Vi har liknande bekymmer i stugan, dock så är väl dammen 10 gånger så stor, vi ska ta dit grävare och ta bort allt, de rackarna har ofta ett bra rotsystem så det brukar bli väldigt kortvarigt att dra upp dem, året efter är det lika många igen, vi försökte ett tag, problemet är nog att man måste hålla efter redan i ett tidigt skede.

de gillar inte djupt vatten och det är kanske där du har bekymret, att det är ganska grunt i hela dammen.

Byggde en skimmer igår i förhoppning att den ska avhjälpa problemet med andmaten. Idag har vi monterat den vid sidan av dammen och på ett par timmar så ser man nu vattenytan igen!

Har håvat upp 15-20kg ur skimmern idag av andmaten och det är säkert minst lika mycket kvar. Men nu finns det iallafall hopp :)

13528966_10154169083057324_1374777247724396126_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

13590377_10154169083147324_5071093403094418745_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[video]https://www.facebook.com/jerry.forsman/videos/10154169083257324/[/video]

Blev ett litet vattenfall.
[video]https://www.facebook.com/jerry.forsman/videos/10154169090647324/[/video]

n0zen skrev:
Byggde en skimmer igår i förhoppning att den ska avhjälpa problemet med andmaten. Idag har vi monterat den vid sidan av dammen och på ett par timmar så ser man nu vattenytan igen!

Har håvat upp 15-20kg ur skimmern idag av andmaten och det är säkert minst lika mycket kvar. Men nu finns det iallafall hopp :)

[bild]
[bild][video]https://www.facebook.com/jerry.forsman/videos/10154169083257324/[/video]

Blev ett litet vattenfall.
[video]https://www.facebook.com/jerry.forsman/videos/10154169090647324/[/video]
Det går inte att se facebooklänkarna.

hsd
Det är vanligt, att många tar för givet att alla är fb-användare.
VVF

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
hsd skrev:
Det är vanligt, att många tar för givet att alla är fb-användare.
VVF
Får det inte att fungera fast jag är FB-användare...

hsd
Pumba skrev:
Får det inte att fungera fast jag är FB-användare...
måste kanske vara "vän" :rolleyes:

Fundera på hur nödvändigt det är att ha fisk i dammen: de är till stor del orsak till att det ser ut som det gör/blivit som det blivit. Motsvarande damm utan fisk skulle troligen domineras av undervattensväxter med finflikiga blad som hornsärv, vattenblink, vattenstäkra eller kransalger. Dessa ser ut alla ut som akvarieväxter och håller vattnet klart, dvs utan plankton och grums, av olika orsaker. I en damm utan fisk trivs också trollsländor och groddjur, trollsländor är mycket bra på att äta mygg.
En damm med fisk är inte så rolig på nåt annat sätt än just fisk och kräver antingen en massa jobb eller att betraktarens ögon rättar sig efter omständigheterna.
Tycker dammen ser rätt mysig ut ändå. Kaveldun går att äta och är gott så ni kan äta upp problemet. Rötter och unga skott är det som är mest användbart. Kolla överlevnadslitteratur och siter.

Är det dyigt och mkt organiskt material i dammen så kanske lite syresättning kan bättra på det hela. Det har dessutom den bonuseffekten att det kan hålla vattnet öppet på vintern.

Du kan också kolla på Alnarp Cleanwater. De konstruerar, tillverkar och säljer biologiska avloppssystem. Avloppsvattnet renas mha växter och bakterier, samt syre (=luftpump). Om jag förstått rätt så finns lämpliga bakterier redan i naturen överallt. Växternas rötter bildar "gardiner" som bakterierna bor i, vilket ger stor yta/många bakterier/snabb nedbrytning. Syresättning behövs för nedbrytning och allt levande som inte tillhör anaeroba processer. De levererar 4 olika växter till reningen, där bl a kaveldun ingår.

Processen efterliknar naturens eget sätt att rena. Vattnet som kommer ut ska vara klart (och rent). Så med tillsatt extra syre så borde din damm fungera pss, och vattnet borde bli klarare.

Det ska också finnas ngn "vietnamesisk gräskarp" har jag för mig som ska vara bra på att hålla rent i dammar från för mkt grönt. Vet inte om Koi hör dit men annars kanske det är ngt att kolla upp också?

Kräftor är ju duktiga på att hålla rent och de är goda också. Fråga Länsstyrelsen om lov och sätt in några riktiga flodkräftor.

Kräftor och fisk går dock inte så bra ihop. Fisken käkar upp kräftynglen har jag hört.
Men en utmärkt idé. (y)

Huruvida kräftorna gör ngn skillnad på vattenkvaliteten är jag dock osäker på. Vi har två grävda dammar med kräftor. Ingen dammduk utan anlagda rätt ner i vår lerjord, dvs samma koncept som TS damm, och samma grumliga sunkiga vatten med noll siktdjup. Dock fungerar det fint med kräftor. Inte heller får kräftorna någon sumpig smak, inte våra iaf.

Jag har länge funderat på att införskaffa en luftpump för att förbättra vattenkvaliteten, men ännu inte kommit till skott. Följaktligen vet jag inte hur det fungerar vad gäller vattenkvaliteten i lerdammar. Det kan dock inte rimligen bli till det sämre, och det ökar tillväxttakten på kräftorna med bättre syresättning i vattnet.

Det var föregående ägare som anlade dammarna. Från början hade han fisk, men när han bytte till kräftor så tog han bort fisken just för att fisken annars skulle äta upp kräftynglen.

Nyfiken på hur det går för TS med dammprojektet. Har själv en damm i liknande situation, grävd med "naturligt" tillopp och utlopp.
Dyig botten med mycket växtlighet runtomkring både önskad och oönskad. Den är betydligt mindre och man kan kliva runt med vadarstövlar i den. Gjorde ett ryck för ett par veckor sedan och tog bort stora mängder med näckrosor som spridit sig som ogräs.
Skulle dock vilja få bort dyn på botten eller åtminstone en del. Tanken var att skaffa en hyfsat stor trädgårdspump och tillverka någon typ av filter och slamsuga den, skicka vattnet genom filtreringen och återanvända vattnet.
Skulle det funka med en tunna och grus i olika grovlek? Eller blir det bara helt igensatt? Någon som gjort något liknande?
Var i mailkontakt med kommunens slamsugningsbilar om de var intresserade att komma ut. Fick snabbt svar med en del frågor men sedan tystnade det, var väl inte intressant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.