Byggahus.se

Dåligt resultat efter hårdvaxolja. Hur kan golvet åtgärdas?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag anlitade en firma som slipade mitt ekgolv och därefter lade på två lager hårdvaxolja. Resultatet är inte alls som jag tänkt mig. Fläckigt och så skrovlig yta med fibrer som sticker upp att det är omöjligt att torrmoppa det då dammet fastnar i golvet. Jag hade väntat mig ett betydligt mjukare /slätare golv och inte alls så här fläckigt.

Vad är det som har gått fel och hur kan det åtgärdas?

2. Needas
    Renoverare · Nivå 13
    Vänd dig till företaget som utfört slipningen!
    Berätta om din upplevelse och fråga om det finns något dom kan göra åt det.
    Min gissning är att man helt enkelt inte har slipat golvet tillräckligt.

3. F
    Medlem · Nivå 14
    De har nästan helt säkert slarvat med eller hoppat över mellanslipningen. Är det inte värre än så får de helt enkelt slipa lätt och lägga på ett tredje lager.

(mina golvslipare kunde inte heller läsa instruktionerna på burken)

4. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för era svar! Jag har pratat med killen som utfört det och han misstänker att det behövs ett tredje lager hårdvaxolja. Hoppas att det gör det bättre..

Vad är erfarenhet angåeende slitstyrka och underhåll av golv behandlade med hårdvaxolja? Jag fick informationen om att det är bättre än lack om man har hund. Eftersom det redan har uppstått repor hoppas jag att det blir annorlunda när det härdat helt efter några veckor.

Redigerat 24 jun 09:45
  5. S
    Medlem Nivå 2
    Har hittat många slipmärken och texturen känns som obehandlat trä. Ett tredje laget har hjälpte inte särskilt mycket. Frågan är om man vågar riskera ytterligare 10 dagar (han arbetar ensam) kaos av samma kille utan garanti om att det blir bättre, eller bestrida fakturan och vända sig till en annan firma?