Byggahus.se

Dåligt utstädat???!!!

1. A
    Medlem · 16 inlägg

Anncha

Medlem
    Äntligen :) ett hus men.......Den hyresgäst som tog över min lägenhet kommer nu, ca 1 månad i efterhand och påstår att det var dåligt utstädat och vill ha ersättning :-?. Kan han verkligen göra så?? Inget besiktningsprotokoll blev skrivet (hyresvärden var borta). Hur ska jag kunna bestrida något då ord står mot ord. Tycker ändå att jag, då jag inte fick någon möjliget att komma och åtgärda "felen", inte ska stå för något. Utstädningen var enligt min mening helt och fullt korrekt. Vilken press har hyresvärden på sig i detta fall? Hjälp mig med några svar så jag kan gå vidare i detta.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 696 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Dåligt utstädat???!!!

Den nya hyresgästen har väl inte med din städning att göra, det är en affär mellan dig och värden. Och mellan honom och värden.

Tvivlar på att hyresvärden kan ställa några krav på dig om det saknas besiktningsprotokoll.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Instämmer med tidigare skribenter.

Du har ett avtal med hyresvärden. När du avslutar ditt avtal och flyttar så är det upp till hyresvärden att bedöma om du lämnat lägenheten i det skick som hyresvärden har rätt att förvänta sig. Detta förs genom en besiktning där både du och hyresvärden är närvarande. Protokoll skall föras. Om din städning varit undermålig skall du beredas möjlighet att åtgärda detta innan man låter någon annan göra det på din bekostnad.

Detta är ju tydligen ite fallet.

En ny hyresgäst har också avtal med hyresvärden. Om den nya hyresgästen inte tycker att hyresvärdens lägenhet är tillräckligt städad så är detta något de får ta upp med sin hyresvärd.

Du och den nya hyresgästen har absolut ingenting gemensamt och du behöver inte lyssna på något den nya hyresgästen tycker eller tänker.

4. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Har hyresgästen betalt hyran och flyttat in, får man nog anse att han godkänt städningen också.

5. F
    Medlem · 823 inlägg

Är det fråga om ett byte eller ny hyresgäst som flyttat in under pågående hyrestid är läget ett helt annat än som redovisats.

Lycka till! :) :) :)

6. A
    Medlem · 16 inlägg

Anncha

Medlem

Tack för alla kommentarer

:) Jag har idag haft kontakt med hyresgästföreningen som säger.
    Den nya hyresgästen kan aldrig komma med krav till mig.
    Det är hyresvärden som hon ska ta kontakt med och om så är fallet ska han ställa krav på mig men......
    Det finns inga regler eller lagar som säger att det måste skrivas besiktningsprotokoll och inte heller några regler eller lagar som säger att hyresvärden måste komma för att göra en kontroll.

Jag tyckte det lät väldigt märkligt och ifrågasatte då vad som händer om den nya hyresgästen bara hittar på massor av saker. Då blir det ändock hyresvärden och den nye som får dribbla om det och då bör ju hyregästen ha fotat eller haft oberoende part där för att titta. Dessutom har han faktiskt som någon skrev här ovanför "bott i sin egen skit" i en månad nu.

Nu känner jag mig jättelugn eftersom JAG s a s har rent samvete och vet.....hur det kommer att sluta. ;D

"Till saken hör att mannen ifråga är välkänd på stan som en riktigt gnällspik och problemsökare och många är det som inget till övers har för honom" (egentligen en onödig kommentar men så sann.

Kommentar till Familjen Bygg: Det är inget byte och ingen som har flyttat in under pågående hyrestid. Min hyrestid gick ut den 30 nov och den nya hyresgästen har kontrakt fr 1 dec.

7. R
    Medlem · 280 inlägg

Rodge68

Medlem

Dessutom så borde du fått chansen att åtgärda de brister som han sett vid inflyttningen. Han kan inte komma med några krav så långt efteråt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.