Dåligt utfört jobb av hantverkare

15k läst  50 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag la ut en annons om att byta stänkskydd/kakel i köket via ServiceFinder och bestämde mig för att anlita en av hantverkarna som kontaktade mig.

Allting verkade vara fint i början och han verkade vara noggrann med grundarbetet osv. Nu kom han till steget där han skulle sätta kakel i fredags och resultatet är enligt mig allt annat än godkänt.

Han har skurit vissa av plattorna för att de ska passa in måttmässigt, men flera av dessa är inte raka. På det har han satt de skurna plattorna längst ner vilket har gjort att hela rader med plattor blivit sneda.

Vissa av plattorna är även mer utåtbuktande än andra, jag kan till och med se en av de plusformade "plasthållarna" bakom en skiva.

När han satte kaklet i fredags påpekade min fru att det var lite snett och han sa då något i stil med att tyvärr faller kaklet ner lite och då blir det så, men fogen rättar till det. När jag kom hem och såg det visste jag inte hur jag skulle reagera. Att fogen ska "rätta till" kaklet är ju allt annat än korrekt. Vem som helst ser ju att det är de sneda plattorna längst ner som ställer till det.

Jag har svårt att lita på honom nu och tror inte att han kommer att klara av att göra om för att göra rätt. Jag vill så klart inte betala för arbetet, men har jag rätt till det? Han kommer imorgon bitti och ska foga kaklet, men jag vill inte gå vidare med detta. Självklart kommer jag att nämna att jag inte tycker att det ser godkänt ut och att jag inte tänker betala för detta. Vad har jag för alternativ?

På en av bilderna ser man till och med en stor del av mosaiken som är kvar bakom kaklet. Vi kom överens om att ha kvar det då väggen bakom mosaiken var väldigt dålig. Däremot ser man att den tidigare fogen är hälften så hög som ytan som ska fogas nu. Så kan det ju inte se ut.

Bilder: http://imgur.com/a/MUqwj

2. S
    Gäst
    prata med hantverkaren om denna plattsättning. att ni är inte nöjda.
    vissa dom punkter ni tycker är fel.

3. L
    Medlem Nivå 3
    Jag trodde proffsen använde murarsnöre, inte kakelkryss :)

Stefan N gillar
  4. S
    Gäst
    är väl 90% som använder snöre

5. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Finns ju en del att anmärka på sista biten mot hörnet är den enligt ök? Själv hade jag ju haft det så istället för att kapa första men det följer inte bransch standard men det är ju en sak mellan kunden och plattsättare alltså en smaksak

6. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vilken bit syftar du på?

7. L
    Medlem Nivå 5
    Det handlar om vad ni har kommit överens om. Fins ingen överenskommelse så är det svårt dels för er som ser framför er en helt perfekt kakling hämtad ur ett inredningsmagasin där bilderna har gått igenom en retuschering i ett låglöneland. Och för kakelkillen som kanske tänker att Dethär blir nog bra.
    Det jag vill säga är det Super viktigt att vara överens innan man låter jobbet påbörjas.
    Och har man då att göra med en hantverkare men inte har några referenser på är det än mer viktigt.
    Men vad bilderna skvallrar om så tycker jag att det hade kunna gjorts bättre.
    Krysset han tappade bort bakom plattan är en solklar miss och ska göras om. Det fins även en risk att kontakten inte täcker hålet han har sågat lite fel, isåfall är det också en solklar miss.

Det övriga är en standard fråga.
    Det mesta andra, snedskärningar mot diskbänken kommer att täckas av en mjukfog och upp mot skåpen kommer inte synas om man inte ligger på bänken och kollar.

Som sagt ta referenser på era hantverkare och var överens om standarden innan ni släpper in dem med verktyg för att riva...

Redigerat 19 feb 22:43
  8. nikasp
    Medlem Nivå 11
    Känns inte helt hundra tycker jag men det beror lite på vad ni kommit överens om. Jag har köpt kakling en gång och kaklat själv två gånger. Tycker att det är konstigt att han inte kört med kakelsnöre, det är väl mest nybörjare som pluttar dit kryss eller vid klinkersläggning. Jag skulle kräva att sneda plattor mitt på samt det där inkaklade krysset skulle fixas åtminstone. Det går att trolla med mjukfog mot väggar och liknande men vinkelfel ser i alla fall jag på mils avstånd.

9. xibeca
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle aldrig godkänna den där kaklingen. Är han verkligen plattsättare?
    Är det så illa nuförtiden att man måste komma överens om vilken standard man vill ha innan arbetet påbörjas?
    Man får alltså välja om man vill ha vint och snett kakel eller eller tråkigt rakt med jämna fogar.
    Snedkapningar döljs inte så lätt av varken fog eller mjukfog. Inte fogsprången heller.
    Bara att riva och göra om.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Ja, jag förstår inte heller vad man skulle ha kommit överens om?

11. M
    Medlem Nivå 1
    Men på riktigt, när ska NI kunder förstå att man inte ska anlita nån okänd (utan dina EGNA utforskade referenser )från tex skojjarna på servicefinder... Prata med vänner arbetskompisar etc o hör er för om nån som har bra erfarenheter om en hantverkare.... Jag blir matt när jag hör folk klaga på hantverkare o sen visar det sig att de hittat dem på servicefinder...

Hoppas det löser sig för er med kaklet iallafall .

/ M

RoBo och tobbbias gillar
  12. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Menade hörnan där det är kapat väl korta bitar men det är som sagt ok för vissa såhär ser det ut hemma men jag har min kaffebryggare där
    JPEG_20170220_063735_1966846357.jpg

13. L
    Medlem Nivå 5
    Jag menar inte att man ska axepterar ett dåligt utfört jobb.
    Men som nämns ovan så ska man ta referenser på sen som ska utföra jobbet.
    Det är så lätt att dra på sig ett par skitiga arbetsbord och utge sig för att vara kakelsättare.
    Skulle ni tex köpa en bil av en skojare som påstår att bilen är i toppskick och fullcervad utan att det fins någon som helst dokumentation på att det är gjort?
    Det ska bli spännande att följa tråden och se vad ni har kommit överens om...

Stå på er och kolla era hantverkare!

14. R
    Medlem · Nivå 8
    Dom flesta som är bra använder varken kryss eller snöre. Går ju oftast på fri hand.

kulle, Stefan N och oceanis gillar
  15. MathiasS
    Medlem Nivå 23
    Det där ser inte ok ut. Det blir bättre när jag gör det själv och jag är fasen ingen plattsättare.

Hörnen linjerar inte och plattorna ser skurna ut i nedre kanten mot bänkskiva/Diskbänk - så gör man förstås inte eftersom den kanten är svår att dölja.

Som jag ser det tar man ner det där och gör om.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: