 9 516 inlägg
    Bra idé. Dammet skall bort innan målning för bra resultat.

2. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Re: Dammsuga väggar och tak efter slipning?

Jag torrmoppade taket med en sån där platt mopp som används i skolor o dyl efter jag hade slipat. Kan knappast i ord beskriva hur mycket slipdamm som fastnade i den, så det kändes meningsfullt.

/Elin

3. T
    Medlem · 5 inlägg

Tudor

Medlem

Jag har hört (nånstans/nångång) att slipdammet tenderar att tränga förbi filter och påse i dammsugare och förstöra den. Gäller då vanlig damm-dammsugare och inte special bygg-grov-varianter.

Så för att skona vår gamla dammsugare har jag investerat i en rejäl borste för just detta ändamål. Det dammar verkligen enormt i hela rummet när jag går loss med kvasten. Tippar lite grovt på att 20% av dammet lägger sig på väggen igen, 70% ner på golvet och restrerande 10% i mina ögon. :D

Har ni som kört med vanliga dammsugare offrat dem eller håller de ett par bredspacklade väggar?

4. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem

Efter att vår dammsugare brunnit så kan jag bekräfta att slipdammet är en av de huvudmisstänkta... :'(

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 5 inlägg

Tudor

Medlem

Ok, tack för svaret.
    Bara på med munskydd, handskar och fram med kvasten igen då :p

6. W
    Medlem · 120 inlägg

wiknil

Medlem

Jag satte en golvfläkt vid dörren på högsta fart, öppnade fönsterna och blåste rent väggar och tak med tryckluft.
    Resultatet blev kanon och ingen risk att repa den bredspacklade ytan.

7. S
    Medlem · 940 inlägg

Själv brukar jag dra av ytan med ett sandpapper mellan målning 1 och målning 2 (även på väggfärg).

8. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem

Hej Wiknil!

Noterar med glädje att det finns så praktiska människor som Du. Under förutsättning att man inte stör någon granne, är Din metod överlägsen, använder den själv då och då  i verkstan för att blåsa ut en massa damm.

Det sker antingen med kompressorn eller med dammsugarslangen kopplad till sugarens utblås. (Öppen lucka och utan invändig påse).

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.