Byggahus.se
Jag anlitade en firma som slipade mitt ekgolv och därefter lade på två lager hårdvaxolja. Resultatet är inte alls som jag tänkt mig. Fläckigt och så skrovlig yta med fibrer som sticker upp att det är omöjligt att torrmoppa det då dammet fastnar i golvet. Jag hade väntat mig ett betydligt mjukare /slätare golv och inte alls så här fläckigt.

Vad är det som har gått fel och hur kan det åtgärdas?

• Nyligen slipat och hårdvaxoljat ekgolv med fläckar och synliga fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett nyligen slipat ekgolv med fläckar och sträva fibrer som sticker upp.
    Skapa konto
  • Slipat ekgolv behandlat med hårdvaxolja som visar fläckighet och en skrovlig yta med synliga fibrer.
    Skapa konto
  • Fläckigt och skrovligt ekgolv med fibrer som sticker upp efter slipning och hårdvaxoljebehandling.
    Skapa konto
Vänd dig till företaget som utfört slipningen!
Berätta om din upplevelse och fråga om det finns något dom kan göra åt det.
Min gissning är att man helt enkelt inte har slipat golvet tillräckligt.

De har nästan helt säkert slarvat med eller hoppat över mellanslipningen. Är det inte värre än så får de helt enkelt slipa lätt och lägga på ett tredje lager.

(mina golvslipare kunde inte heller läsa instruktionerna på burken)

Tack för era svar! Jag har pratat med killen som utfört det och han misstänker att det behövs ett tredje lager hårdvaxolja. Hoppas att det gör det bättre..

Vad är erfarenhet angåeende slitstyrka och underhåll av golv behandlade med hårdvaxolja? Jag fick informationen om att det är bättre än lack om man har hund. Eftersom det redan har uppstått repor hoppas jag att det blir annorlunda när det härdat helt efter några veckor.

Redigerat:
Har hittat många slipmärken och texturen känns som obehandlat trä. Ett tredje laget har hjälpte inte särskilt mycket. Frågan är om man vågar riskera ytterligare 10 dagar (han arbetar ensam) kaos av samma kille utan garanti om att det blir bättre, eller bestrida fakturan och vända sig till en annan firma?

• Slipmärken på en träyta som ser obehandlad ut i solljus.
    Skapa konto
  • Obehandlat trä med synliga slipmärken och grov textur.
    Skapa konto
T sofiamalve skrev:
Har hittat många slipmärken och texturen känns som obehandlat trä. Ett tredje laget har hjälpte inte särskilt mycket. Frågan är om man vågar riskera ytterligare 10 dagar (han arbetar ensam) kaos av samma kille utan garanti om att det blir bättre, eller bestrida fakturan och vända sig till en annan firma?
Om det bara slipats upp till P100 samt inte mellanslipats så är det inte lustigt att det känns tokigt.
Man borde ha avslutat på P120 sen hårdvaxoljat. Dragit av ytan lite fort med P500 sen lagt på hårdvaxolja igen.
Att det är slipmärken kvar betyder att han slipat med något för grovt papper eller inte slipat tillräckligt eftersom att det syns.
Ringarna som syns är efter appliceringsmaskin när man kört över en yta där hårdvaxoljan börjat torka.
Det flammiga uppstår av ojämn slipning, ojämn applicering. På det hela taget så känns det inte som att man kan godkänna resultatet om man betalat en firma för det. Kanske om man fått hjälp av en "gör det själv" släkting eller om man är helt novis så kan det bli sådär.
Att du dessutom påpekar problemet och han kommer och lägger på 3e lager är ännu ett fel.

Du kan reklamerar jobbet men han har nog 1 till försök på sig att rätta till det där innan du kan ta hjälp av ett seriöst företag.

Man behöver nog gå på med P80 och köra av golvet noga sen avsluta med P120 alt även P150.

Nu har det gått ett tag och du har säkert redan betalat så om personen inte går med på att betala tillbaka pengarna ( högst otroligt) så har man 2 försök på sig att rätta till felet och 1 av dom har han redan användt när han la på 3e lagret för att försöka lösa problemet.
Efter det sista försöket som troligen kommer misslyckas det med så kan du använda ARN och hoppas att företaget bryr sig om att följa deras rekommendation.
Mitt tips är att dokumentera allt noga. Spara sms eller mail, offerter osv. Spara bilder på hur det såg ut innan om du har. Ta fler bilder.
Beväpna dig upp till tänderna med bevismaterial och om han tänker försöka åtgärda golvet så säger du att blir det inte bra så blir det ett ARN ärende om han inte återbetalar hela eller mer än 50% av vad jobbet kostar.

En annan väg är att se det som en lärdom att vara noga med vilken hantverkare man anlitar och kontakta ett annat företag som slipar om golvet.

En 3e väg är att mellanslipa golvet nu med P500, kanske lite mer än vad man brukar eftersom att fiberresningen nu är armerad med hårdvaxolja och sen på med ett sista lager.
Det kommer fortfarande att vara lite flammigt men det är minst jobb.

Hårdvaxolja är bra men tål inte hur mycket som helst.
Hade jag haft hund skulle jag flytspacklat golvet i alla rum.
Lacken kanske är lite tåligare men den repas också av hundens klor.

Sånt här suger.
Har genomlidit samma sak fast med min bil.

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
T sofiamalve skrev:
Hoppade han över mellanslipningen igen? Så märkligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.