Hej, håller på o lägger om taket hemma. Sadeltak som ska få nya pannor, läkt, duk och så. Är ett hus från 50-talet med normal taklutning. Blåste rätt bra i natt så klev upp och kollade läget då taket bara har papp och lite läkt än så länge. Inga konstigheter påverkade av vinden men däremot kunde jag inte låta bli att störa mig på hur pappen är lagd. Väck lite här och var samt kanter som inte är klistrade. Lägger för mig otroligt mycket pengar på att fixa taket så vill ju att det blir tätt och bra. Vad tycker ni? Skickar med bilder..
Då firman som gör jobbet började för ett par veckor sen och inte kommit så långt vet jag inte om jag är gnällig? Rättar de till sånt här tror ni? Vill ju absolut framföra tankar och funderingar till dem, men inte vara den där gnälliga kunden som ska lägga sig i saker som inte är färdiga liksom..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då firman som gör jobbet började för ett par veckor sen och inte kommit så långt vet jag inte om jag är gnällig? Rättar de till sånt här tror ni? Vill ju absolut framföra tankar och funderingar till dem, men inte vara den där gnälliga kunden som ska lägga sig i saker som inte är färdiga liksom..
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Varför frågar du inte de som utför jobbet? Bara bra om du visar intresse för hur arbetet utförs. Får du konstiga svar så kan det vara läge att bolla med forumet.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
alla pappskarvar skall tejpas , limmas eller spikas
Dom flesta (alla?) tillåter inte några synliga klammer och dom tunnaste dukarna får man inte ens spika genom båda. Tycker det är tråkigt monterat, när rullarna är 30m kan man väl kosta på sig några cm spill så skarven kläms under ströläkten om man ska fuska med limmet(jävligt när det är kallt).MrJay skrev:
Till TS är det enklast att bara leta rätt och läsa montageanvisningen och kräva installation enligt den.
Redigerat:
Vi har plåttak med 23mm råspont och specialpapp (ingen läkt), det är godkänt att häfta med klammer (140/10) i skarvarna så länge man täcker det med åldersbeständig tejp typ T-Flex. I TS fall rekommenderas det dock inteRickard. skrev:
Dom flesta (alla?) tillåter inte några synliga klammer och dom tunnaste dukarna får man inte ens spika genom båda. Tycker det är tråkigt monterat, när rullarna är 30m kan man väl kosta på sig några cm spill så skarven kläms under ströläkten om man ska fuska med limmet(jävligt när det är kallt).
Till TS är det enklast att bara leta rätt och läsa montageanvisningen och kräva installation enligt den.
På andra ställen har vi limmat skarvarna med Icopal Asfaltlim.
Som rekommenderats. Läs monteringsanvisningarna. Men som grundregel ska det inte finnas glipor (=allts ska limmas för att vara tätt). Dessutom kan det vara så att inga synliga klammer/spik ska finnas (man häftar/spikar, o limmar över nästa våd -typ).
kolla noga, kontakta en besiktningsman för oberoende granskning, om det är fel o ni inte kommer vidare. Guld värt, senare. Om det blir problem. Talar av egen erfarenhet…
kolla noga, kontakta en besiktningsman för oberoende granskning, om det är fel o ni inte kommer vidare. Guld värt, senare. Om det blir problem. Talar av egen erfarenhet…
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Pappen är ju skarvad felT Tomten55 skrev:Hej, håller på o lägger om taket hemma. Sadeltak som ska få nya pannor, läkt, duk och så. Är ett hus från 50-talet med normal taklutning. Blåste rätt bra i natt så klev upp och kollade läget då taket bara har papp och lite läkt än så länge. Inga konstigheter påverkade av vinden men däremot kunde jag inte låta bli att störa mig på hur pappen är lagd. Väck lite här och var samt kanter som inte är klistrade. Lägger för mig otroligt mycket pengar på att fixa taket så vill ju att det blir tätt och bra. Vad tycker ni? Skickar med bilder..
[bild] [bild]
Nu är ju läkten spikad så det går inte att ändra
Jag skulle inte godkänt det
Gör om och gör rätt
Uppdatering: Pratat med hantverkarna. Dom ville få på papp och delar av läkt eftersom det var kasst väder och blåste under helgen. Jag har meddelat att jag sett att pappen inte är klistrad och bett dom kolla på det samt åtgärda.
Eb fundering som slog mig nu. Det ”slarviga jobbet” är längst ner mot takfoten. Kan det vara så att dom bara lagt papp och läkt provisoriskt där eftersom vi ska ha fotränna typ 1 meter upp från takfoten? Och sen feina bor läkt och vika över pappen rätt? Blir ju svårt att få in den plåten om pappen är klistrad och mer permanent lagd? Gissar bara och ska snacka vidare med dom såklart.
I och för sig är det väl lättare att i så fall lägga plåten först och sen börja med pappen, men dom kanske ville få det tätt mot regn osv så länge efter det att dom rev gamla taktäckningen..
Eb fundering som slog mig nu. Det ”slarviga jobbet” är längst ner mot takfoten. Kan det vara så att dom bara lagt papp och läkt provisoriskt där eftersom vi ska ha fotränna typ 1 meter upp från takfoten? Och sen feina bor läkt och vika över pappen rätt? Blir ju svårt att få in den plåten om pappen är klistrad och mer permanent lagd? Gissar bara och ska snacka vidare med dom såklart.
I och för sig är det väl lättare att i så fall lägga plåten först och sen börja med pappen, men dom kanske ville få det tätt mot regn osv så länge efter det att dom rev gamla taktäckningen..
Om täckningen bara varit provisorisk för helgens väder hade det inte behövt monterats någon bärläkt.T Tomten55 skrev:Uppdatering: Pratat med hantverkarna. Dom ville få på papp och delar av läkt eftersom det var kasst väder och blåste under helgen. Jag har meddelat att jag sett att pappen inte är klistrad och bett dom kolla på det samt åtgärda.
Mejla bilderna till den du beställt jobbet av och be att de gör om och gör rätt, då har du ju skriftligt på att du uppmärksammat problem och ger dem en god möjlighet att skaffa nytt mtrl och följa montageanvisningen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Klicka här för att svara