När det var dags att dra på utevattnet för i år märkte jag att det var väldigt dåligt tryck i vattenutkastaren.
Utkastaren är en Gustavsberg (tror jag) från nånstans på 70-talet, förmodligen från när kåken (radhus) byggdes.
Den matas från en kulventil på toaletten på nedervåningen, in i innervägg, ner under vardagsrumsgolvet och upp i fasaden.
Jag upptäckte att det finns en liten lucka strax under utkastaren som jag öppnat och kollat. Där är det kopparrör som kommer upp i fasaden och sen är svetsat för att gå vidare upp till utkastaren.
Jag ha plockat ut spindeln (som skulle behöva bytas) och kört vatten helt utan kona för att se hur trycket är utan nåt ivägen, och det är fortfarande skräp.
Fungerade senast i somras förra året.
Jag har bytt kulventil inne på toaletten också för att utesluta att den inte öppnades helt.
Kan det vara så jävligt att det finns en läcka under golvet som uppstått typ under vintern? Skulle bara värdelöst att behöva riva upp golvet i vardagsrummet som vara är 5 år gammalt...
Finns det nåt jag missat som jag kan testa innan jag ringer röris?
Utkastaren är en Gustavsberg (tror jag) från nånstans på 70-talet, förmodligen från när kåken (radhus) byggdes.
Den matas från en kulventil på toaletten på nedervåningen, in i innervägg, ner under vardagsrumsgolvet och upp i fasaden.
Jag upptäckte att det finns en liten lucka strax under utkastaren som jag öppnat och kollat. Där är det kopparrör som kommer upp i fasaden och sen är svetsat för att gå vidare upp till utkastaren.
Jag ha plockat ut spindeln (som skulle behöva bytas) och kört vatten helt utan kona för att se hur trycket är utan nåt ivägen, och det är fortfarande skräp.
Fungerade senast i somras förra året.
Jag har bytt kulventil inne på toaletten också för att utesluta att den inte öppnades helt.
Kan det vara så jävligt att det finns en läcka under golvet som uppstått typ under vintern? Skulle bara värdelöst att behöva riva upp golvet i vardagsrummet som vara är 5 år gammalt...
Finns det nåt jag missat som jag kan testa innan jag ringer röris?
Bästa svaret
Det kan jag försöka kolla. Kommer dock inte kunna plocka loss hela utkastaren, kopplingarna till den sitter ett par decimeter ovanför luckan i fasaden, så blir ett härke att få ut den...Demmpa skrev:
Om du stänger kulventilen på toaletten, öppnar kranen på vattenutkastaren, å sedan lossar kopplingen på kulventilen.
Om det rinner ut ”massa” vatten så finns nog ingen backventil.
Om det bara kommer ut ”lite” droppar så finns det troligen en backventil.
Om det rinner ut ”massa” vatten så finns nog ingen backventil.
Om det bara kommer ut ”lite” droppar så finns det troligen en backventil.
Tack! Då tippar jag att jag inte har backventil, rann på rätt friskt när jag bytte ventilen tidigare idagDemmpa skrev:
För den som har liknande problem kan jag säga att jag plockade hem en rörmokare som konstaterade att det rörde sig om en backventil som fastnat.
Han fick loss den, och det hela slutade med att jag fick ett nytt hål i innerväggen istället (med lucka) och en ny utkastare
Han fick loss den, och det hela slutade med att jag fick ett nytt hål i innerväggen istället (med lucka) och en ny utkastare